Hoe geef je genderbewust onderwijs?

Vorige week deelde ik een blog met allerlei onderzoeken over het verschil in leren tussen jongens en meisjes. In deze blog wil ik met behulp van het boek ‘Een klas vol jongens en meisjes‘ je tips geven hoe je als leerkracht genderbewust onderwijs kan geven. Genderbewust onderwijs is onderwijs dat zo is ingericht dat jongens en meisjes in alle vrijheid hun eigen identiteit kunnen bepalen zonder beperkt te worden door beelden die jij als leerkracht oplegt.

Spelen
Zeker in de onderbouw wordt er veel gebruik gemaakt van hoeken. Meestal hebben kinderen een voorkeur voor een bepaalde hoek, het is daarom belangrijk dat je als leerkracht stimuleert dat ze in meerdere hoeken spelen.

Speelgoed is vaak heel bewust voor jongens of meisjes bedoeld. Denk aan poppen, kook- of winkelspulletjes voor meisjes en bouwspullen of buitenspeelgoed voor jongens. In de kleutergroep is het belangrijk om hier als leerkracht rekening mee te houden. Niet alleen schattige roze jurkjes voor de pop kopen dus en geen Cars of Frozen puzzels in de klas. Houd het speelgoed juist zo neutraal mogelijk. Loop het speelgoed eens langs en controleer hoe dit bij jou in de klas is.

Genderbewust onderwijs is zo ingericht dat jongens en meisjes hun eigen identiteit kunnen bepalen zonder beperkt te worden door de omgeving.

Tijdens de les
Jongens hebben meer behoefte aan bewegingstussendoortjes, maar ook meisjes vinden dit vaak een fijne onderbreking. Zet een bewegingsliedje op of maak gebruik van spelletjes. Stel bijvoorbeeld een vraag en gooi de bal naar een leerling toe. Hij of zij moet dan de vraag beantwoorden.

Gebruik afwisselende werkvormen, zodat je beter aansluit bij de verschillende leerstijlen. Jongens zijn vaak fan van spellen met een competitie-element. Dit is een leuke manier om kennis te toetsen. Experimenteer ook eens met rustige achtergrondmuziek tijdens het werken, het schijnt dat jongens zich hierdoor beter kunnen concentreren.

Geef af en toe de mogelijkheid om jongens met jongens en meisjes met meisjes te laten samenwerken.

Taalgebruik
Het is belangrijk om ook je taalgebruik af te stemmen. Jongens hebben korte en duidelijke instructies nodig en begrijpen indirecte taal minder goed dan meisjes. Uit onderzoek van Sadker (2007) blijkt dat leerkrachten jongens vaker denkvragen en meisjes vaker herhalingsvragen stellen. Dit betekent dat meisjes te weinig worden uitgedaagd en dat bij jongens de stof minder goed beklijft. Let er dus op dat je de verschillende soort vragen aan iedereen stelt.

Wees bewust op je eigen gedrag, vaak geef je onbewust veel stereotiepe voorbeelden, als “Wat een mooie jas, heb je met mama gewinkeld?” of “Het geeft niet dat je broek vies is, mama krijgt de vlek er vast wel uit”. Geef ook roldoorbrekende voorbeelden als de brandweervrouw of de verpleger en let er eens op bij het bedenken van het vader- en moederdagcadeau.

Wil je meer lezen over het verschil tussen jongens en meisjes of genderbewust onderwijs? Het boek ‘Jongens en meisjes, zoek de verschillen‘ is dan echt een aanrader.

Hebben jongens een achterstand ten opzichte van meisjes?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *