De 15 leukste buitenspeeltips voor jonge kinderen

Een week geleden deed ik in samenwerking met Trendyspeelgoed een weggeefactie waarbij je een super leuk buitenspeelpakket kon winnen. De winnaar is inmiddels bekend. Je deed mee door een buitenspeeltip in te sturen en dat heb ik geweten! Bedankt allemaal voor het meedoen! Ik heb de allerleukste en creatiefste tips op een rij gezet. Hopelijk kan het jullie ook inspireren! Op zoek naar meer buitenspeeltips? Bekijk dan zeker eens mijn review over De buitenspeelmap. Niet gewonnen? Neem vooral ook een kijkje op de website van Trendyspeelgoed voor super tof buitenspeelgoed.

1. Kim: (winnaar van het prijzenpakket)
Ik zorg altijd dat er ook ‘onverwacht’ ontdekkingsmateriaal buiten ligt wat uitnodigt om te rommelen. Dit kunnen pvc buizen zijn ( randen afgeschuurd) met koppelstukken of van verschillende grootte. Een paar ouderwetse kaatsenballen erbij en er kan een knikkerbaan of iets heel anders gemaakt worden. Soms leggen ze de buizen gewoon als wegafscheiding neer en is het een fiets-racebaan. Of dikke takken (genoeg om een hut of tipi van te maken) . Vaak bouwen de jongens en gaan de meiden hem dan als hut in gebruik nemen. Je moet wel tegen een beetje troep kunnen en het kan onoverzichtelijk zijn. Maar met duidelijke afspraken is het echt super.

2. Deborah:
Laat kinderen zelf hun fantasie gebruiken en doe een keer geen speelgoed naar buiten.

3. Ingrid:
Bij ons op school zijn de kinderen helemaal weg van hutten bouwen! Dit kan op allerlei verschillende manieren, natuurlijk met lakens en touwen, maar ook met stokken, in de bosjes en met pallets. Onze thema-spullen van “Ridders en jonkvrouwen” hebben we laatst mee naar buiten genomen en hebben zo buiten een kasteel van grote dozen kunnen bouwen, uiteraard met ophaalbrug. Door om de paar weken iets ‘nieuws’ aan te bieden (materialen van achteruit de schuur of een echte nieuwe impuls) én door met de kinderen mee te spelen, hebben we altijd veel plezier samen!

4. Susanne:
Neem “afval/bouwmateriaal” mee naar buiten en de kinderen weten zelf een spel erbij te maken. Bij ons op het schoolplein vermaken de kinderen zich in de herfst met lege zakken waar de wind in blaast, in de zomer stoppen ze deze zakken vol met zand en wordt het gebruikt als gieter en in de winter gaat er sneeuw in en als in de lente weer van alles in bloei staat kunnen deze spullen ook in de tas. Daarnaast zijn pvc buizen erg geliefd en ook plastic flessen doen het goed.

5. Jolien:
Neem in je gymlessen spellen op die de kinderen ook buiten en/of tijdens de pauzes kunnen spelen (bomentikkertje, touwtje springen) en maak ze ervan bewust dat ze die spellen ook dan kunnen spelen. Werkt hier als een trein! Ik heb ook eens een buitenspeel-top-10 gemaakt en kinderen spellen laten presenteren en inoefenen (dan waren zij op dat moment de juf of meester), die groep had veel voorbeelden nodig en hierdoor hadden ze keuze zat!

6. Linda:
Doe zelf mee! De kinderen vinden het geweldig als je mee doet. Ook kinderen die moeite hebben om samen te spelen of meespelen met andere klasgenootjes kun je dan spelenderwijs helpen. Zodra juf mee doet, mag altijd iedereen mee doen!

7. Stephanie:
Onze turnjuf zorgt elke week opnieuw voor een ‘spel van de week’ , hierbij worden de spelregels aan onze spelletjeswand opgehangen zodat de kinderen de spelregels opnieuw kunnen bekijken. De andere spellen laten we ook hangen zodat de kinderen ook hier kunnen naar teruggrijpen. Elke week is er ook een thema op de speelplaats. De ene week is het ballenweek, de andere week, alles op wieltjes, krijt. In deze week mogen kinderen hun eigen speelgoed meebrengen of zijn er ook op school zelf materialen aanwezig die in het thema passen. De kinderen spelen dan vooral met deze materialen. Voor de jongens en sommige meisjes doen we af en toe een ‘tornooi’ zo spelen de klassen tegen elkaar onder begeleiding van leerkrachten. Ze vinden dit nog net iets uitdagender dan gewoon voetballen.

