Werken met Kids Skills

Kids Skills is een erg goede methode om samen met het kind ‘een probleem’ op te lossen. Tijdens de methode Kids Skills volg je onderstaande stappen. Voor meer achtergrondinformatie en uitgebreide tips moet je zeker eens het boek Kids Skills lezen.

Stap 1: problemen vertalen in vaardigheden
Goed gedrag kan aangeleerd worden. Wanneer een kind moeite heeft met zijn vinger opsteken, beheerst hij deze vaardigheid nog niet. Het kind moet leren om zijn vinger op te steken als hij iets wil vertellen.

Stap 2: het eens worden over de vaardigheid, die geleerd moet worden
Het kind moet het eens zijn met de te leren vaardigheid. Schrijf van te voren een aantal positieve punten op van het kind en vertel dit ook. Geef complimenten en vraag welke vaardigheden het nog meer zou willen leren. Het kind zal verschillende dingen opnoemen. Reageer positief op deze dingen en zeg dat het ook een goede vaardigheid zou zijn als het zijn vinger op zou steken als hij iets wil zeggen. Grote kans dat het kind hier positief op reageert.

Stap 3: de voordelen van de vaardigheid onderzoeken
Ga samen met het kind op zoek naar de voordelen, die het beheersen van een bepaalde vaardigheid oplevert. Dit hoeven niet alleen voordelen voor het kind zelf te zijn, maar ook voor een ander. Vraag: “Waarom denk je dat het handig voor jou is om dit te leren?” Maak met elkaar een lijst en kopieer deze ook voor het kind.

Stap 4: de vaardigheid een naam geven
Laat het kind een naam kiezen voor zijn vaardigheid. Je zou de vaardigheid ook kunnen vernoemen naar iemand die het al goed beheerst.

Stap 5: een totemfiguur kiezen
Laat het kind een figuur kiezen die helpt bij het leren van de vaardigheid. Dit kan een dier, stripfiguur, familielid of ander persoon zijn. Laat de kind een afbeelding op Internet zoeken en hang dit op een zichtbare plek in de klas op. Onder de afbeelding schrijft het kind de naam van de vaardigheid. Dit herinnert het kind eraan dat hij een bepaalde vaardigheid leert.

Stap 6: supporters werven
Het kind heeft ook echte mensen nodig die hem helpen om een vaardigheid te leren. Zij stimuleren het kind, geven zelfvertrouwen en delen in vreugde wanneer het kind succes behaald. Vraag aan het kind wie hem zou kunnen helpen van het aanleren van de vaardigheid. Bijvoorbeeld iemand die de vaardigheid al goed beheerst. Vertel dat jij ook graag zou willen helpen als dit mag.

Stap 7: meer zelfvertrouwen geven
Het kind vraagt aan de supporters of ze hem willen helpen bij zijn vaardigheid. Nu gaan ze met elkaar het kind zelfvertrouwen geven. De leerkracht vraagt aan de supporters waarom ze denken dat het kind de vaardigheid kan leren. Bijvoorbeeld: er helpen veel mensen  aan mee of omdat het kind grote wilskracht heeft

Kids skills: van probleem naar oplossing

Stap 8: plannen maken om het te vieren
Wanneer de vaardigheid gehaald wordt gaan we het vieren. Het kind mag nu alvast kiezen hoe hij dit wil doen. Bijvoorbeeld een spel, buiten spelen, bordtekening maken.

Stap 9: de vaardigheid omschrijven
Het is belangrijk dat er regelmatig over de vaardigheid wordt gesproken. Hoe gedraagt iemand met die vaardigheid zich? Wat gaat er al allemaal goed? Het kan ook goed helpen om de situatie na te spelen.

Stap 10: naar buiten treden
Kinderen vinden het makkelijker om over dingen te praten die geleerd gaan worden. Hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen het kind kunnen helpen. Je zou een poster kunnen maken van de vaardigheid die het kind leert.

Stap 11: de vaardigheid oefenen
Een kind heeft voldoende tijd nodig om de vaardigheid te oefenen. Dit moet je in kleine stapjes doen, zodat het kind steeds succes ervaart. Het kind moet zelf bedenken hoe het een vaardigheid het beste kan oefenen. Het is belangrijk dat de supporters bewondering hebben wanneer het kind vooruit gaat.

Stap 12: geheugensteuntjes bedenken
Er zijn altijd momenten dat het kind terug valt in zijn oude gedrag. Dit is eigenlijk heel normaal. Het is goed om samen af te spreken hoe het kind aan zijn vaardigheid herinnerd wil worden. Dit wordt de geheime afspraak tussen de persoon en de supporters.

Stap 13: vieren dat het gelukt is
Wanneer het kind heeft laten zien dat het de vaardigheid beheerst, dan is het tijd om dit te vieren. Gebruik bijvoorbeeld deze beloningskaartjes. De supporters worden door het kind bedankt en voelen zich hierdoor gewaardeerd.

Stap 14: de vaardigheid aan anderen doorgeven
Nu mag het kind de vaardigheid aan iemand anders leren. Hierdoor wordt de vaardigheid nog meer versterkt en het vergroot zijn zelfvertrouwen! Het kind krijgt een groot applaus van zijn klasgenoten en de leerkracht vraagt wie ook deze vaardigheid van een echte expert zou willen leren.

Kids’ Skills
Schrijver: B. Furman
Uitgever: Boom/Nelissen
Prijs: €20,99

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *