Thematisch werken in de middenbouw

Thematisch werken

Thematisch werken, is dat iets voor jou?

Je wilt de overgang naar groep 3 verkleinen.

Je wilt een thema met betekenisvolle activiteiten opzetten.

Je wilt nog wel de methodes (deels) gebruiken.

Je wilt de wereld in de klas halen.

Je wilt dat de kinderen leren vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid.

Je wilt aan de slag met hoekenwerk en het werken in circuitvorm.

Herken je dit?

De kinderen komen vol enthousiasme je groep binnen. Na zes weken vakantie is het dan eindelijk zo ver: ‘Yes, we leren lezen!’ Maar na een paar weken is bij veel kinderen een duidelijke verandering zichtbaar, want wat is het pittig! Zelfs ouders klagen dat hun kind thuis wel heel moe is. Het lezen moet niet alleen geoefend worden, maar ook het netjes schrijven, rekenen en spelling. Je moet er echt aan trekken en lekker spelen in de hoeken en een uur buiten ravotten is er eigenlijk niet meer bij. Je komt vaak in de knoei met de tijd en alleen als al het werk af is laat je de kinderen een spelletje van het kiesbord doen. Dit moet toch anders kunnen?

Met de e-cursus Thematisch werken in de middenbouw gaan we hier verandering in brengen. Je doorloopt vijf modules waarin je leert hoe je een onderwijsaanbod met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. Echt samen met de kinderen een periode rondom een thema werken dat zij interessant vinden. Ze vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen nabootsen.

24775030_1595356893858578_6086311674445253015_n-800x600
24313392_1595356877191913_116953812870220346_o-800x600

Laura Manten

Het is super om de betrokkenheid van de kinderen te zien bij een thema! De cursus geeft handvatten om met thematisch werken aan de slag te gaan. Het is fijn veel voorbeelden te zien en te lezen, zodat je direct een koppeling naar de praktijk kunt maken. De cursus is erg inspirerend!

Ontdek hoe je in jouw groep aan de slag kunt gaan met thematisch werken!

Module 1: We gaan van start

In de eerste module maak je kennis met thematisch werken en ga je aan de slag met het opzetten van een thema. Dit kan een zelfbedacht thema zijn of je kunt aansluiten bij het thema van de taalmethode.

Tijdens de lessen leer je waar je op moet letten bij het kiezen van een thema, bedenk je een aantal startactiviteiten voor de eerste weken met behulp van diverse voorbeelden en ga je met de kinderen aan de slag met het opstellen van leervragen.

Module 2: Hoeken en spel

Je hebt de kinderen enthousiast gekregen voor het thema en waarschijnlijk kunnen ze niet wachten om ook zelf aan de slag te gaan. De themahoek geeft kinderen de gelegenheid om de wereld buiten de klas na te spelen.

In deze module krijg je aan de hand van inspirerende voorbeelden meer informatie hoe je de themahoek samen met de kinderen kunt vormgeven en hoe je het rollenspel kunt stimuleren. Als voorbeelden zijn de themahoeken bij het thema dierentuin, op expeditie (Noordpool/Zuidpool) en restaurant uitgewerkt.

Naast de themahoek laat je de kinderen ook in andere hoeken spelen. Tijdens deze module komt ook de organisatie van het hoekenwerk uitgebreid aan bod en doe je allerlei ideeën op voor de hoeken en thema’s in jouw klas.

Module 3: Spelen met taal

Deze module gaat over taal, lezen en schrijven. Door het leesonderwijs aan thematisch werken te koppelen leren kinderen dat het lezen iets kan zijn om van te genieten, maar dat het ook noodzakelijk is om iets te kunnen leren over een bepaald onderwerp.

Onderwerpen als expertlezen, tekst van de week, informatieboeken, taalbeschouwing (groep 4), verteltafel, teksten schrijven en teksten redigeren komen aan bod.

Door de inspirerende voorbeelden kun je zo talloze ideeën voor jouw eigen thema bedenken.

Module 4: Spelen met rekenen

Het is vrij eenvoudig om bij de domeinen meten en meetkunde een thema-activiteit te bedenken. Maar er zijn ook rekendoelen die je liever via een bordspel, een werkblad of op de computer wilt oefenen.

Je kunt dan heel goed gebruik maken van het rekencircuit. In deze module leer je hoe je zo’n rekencircuit opzet, hoe je de methode kunt gebruiken bij het plannen van een rekencircuit en om vanuit doelen in plaats van activiteiten te werken.

Module 5: Inspirerende voorbeelden

Dacht je dat je al klaar was? Tijdens de vorige modules heb je al diverse praktijkvoorbeelden gelezen. Waarschijnlijk ben je al helemaal geïnspireerd om ook zelf aan de slag te gaan.

Als bonus hebben diverse leerkrachten hun leukste ideeën toegestuurd en die kun je in de laatste module bekijken. En wat zo bijzonder is, deze ideeën worden voortdurend aangevuld. Bij elk thema kun je dus hier inspiratie vandaan halen.

Cursus spelenderwijs rekenen

Over Linda Willemsen

Mijn naam is Linda en ik inspireer al bijna 10 jaar leerkrachten uit de onder- en middenbouw op mijn website klasvanjuflinda.nl. Mede dankzij mijn enthousiasme over het spelenderwijs leren is er in het onderwijs een heuse verandering zichtbaar.

Met mijn ervaring in de onderbouw weet ik precies wat leerkrachten nodig hebben om de lessen taal en rekenen spelenderwijs vorm te geven. Ik ben een groot voorstander van thematisch onderwijs en streef naar een combinatie van werken uit boeken en spelen en leren in hoeken. Niet alleen bij de kleuters, maar juist ook in de hogere groepen.

Via mijn blogs, workshops en e-cursussen hoop ik ook jou te inspireren om hier op korte termijn mee aan de slag te gaan

Wat is de investering?

De e-cursus Thematisch werken kost €197,- excl. BTW en kan zowel met iDeal als op factuur betaald worden. Na het volgen van de vijf modules ben je een expert in het thematisch werken in de middenbouw.

De kinderen en jij als leerkracht zullen met veel plezier aan de slag gaan met het uitwerken van een thema. Het lezen en schrijven van teksten, opzoeken van informatie in boeken, onderzoek doen en het spelen in de themahoek; het komt tijdens de cursus allemaal aan bod!

Aan de slag met thematisch werken?

In deze e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel.

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze e-cursus samen.

Bij elk module zit een werkboek dat je kunt downloaden en printen of digitaal kunt invullen. Hierin staan reflectie- en hulpvragen, die je helpen om het thematisch werken stap voor stap te integreren.