Je bekijkt nu Kleuters die net iets meer kunnen

Kleuters die net iets meer kunnen

Heb je een kleuter in je groep die voortdurend bezig wil zijn met iets dat hem boeit? Met een jongen dat continu van alles wil ontdekken of een meisje dat dolgraag wil leren lezen, rekenen en schrijven in plaats van spelen? Wil het kind graag ‘ietsjes meer’?

Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een kleuter die op bepaalde vlakken vooroploopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

In deze blog geef ik aan de hand van het boek Kleuters die net iets meer kunnen een aantal tips en voorbeelden hoe je voor deze groep kinderen een uitdagende leeromgeving kunt creëren.

Kleuters die net iets meer kunnen
De ontwikkeling bij kleuters verloopt sprongsgewijs. Als een kleuter op verschillende gebieden duidelijk vooroploopt in vergelijking met zijn leeftijdsgenootjes spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong. Dit is altijd een fase waarin een kleuter zich bevindt, het zegt niets definitiefs over het kind zelf.

Op diverse vlakken kunnen kleuters signalen geven van een ontwikkelingsvoorsprong. In het boek worden deze uitgebreid beschreven, er worden voorbeelden gegeven en ontzettend veel tips hoe je er als opvoeder mee om kunt gaan.

Het is echt vanuit een praktische invalshoek geschreven, je kunt de informatie gelijk in de klas inzetten.

Cognitieve signalen

  • Het kind is heel taalvaardig en beschikt over een uitgebreide woordenschat.
  • Het kind heeft al vroeg interesse in letters en woorden.
  • Het kind heeft zichzelf leren lezen.
  • Het kind vertoont grote interesse in cijfers.
  • Het kind heeft een grote leerhonger en is enorm geïnteresseerd in de wereld om hem heen.

Niet-cognitieve signalen

  • Het kind heeft een sterk ontwikkeld geheugen.
  • Het kind stelt veel waarom-vragen.
  • Het kind is bijzonder energiek.
  • Het kind heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
  • Het kind vertoont perfectionisme
  • Het kind beschikt over een apart soort humor.
  • Het kind is hoogsensitief

Sociaal-emotionele signalen

  • Het kind is niet betrokken.
  • Er zijn psychosomatische klachten.
  • Er zijn slaapstroornissen.
  • Het kind wil de baas spelen.

Kleuters die net iets meer kunnen

Uitdagende hoeken
In het boek worden meer dan 400 tips en voorbeelden gegeven om een speelse, krachtige en uitdagende leeromgeving te creëren. De tips sluiten aan bij de verschillende speel- en leerplekken, denk aan de bouw-, taal-, winkel-, puzzel-, reken-, huis-, ontdek- en zelfs een filosofiehoek.

Het boek is in full color en er worden veel foto’s getoond, zodat je echt een goed idee krijgt van de activiteiten.

Hier kun je het hoofdstuk over de bouwhoek lezen.

Een belangrijke tip van de schrijvers is om vanuit de interesse van de kinderen te werken. Niet elke hoek hoeft altijd aangepast zijn. Probeer elke week eens een andere hoek in het daglicht te zetten.

Zo stimuleer je iedere kleuter om zich in de verschillende spelhoeken van de klas te bewegen. Ook geven de schrijvers de tip om soms een hoek anders te noemen, dus geen schrijfhoek, maar drukkerij of schrijfatelier.

En geen rekenhoek, maar laboratorium waar kleuren gemengd worden of werkatelier waar kinderen met verschillende meetinstrumenten aan de slag kunnen gaan.

  • Laat kinderen een huisdier verzorgen in de huishoek.
  • Voeg een scenariodoos toe: Boer Boris is even weg en vraagt of de kinderen voor zijn dieren willen zorgen. In de doos ligt een briefje met instructies en zijn telefoon voor als de kinderen het even niet meer weten.
  • Vraag welke boeken kinderen in de leeshoek willen lezen. Voeg woordenboeken met illustraties toe of boeken zonder tekst. Ook beginnende leesboekjes zijn leuk.
  • Houd een uitverkoop in de winkelhoek. Laat kinderen een nummer trekken, zodat ze leren op hun beurt te wachten.
  • Bij verschillende thema’s kan je de kinderen een grafiek laten maken.
  • Maak een sommenmachine voor de kinderen.
  • Voeg materialen en boekjes in andere talen toe.
  • Voeg spellen toe, denk aan gezelschapsspelletjes, smartgames of sudoku.
  • Maak gebruik van ontdekkisten in de klas.

Wauw, ik word echt zo enthousiast van dit boek! Het is echt een musthave voor kleuterleerkrachten. Het bevat ontzettend veel makkelijke en snelle ideeën die je tijdens verschillende thema’s kunt inzetten.

Het laat je heel anders naar de inrichting van de hoeken kijken en de activiteiten beter aansluiten bij de leerlijnen. Echt een topper die in de boekenkast van een kleuterleerkracht niet mag ontbreken!

Kleuters die net iets meer kunnen
Schrijver: Ann Meersman Kristin Stroobandt
Uitgever: Uitgeverij Acco
Prijs: € 24,99

Klik hier om het boek te bestellen.

Kleuters die net iets meer kunnen

BewarenBewaren

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie