Je bekijkt nu Review: Angst bij kinderen

Review: Angst bij kinderen

Van uitgeverij Lannoo Campus kreeg ik een interessant boek toegestuurd, namelijk ‘Angst bij kinderen’. Angst kan erg vervelend zijn, maar is wel onmisbaar. Het vertelt ons dat er gevaar is en helpt ons om hier zo goed mogelijk op te reageren. Dit boek staat dus niet vol met tips over hoe kinderen van hun angst af kunnen komen. In dit boek vind je informatie hoe angst ontstaat en welke soorten angst er zijn. Ook vertelt het hoe angst een belemmering kan worden en wat je als ouder of leerkracht kan doen.

Het boek bevat zes hoofdstukken.

Angst, van gewoon tot overmatig
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat angst is en hoe het tot nut kan zijn. Ook wordt heel duidelijk verteld wat normale angst is en wanneer het een angststoornis kan zijn. Hierbij worden verschillende angsten kort uitgelegd. Denk aan: separatieangststoornis, sociale fobie, faalangst, selectief mutisme, dwangstoornis, depressie of hechtingsstoornissen.

Waardoor kan angst overmatig worden?
In dit hoofdstuk worden verschillende risicofactoren belicht. Denk bijvoorbeeld aan erfelijkheid, verlegenheid, meegemaakte gebeurtenissen of lichamelijke factoren. Daarnaast kan ook de omgeving de angst in stand houden.

De gevolgen van overmatige angst bij kinderen
Een overmatig angstig kind kan net als een ‘gewoon kind’ verschillende emoties tonen. Ze zijn alleen wat vaker ongewoon bang. Hierdoor kunnen ook andere emoties uitgelokt worden, zoals boosheid, verdriet, schaamte en schuldgevoel. Daarnaast heeft overmatige angst ook gevolgen in het gedrag. Ze kunnen zich vastklampen, worden snel boos, overschreeuwen zich of vertonen clownesk gedrag. Daarnaast kunnen ze slaapproblemen ontwikkelen of kinderlijk gedrag vertonen. In hoofdstuk 3 wordt hier uitgebreid op in gegaan.

Wat betekent overmatige angst voor de omgeving?
Overmatige angst bij een kind kan ouders en leerkrachten veel hoofdbrekers bezorgen. De dwanggedachten moeten voortdurend uitgesproken worden en van de volwassene wordt verlangd dat die daarop zal reageren. De kinderen hebben het nodig om gerustgesteld te worden. Veel vormen van overmatige angst komen op school tot uiting. Faalangst is het duidelijkste voorbeeld, maar ook sociale angst in de omgeving met leeftijdgenoten. Het kan soms zo ver komen dat een kind niet naar school durft. In hoofdstuk 4 wordt dit uitgebreid besproken.

Wat ouders, beroepsopvoeders en leerkrachten zelf kunnen doen voor het overmatige angstige kind.
In dit hoofdstuk worden praktische tips gegeven over hoe je om kunt gaan met een overmatig angstig kind. Enkele tips zijn:
– Vermijd overbescherming
– Vermijd overprikkeling
– Geef het voorbeeld
Daarnaast worden er extra tips voor kinderen met faalangst gegeven. Deze handige tips zijn zeker een aanrader om te lezen!

Welke behandelingen zijn er?
In dit hoofdstuk worden de mogelijke therapieën besproken en voorbeelden van behandelingsplannen gegeven.

Zoek je een boek met algemene informatie over angststoornissen, dan is dit een handig studieboek dat snel wegleest. Het geeft veel informatie over de verschillende angstproblemen en wat ze in het algemeen voor kinderen of de omgeving kunnen betekenen. Zoek je heel gericht informatie over bijvoorbeeld faalangst of selectief mutisme, dan is dit boek minder geschikt. Je kunt dan beter een boek gericht op dat onderwerp lezen.

Angst bij kinderen
Schrijver: Frits Boer
Uitgever: Lannoo Campus