8. Esther:
Om alle kinderen een fijne buitenspeelplek te geven. Moet er net zoals in de klas gekeken worden naar de verschillende intelligenties. Of te wel er moet voor elk individu een uitdagende omgeving zijn. Op OBS de kleine beer hebben we samen met de kinderen een schoolplein ontworpen die ervoor zorgt dat ieder kind zich prettig voelt op het plein. Zo hebben we een mooie natuur schoolplein gemaakt met de volgende bijzonderheden:
– Pannakooi: een houten Pannakooi voor de voetballers. Op deze manier hebben we geen vliegende ballen meer waar andere last van hebben.
– insectenhotel: voor de natuurliefhebbers. Prachtig om naar te kijken.
– moestuin: dit geldt ook voor onze moestuin, proeven uit de tuin!
– nestschommels: chillen of lekker met z’n allen hard schommelen. Gezellig is dat!
– houten klimparcour: voor de ontdekkende kinderen. Een leuk parcour die door kinderen met hout is gemaakt. De ontwerpen zijn getekend door kinderen.
– chil/kletshoek: lekker samen de pauze snack opeten of gezellig kletsen.
– zandbak: mag niet ontbreken voor de bouwers!
– tafeltennistafel: lekker tennissen met z’n  allen om de tafel

9. Anita:
Geef kinderen echte potten, pannen en keuken gerei. Ze spelen er echt super leuk mee in de zandbak!

10. Lydia:
De kinderen zijn bij ons nu heel erg bezig met kriebelbeestjes, speel daar op in! Bij de action hebben we potjes met een vergrootglas gekocht, netjes, bakjes,… Wanneer we merken dat kinderen ergens mee bezig zijn proberen we dat met bijpassend materiaal te ondersteunen. Wanneer de kinderen heel erg bezig zijn met wedstrijdjes halen we de start- en finishlijn uit de schuur. We moedigen ze dan aan om ook eens een wedstrijdje te doen met de skippyballen of de zakloopzakken.

11. Karin:
Ik sta voor de klas in het speciaal onderwijs, bij de jongste groep. Veel van onze kinderen kunnen niet goed en fijn spelen als de situatie te vrij en onvoorspelbaar is. Veel leerkrachten zeggen; “Je mag naar buiten, veel plezier!”  Maar dat plezier hebben ze dan vaak niet. Voor deze kinderen is er een rustplek gemaakt op het schoolplein voor rustige en kleine spelletjes die worden begeleid door een onderwijsassistente. Daarnaast bespreken wij elke dag wat de kinderen buiten willen doen. Soms kunnen kinderen niet kiezen wat ze buiten willen doen. Deze kinderen nemen we mee naar buiten met een spelkist. Er zijn verschillende spelkisten samengesteld, van bellenblaas en parachutespel tot aan voetringen en beestjes zoeken. De activiteiten worden altijd onder begeleiding gedaan. Echt een uitkomst om ook deze kinderen een kans te geven om spel en sociale vaardigheden te ontwikkelen op eigen niveau!

12. Klaske:
Wat de kleuters bij ons op school helemaal geweldig vinden is: “waterverven” (zoals zij het noemen). Je hebt nodig: een grote emmer water en een heleboel (dikke) kwasten. Je doopt de kwast in het water en tekent hiermee op het schoolplein. Dit geeft een leuk effect. Natuurlijk verdwijnt de tekening weer. Maar dit wordt juist een sport om het af te krijgen voor het opgedroogd is! Ook kan je zo weer iets nieuws maken omdat je oude tekening weg is. Dit is zeker leuk met warm weer, als je zelf ook een beetje nat mag worden.

13. Sophia:
Ik sta voor groep 3 en paar weken terug toen ‘t lekker weer begon te worden heb ik 1 doosje krijt mee naar buiten gekomen.  Ze mochten hier niet mee tekenen omdat het niet zoveel was. maar wel spelletjes mee bedenken.  De leukste,bijzonderste hinkelbanen kwamen  tevoorschijn. Met alleen even getallen of oneven.  En getallenslangen tot 100.  Het was een verlenging van de rekenles binnen.  Maar ook heerlijk springen en tekenen.  ze genoten er zichbaar van.  Maar ook ontstonden er doolhoven.  Renroutes en slalom weggetje,  waar ze als paardjes doorheen gingen.

14. Sylvia:
Mijn ultieme buitenspeeltip is… haal een paar kokers bij een tapijtcentrum en de kinderen hebben buiten uren plezier met het maken van een auto- of knikkerbaan.

15. Nicole:
Maak voorbeeld kaarten van allerlei zandkastelen, zandtaartjes, zandvormen enz. en laat kinderen deze namaken. Hierbij kan natuurlijk ook gebruik worden gemaakt van allerlei steentjes, schelpjes, blaadjes enz. Hierdoor krijgen de kinderen weer nieuwe ideeën om te spelen. Ook is het hierbij leuk om twee kinderen te laten samen werken en ze dan laten spiegelen. De kinderen zitten naast elkaar, met een plankje er tussen. Het ene kind vertelt aan het andere kind wat het moet doen. Ook hier komen de steentjes goed van pas. Of je laat de kinderen een tuintje maken. Het ene kind verteld hoe zijn tuintje eruit ziet. Zet in het midden een takje. Leg daar links naast een grote steen. Leg boven het takje een schelp enz. Zo komen ook de rekenbegrippen aan de orde en het is goed voor de motoriek.

Heb je nog een hele leuke aanvulling? Laat dan hieronder een reactie achter!

 

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie