De natuurwetten van het kind

De afgelopen weken heb ik elke dag een stuk uit het boek ‘De natuurwetten van het kind‘ gelezen. Een heel interessant boek als je meer wil weten over het spontane leerproces van kinderen. In deze blog vertel ik je er graag meer over en deel ik een aantal van mijn favoriete citaten.

De natuurwetten van het kind

Dit boek is geschreven door de leerkracht Céline Alvarez. Ze kreeg een subsidie om een alternatief leerproces uit te testen in een kleuterschool in Frankrijk. De resultaten waren ver boven verwachting! Niet alleen konden alle sterke kleuters en 90% van de gemiddelde leerlingen lezen en rekenen, maar ook hun morele en sociale kwaliteiten vertoonden een enorme vooruitgang.

In dit boek deelt ze haar bevindingen. Op een prettig leesbare manier geeft ze informatie, deelt ze ervaringen en praktische tips hoe ook jij op een andere manier naar je kind of leerling kunt kijken. Ze haalt verschillende onderzoeken aan waardoor steeds de koppeling van theorie (onderzoeken) naar praktijk goed wordt verduidelijkt.

Ik heb dit boek op de e-reader gelezen en het voordeel is dan dat je interessante stukken kunt markeren en makkelijk kunt terughalen. Ik deel een aantal interessante stukken uit het boek. Veel is gebaseerd op de visie van Maria Montessori.

Goed voorbeeld doet volgen

“We letten ook goed op ons gedrag. We wilden een rustige en kalme sfeer in de klas, dus bewogen we rustig en praatten we met een zachte stem. Wanneer een kind aan de andere kant van de klas heel luid stond te roepen, dan schreeuwden wij niet terug: ‘Stop nu toch met roepen, je stoort iedereen!’ In dit geval zouden we het kind alleen maar leren om te roepen en zouden we chaos in de klas veroorzaken. We pakten het anders aan, we stapten rustig op het kind toe en vroegen het met een kalme stem om minder luid te praten.”

De natuurwetten van het kind

Niet alleen maar samen

“De mens is dan wel voorgeprogrammeerd om door zijn eigen handelen te leren, maar dat betekent niet dat hij in staat is om dat alleen te doen, zonder hulp. Daarin schuilt de paradox: het kind moet zelf leren, maar wel met de hulp van anderen.”

Verschillende leeftijden

“Kinderen die al verder stonden of ouder waren, deelden hun kennis met hun klasgenootjes en kregen zo de kans om ze zelf op een bijzondere manier te consolideren: door andere kinderen spontaan en natuurlijk te onderwijs, worden de hersencircuits opnieuw actief gemaakt, waardoor de kennis zich stevig verankert.”

Feedback geven

“Een fout zou neutraal moeten zijn. Een fout is niet meer dan informatie die naar ons terugkeert en ons vertelt dat onze verwachting bijgesteld moet worden. Een kind dat geen fouten maakt, mag niet lovende en met meer enthousiasme aangesproken worden dan andere kinderen.”

Natuur uit een boek

“Het menselijk brein kan niet begrijpen wat het niet beleeft: geen enkele omschrijving, geen enkel beeld kan een zintuiglijke, grandioze en tastbare natuurles vervangen.”

Benoem de emotie van het kind

“Uit de neurowetenschappen weten we dat het benoemen van een emotie de alerte hersenen kalmeert, zodat het kind tot rust kan komen. Als een emotie juist benoemd wordt, komt het kind sneller tot rust.”

Gymles

“Kinderen hebben meer aan vrij spel in een levende omgeving waarin niet alles netjes is afgebakend dan aan opgelegde turnlesjes. Ze moeten kunnen rennen, klimmen en vallen in het gras zonder dat een volwassene zegt: ‘Nu ga je evenwichtsoefeningen doen, je loopt over deze balk en op het einde spring je door de hoepel.'”

Executieve vaardigheden

“We hoeven ons niet te focussen op het onderwijs als we onze kinderen willen helpen om schoolse kennis te verweven, maar we moeten inzetten op de ontwikkeling van de executieve vaardigheden, zodat de kinderen die kennis efficiënt kunnen verwerven.”

De natuurwetten van het kind

Onze houding

“Wanneer onze kinderen aangeven dat ze het alleen willen doen, is het onze verantwoordelijkheid – en opdracht! – om onze reflex om hen te willen helpen om het ‘goed te doen’, te beteugelen. Op die manier smoren we hun creatieve pogingen in de kiem. Wat wij moeten doen, is de kinderen vooraf de belangrijkste handelingen laten zien en het hen nadien alleen laten proberen.”

Echte voorwerpen in de klas

“We lieten de kinderen heel gewone, dagelijkse activiteiten doen, praktische zaken als zelf voor de klas zorgen. Ze kregen ook echte voorwerpen waarmee ze aan de slag konden gaan, daar zaten zelfs breekbare spullen tussen: in tegenstelling tot een plastic voorwerp geef een breekbaar voorwerp meteen aan wanneer een handeling te bruusk is, het kind moet zijn strategie meteen bijsturen en zijn handelingen beter gaan controleren.”

Ik ben benieuwd of jij het boek al hebt gelezen of dat je er nieuwsgierig naar bent geworden. Het is echt een aanrader als je meer wil weten over de natuurwetten van het kind!

De natuurwetten van het kind
Auteur: Céline Alvarez
Uitgever: Horizon
Prijs: €22,50

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen.

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *