Je bekijkt nu Beginnende geletterdheid bij kleuters

Beginnende geletterdheid bij kleuters

In Nederland heeft ongeveer 10% van de kinderen moeite met lezen. 4% van deze kinderen heeft ook daadwerkelijk dyslexie. Dit is ongeveer 1 op de 10 kinderen.

Kinderen met dyslexie hebben moeite met de verwerking van klanken en last van decodeerproblemen. Aandacht voor de beginnende geletterdheid is dus ontzettend belangrijk.

Kenmerken
In de kleutergroep zijn al een aantal problemen van dyslexie  te signaleren. Kleuters met de volgende problemen moet je goed in de gaten houden.

  • Trage verweking van informatie.
  • Moeite met het onthouden van meerdere instructies tegelijkertijd.
  • Moeite met onthouden van de namen van andere kinderen.
  • Moeite met het onthouden van de letters.
  • Moeite met het hakken en plakken van woorden.
  • Moeite met het ordenen van voorwerpen.

Actie
Beginnende geletterdheid bij de kleuters is dus ontzettend belangrijk. Het geeft de kans om preventief te handelen om kinderen zo een betere start in groep 3 te laten maken bij het leren lezen.

Beginnende geletterdheid bij de kleuters is belangrijk. Het geeft de kans om kinderen een betere start in groep 3 te laten maken bij het leren lezen.

Het protocol leesproblemen en dyslexie beschrijft het volgende stappenplan:

Groep 1
Aanvang groep: activiteiten rondom beginnende geletterdheid organiseren.

Januari: signaleren en handelingsplan opstellen voor leerlingen, die onvoldoende opsteken van het aanbod.

Januari-juni: aanbod verrijken voor leerlingen, die onvoldoende opsteken van het aanbod.

juni: signaleren en handelingsplan opstellen of bijstellen voor leerlingen, die onvoldoende opsteken van het aanbod.

Einde schooljaar: overdracht

Lees ook: 10x Spelenderwijs letters oefenen

Groep 2
Aanvang groep: activiteiten rondom beginnende geletterdheid organiseren. Aanbod verrijken voor leerlingen met een onvoldoende klankbewustzijn en letterkennis.

Januari: signaleren en afname kleutertoetsen. Handelingsplan opstellen voor leerlingen met een onvoldoende klankbewustzijn en letterkennis.

Januari-juni: aanbod verrijken voor leerlingen met een onvoldoende klankbewustzijn en letterkennis. Extra begeleiding bieden middels de voorschotbenadering.

juni: signaleren afname kleutertoetsen. Handelingsplan opstellen of bijstellen voor leerlingen met een onvoldoende klankbewustzijn en letterkennis

Einde schooljaar: overdracht

Door deze stappen nauwkeurig te volgen hebben de kinderen een goede basis voor het leren lezen in groep 3. Kinderen die onvoldoende meekomen komen in aanmerking voor de voorschotbenadering.

Wil je meer informatie over spelenderwijs letters lezen of ben je op zoek naar inspiratie? Bekijk dan mijn boek ‘Letter van de week‘.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie