De sensorische informatieverwerking

De sensorische informatieverwerking

Je hebt vast wel leerlingen in de klas die altijd wat te friemelen willen hebben. Ze vinden het moeilijk om stil te zitten en houden ervan om aan dingen te voelen. Het lijkt erop dat deze kinderen prikkels nodig hebben om zich te kunnen concentreren en om tot leren te komen. In deze blog wil ik je wat meer vertellen over de sensorische informatieverwerking en over een aantal mooie producten van Senso-Care.

Dit artikel is geschreven is samenwerking met Senso-Care. Zie mijn disclaimer voor meer informatie.

Sensorische informatieverwerking
Sensorisch betekent zintuiglijk. Onze zintuigen geven informatie die wij nodig hebben om te kunnen overleven en te kunnen functioneren in het dagelijkse leven. Waarschijnlijk denk je nu aan de ogen (visueel), de oren (auditief), de neus (reuk) en mond (smaak) en de huid (tastzin). Maar wist je dat we ook nog verborgen zintuigen hebben? Namelijk: het evenwichtsorgaan, het gevoel uit de spieren en gewrichten en het gevoel vanuit onze inwendige organen. Al onze zintuigen informeren en helpen ons de hele dag door om reacties te kunnen geven.

Bij sensorische informatieverwerking werken de zintuigen en hersenen samen. Een leerling krijgt continu prikkels via zijn zintuigen binnen: hij ziet een filmpje op het digibord, hoort zijn buurman slurpen, eet intussen een stuk peer en hoort buiten een gemeentemedewerker met de bladblazer in de weer gaan. Deze prikkels worden doorgegeven aan de hersenen. Die gaan ermee aan de slag, zij gaan de prikkels verwerken en beoordelen of er een reactie nodig is op de prikkels (Nederlandse Stichting voor Sensorische Informatieverwerking, 2017)

Meer informatie over de sensorische informatieverwerking? Lees dan ook eens mijn review over het boek ‘Wiebelen en friemelen in de klas‘.

Problemen in de sensorische informatieverwerking
Bij sommige leerlingen verloopt de sensorische informatieverwerking moeizaam. Het kan zijn dat ze informatie rommelig waarnemen of dat ze informatie sterker of juist minder sterk ervaren dan hun klasgenoten. Hierdoor kunnen verschillende problemen tot uiting komen. Denk bijvoorbeeld aan: niet op blote voeten willen lopen, voortdurend voorwerpen willen aanraken of likken, bang zijn om te vallen, een hekel hebben aan fel licht of onverwachte en harde geluiden of een sterkte voorkeur hebben voor bepaalde geuren en smaken.

De sensorische informatieverwerking

Senso-Care houdt je bij de les
Hoe help je in de klas een leerling die snel last heeft van prikkels om zich heen? Senso-Care is de specialist in sensorische informatieverwerking. Zij hebben een prachtige webshop met tal van producten, die kunnen helpen bij het mijden of zoeken van prikkels. Dit zal per leerling verschillend zijn, neem dus zeker zelf eens een kijkje op de website om te ontdekken welke producten passend zijn. Ik zal hieronder vier producten uitlichten:

Gehoorbeschermers
Sommige leerlingen zijn erg gevoelig voor omgevingsgeluiden. Zeker in combinatiegroepen kan het storend zijn wanneer een leerling zich op zijn werk moet kunnen concentreren. Een gehoorbeschermer kan een mogelijke oplossing zijn. Let er wel op dat je het dragen van de gehoorbescherming beperkt tot één of een aantal momenten per dag. Wanneer de gehoorbescherming uren achter elkaar wordt gedragen, kunnen de hersenen gaan compenseren door gevoeliger te worden voor het opvangen van geluid. Daardoor zou de leerling juist nog meer last kunnen krijgen van geluiden.

Wiebelkussen
Een wiebelkussen biedt leerlingen die het lastig vinden om goed stil te zitten de mogelijkheid om kleine bewegingen te blijven maken. Hierdoor blijven ze alerter. Let er wel op dat je een wiebelkussen niet langer dan een half uur gebruikt. Wanneer een leerling er continu gebruik van maakt went het lichaam aan de extra prikkels en heeft het weinig meerwaarde. Ook is het belangrijk dat de leerling nog wel met zijn voeten bij de grond kan.

Study Buddy’s
Het idee van de Study Buddy is enkele jaren geleden in het onderwijs ontstaan toen een intern begeleider zocht naar een hulpmiddel om leerlingen, binnen hun eigen groepje, rustiger te laten werken. De Study Buddy wordt dan ook in alle soorten van het onderwijs ingezet, denk daarbij aan het regulier, speciaal, voortgezet en voortgezet speciaal onderwijs. De Study Buddy is in de praktijk ontstaan en heeft veel voordelen: visuele prikkels verdwijnen, het is makkelijk zelfstandig te gebruiken, het hoeft niet aan de tafel bevestigd te worden en kan naar behoefte eenvoudig in- en uitgeklapt worden.

Kauwmaterialen
Kauwen, sabbelen en zuigen werkt regulerend wanneer je gespannen bent, maar ook wanneer je sloom bent. Het is een veelgebruikte strategie, die iedereen wel eens gebruikt. Wanneer je onderprikkeld bent, helpt kauwen omdat je je spieren gebruikt, wat activerend werkt. Wanneer je overprikkeld bent, fungeert kauwen als een soort uitlaatklep, je kunt er spanning mee verminderen. Bij Senso-Care kun je diverse kauwmaterialen bestellen. Je hebt hulpmiddelen in de vorm van een ketting, armband of sleutelhanger en ook materiaal dat achter op een potlood of dunne pen gezet kan worden. De kauwsieraden zijn speciaal ontworpen en ontwikkeld om op te kauwen en zijn vrij van (schadelijke) stoffen als BPA, PVC, weekmakers, lood en latex.

Enthousiast?
Wil je meer informatie over de mooie producten van Senso-Care? Of eens zien hoe het in de praktijk werkt? Je kunt een kijkje nemen op de website van Senso-Care, maar je kunt ook op de NOT bij ze langsgaan. Senso-Care staat met hun producten in hal 8, stand E052. Je kunt dan nog beter beoordelen of de producten een toevoeging zijn voor jouw klas of school!

Je kunt je kaartje voor de NOT hier bestellen.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *