Houd jij rekening met de leerstijl van elk kind?

Iedereen leert op een verschillende manier en heeft een eigen leerstijl.Dit geldt voor het leren op school maar ook daar buiten. Er is niet één beste manier, want leren kan op heel veel verschillende manieren. Meestal praten we over vier soorten leerstijlen:

Beslisser:
Dit kind heeft een convergente leerstijl. Het hakt graag knopen door. De theorie interesseert hem niet zo, wel de oplossing voor het probleem. De beslisser voelt zich goed als hij een stappenplan kan gebruiken om zo stap voor stap het resultaat te kunnen bereiken. Een beslisser leert het meest als het de kans krijgt om zaken uit te proberen en te oefenen onder begeleiding van een expert.

Doener:
Dit kind heeft een uitvoerende leerstijl. Het wil graag ervaringen opdoen en experimenteren. Als een doener ergens aan begint wilt het ook resultaten zien. Het werkt graag samen met anderen, komt snel in actie en probeert ook anderen mee te trekken. Een doener kan zich gemakkelijk aanpassen aan nieuwe situaties en onverwachte omstandigheden. Soms is het ongeduldig en gaat het over tot actie zonder na denken.

Dromer:
Dit kind heeft een divergente leerstijl. Het kijkt aandachtig hoe anderen een probleem aanpakken. Eerst goed kijken en dan pas zelf aan de slag gaan. Het kan zich goed inleven in verschillende situaties en kan een probleem vanuit vele standpunten bekijken. Het ziet vaak veel oplossingen. Dromers maken en bedenken graag, maar hebben daar wel tijd en ruimte voor nodig.

Denker:
Dit kind heeft een assimilerende leerstijl. Het stelt graag onderzoekende vragen en kijkt vooral naar wat gebeurt. Het wil graag ruimte om creatief om te gaan met zijn ideeën. Ze leren het best uit boeken en voordrachten, want die zijn logisch opgebouwd. Denkers kunnen niet goed tegen onzekerheid of wanorde. Ze vragen zelden hulp aan anderen.

Om in het onderwijs een leerling het optimale leerresultaat te laten bereiken zou je het beste kunnen aansluiten bij de leerstijl van het kind.

Rekening houden met de leerstijl
Om in het onderwijs een leerling het optimale leerresultaat te laten bereiken zou je het beste kunnen aansluiten bij de leerstijl van het kind. Toch moet je hierbij uitkijken dat de leerling niet alleen sterker wordt in de leerstijl die hij al beheerst. Eigenlijk zou je afwisselend een beroep moeten doen op alle vier de leerstijlen. De leerlingen krijgen dan de kans om de andere leerstijlen ook te ontwikkelen. Het is niet zo dat de leerstijl al compleet vastligt en onveranderlijk is. Jammer genoeg wordt er in het onderwijs vaak nog onvoldoende rekening gehouden met de verschillende leerstijlen. De nadruk ligt vooral op verbale vaardigheden. Dit betekent eigenlijk dat leerlingen die gemakkelijk taal verwerken, de woorddenkers, bevoordeeld worden.

Eigen leerstijl
Als leerkracht moet je ook goed op de hoogte zijn van je eigen leerstijl. Wanneer je een woorddenker bent, dan gebruik je dit ook binnen het begeleidingsproces van kinderen. ls leerkracht zul je dan waarschijnlijk de informatie mondeling overbrengen en de opdrachten talig laten verwerken. Je moet je goed realiseren wat dit bijvoorbeeld betekent voor de beelddenkers in de klas!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *