Je bekijkt nu Dyscalculie en rekenproblemen bij kleuters

Dyscalculie en rekenproblemen bij kleuters

Heb jij enig idee HOE jouw kinderen een kleine plussom oplossen? Ik wist wel dat de kinderen bij mij in groep 3 verschillende manieren hadden om tot een antwoord te komen. Ik had er echter nooit zo echt bij stil gestaan dat er zo veel verschillende manieren gebruikt werden, tot dat ik het boek Dyscalculie en rekenproblemen las.

Dyscalculie en rekenproblemen
Juf vraagt aan Esther of ze voor haar de som 3+5 wil uitrekenen. Esther begint het karwei op haar linker hand. Ze steekt een voor een haar vingers op: één, twee, drie. Zo dat is de drie. Nu gaat ze werken op haar rechter hand. Plus 5.

Ze weet dat dit een volle hand is. Zo, de som staat. Nu hoeft Esther alleen nog maar alles achter elkaar door te tellen. Ze doet dit met behulp van haar kin, die aanwijst waar ze is gebleven: een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht.

Esther vindt het sommen maken best wel leuk, als ze weet wat ze moet doen. Als ze snapt wat ze moet doen. Plussommen maken die op haar handen passen, kan ze maken.

Wanneer Esther de som 6+2 moet uitrekenen, kijkt ze juf vragend aan. Een, twee, drie, vier, vijf – je, en dan? De hand is vol. “Hoe moet dat nou”, zegt ze.

Lees ook: hoe leren jonge kinderen rekenen?

5 manieren
De Amerikaanse ontwikkelingspsycholoog Robert Siegler onderzocht hoe jonge kinderen een kleine plussom oploste. Hij vroeg kinderen van de groepen 2 én 3 om de som 3+5 voor hem uit te rekenen. Er bleken vijf manieren te zijn waarop kinderen te werk gingen:

  • Alles tellen: drie vingers op de ene hand, vijf op de andere hand. Dan samen tellen: 1,2,3,4,5,6,7,8
  • Doortellen: start met 5, dan 6,7,8. Of 5 niet zeggen maar meteen doortellen: 6,7,8.
  • Aanknopen: aanknopen bij wat je al weet. “ik weet dat 4+4=8. Ik weet dat 3 een minder is dan 4, en 5 eentje meer. 3+5 is dus evenveel als 4+4, dus is het 8.”
  • Weten: 8. “Wist ik gewoon.”
  • Gokken: 9. “Ik heb gegokt.”

Er was een flink verschil tussen de jaargroepen. De oudste kleuter (Kindergarten, heet dat in de VS) losten de som meestal op door ‘alles tellen’ en ‘doortellen’.

In groep 3 was er een sprong naar ‘weten’. Bijna de helft van de kinderen ‘wist’ het antwoord. De meeste anderen loste de som op via ‘doortellen.’

Wat leverde het mij als leerkracht op?
Inzicht hebben in de manier van rekenen van je jonge kind is handig. Ik weet waar mijn aandachtspunten gaan liggen tijdens de verlengde instructie bijvoorbeeld.

Ik kon eerder onhandige strategieën de kop in drukken en ik heb mooie inhoudelijke gesprekken met kinderen uit mijn klas. Ik leer ze daarnaast reflecteren op hun eigen handelen. Was dit een handige manier of kan het ook anders?

Daarnaast geeft de manier van uitrekenev me een indicatie waar ze ongeveer in hun ontwikkeling zitten en zie ik ze door het jaar heen sprongen maken.

Lees het boek Dyscalculie en rekenproblemen voor meer informatie. Ik wens je veel verwondering toe de komende tijd.

Tineke Verdoes
www.kindertalenten.nl

Dyscalculie en rekenproblemen
Schrijver: Marisca Milikowski
Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
Prijs: €21,00

Klik hier om het boek te bestellen.

Hoe rekenen jonge kinderen een plussom uit?

 

Geef een reactie