Je bekijkt nu Pragmatiek oefenen

Pragmatiek oefenen

Veel mensen weten dat we als logopedisten werken aan het verbeteren van de taalvaardigheden. We werken onder andere aan het verbeteren van de woordenschat en de zinsbouw. Wat vaak vergeten wordt, is dat we ook werken aan de pragmatiek.

Wat is dat nu pragmatiek?
‘Pragmatiek is het vermogen om taalstructuur aan te passen aan de gesprekspartner, de context en de situatie’. (Wegener-Sleeswijk en van den Dungen, 1994).

Wanneer er problemen zijn in de pragmatiek dan zien we dat kinderen hun taalgebruik niet kunnen aanpassen aan de situatie of de luisteraar.

Vaak geven zij minder relevante informatie en is deze informatie chaotisch of juist te gedetailleerd.

De kinderen springen tijdens hun verhaal van de hak op de tak waardoor zij minder of niet goed te volgen zijn. Vaak is de woordenschat of zinsbouw wel voldoende ontwikkeld, maar zien we dat de communicatie toch niet optimaal verloopt.

Wat kan je doen om een leerling te helpen?

  • Boots samen echte situaties na door middel van rollenspellen. Ik heb een leuke video gevonden over de inzet van drama op een basisschool ter verbetering van de taal.
  • Gesprekken voeren volgens de denkstimulerende gespreksmethodiek van Marion Blank is ook een aanrader voor leerkrachten.
  • Oefen samen logische reeksen. Leg de logische reeksen eerst in de juiste volgorde en verzin samen het verhaal.
  • Wanneer een leerling niet duidelijk is, kun je vragen stellen of om verduidelijking vragen.
  • Omschrijfspelletjes in de klas zoals ‘Wie ben ik?’ zijn aan te raden
  • Bekijk en bespreek de filmpjes van Pingu.
  • Lees samen een verhaal en bespreek het verhaal vervolgens. Waar gaat het verhaal over? Wie zijn de hoofdpersonen? Hoe voelen zij zich? etc.
  • Laat een leerling een bekend spel aan je uitleggen.

Groeten Chantal
Logomedia Logopedie praktijk Dordrecht

Chantal Mailly

Chantal Mailly is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Chantal is logopedist en eigenaar van Logomedia Logopediepraktijk in Dordrecht. Zij begeleidt zowel kinderen als volwassenen met uiteenlopende problemen. Denk hierbij aan begeleiding op het gebied van spraak, mondgedrag, stem, lezen en taal. Haar doel is de cliënten in haar praktijk zo goed mogelijk, volgens de laatste inzichten, te kunnen begeleiden waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en de kans krijgen hun dromen na te streven.

Geef een reactie