Je bekijkt nu Review: Kunst kijken voor beginners

Review: Kunst kijken voor beginners

Over een paar maanden gaan wij in groep 2/3 over het thema kunst werken. Ik heb er ontzettend veel zin in, want het is een thema vol mogelijkheden. Van uitgever Callenbach kreeg ik het boek ‘Kunst kijken voor beginners‘ en dit lijkt mij een mooi boek om mijn eigen kennis over kunst te vergroten. Daarnaast is het een mooi boek voor kinderen vanaf 9 jaar die meer over kunst willen weten.

Review: Kunst kijken voor beginnersDe inhoud
Het boek begint met informatie over wat kunst is en hoe je kunst kunt zien. Blijkbaar is kijken niet hetzelfde als zien en kijken mensen met verschillende ogen naar kunst. Op de eerste pagina worden vragen gegeven die je bij het bekijken van kunst aan je leerlingen kunt stellen. Denk aan:

• Wat zie ik?
  • Wat voor gevoel geeft het me? Waarom?
  • Wat voelde de kunstenaar?
  • Welke kleuren en vormen zie ik?

Wanneer je verder bladert kom je informatie tegen over kunst in het oude Egypte, Griekse en Romeinse kunst, Middeleeuwse kunst en oude kunst wereldwijd. Daarna worden 35 bekende kunstschilders en beeldhouwers besproken, onder wie Michelangelo, Rembrandt, Claude Monet, Pablo Picasso en Andy Warhol. De grote werken van deze kunstenaars zijn afgebeeld en je kunt lezen over hun leven en werken. Je krijgt uitleg over de technieken die ze gebruikten en wat hen inspireerde om ze te gaan schilderen.

Review: Kunst kijken voor beginnersReview: Kunst kijken voor beginnersIn de klas
Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar, maar ook voor de leerkracht worden leuke ideeën gegeven om in de klas te gebruiken. Een paar voorbeelden: schilder Michelangelo heeft het plafond van de Sixtijnse kapel geschilderd en moest dus ondersteboven schilderen. Je kunt de leerlingen dit ook laten ervaren door een wit papier aan de onderkant van de tafel te plakken. Laat ze onder de tafel gaan liggen en iets moois schilderen. Een ander idee is om net als kunstschilders te schilderen met alle vijf de zintuigen. Laat de leerlingen bijvoorbeeld iets proeven en daarna schilderen wat ze proeven.

Bij het boek zit ook nog een leuke extra, namelijk vijf meesterwerken om zelf in te kleuren. Deze zijn heel geschikt om uit te vergroten, zodat de kinderen ze zelf kunnen inschilderen.

Tip! Ben je op zoek naar kunstlessen? Dan moet je dit lessenpakket zeker eens bekijken.

Kunst kijken voor beginners