Je bekijkt nu Positieve feedback geven

Positieve feedback geven

Alle leerkrachten weten hoe belangrijk het is om positieve feedback te geven aan kinderen. In deze blog schrijf ik hoe ik dit in mijn klas doe en hoe ik er aan werk om de positieve sfeer in de klas te bewaren.

Complimenten versus kritiek
Volgens de theorie moet je vijf complimenten geven ten opzichte van één kritiekpunt. Dit zijn best veel complimenten en ik denk dat (bijna?) iedereen wel eens vergeet dat er zoveel complimenten tegenover een kritiekpunt moeten staan.

Dit vind ik altijd een belangrijk punt om mezelf aan te herinneren. Het geven van een compliment zorgt er namelijk vaak voor dat kinderen het goede gedrag nog meer laten zien.

Natuurlijk is feedback/kritiek soms ook wel nodig. Maar probeer daarna dus ook weer (het liefst) vijf complimenten te geven. Hiermee blijft de band tussen jou en het kind goed.

Lees ook: Waarom je moet stoppen met straffen en belonen.

Positieve sfeer
Voor een positieve sfeer in mijn groep probeer ik de focus te leggen op de positieve dingen die kinderen laten zien. Zo benoem ik vooral de dingen die goed gaan.

Bijvoorbeeld ‘Jantje zit al snel klaar!’. Ik merk dat mijn klas daar meestal goed op reageert en dat de meeste kinderen hierna ook gaan proberen om snel klaar te zitten, want dan krijgen ook zij dat compliment!

Stickers
Verder deel ik regelmatig stickers uit. Het ligt natuurlijk aan de groep die je hebt, maar mijn groep is dol op stickers! Zo kan ik bijvoorbeeld soms nog wel eens kriebelig worden van alle spullen die de kinderen uit mijn klas soms kwijt raken. Van schrijfpotloden tot hele boeken.

Je kunt er voor kiezen als leerkracht om dit op een negatieve manier te benoemen, maar ik doe bijvoorbeeld regelmatig een etui-check. Heb jij nog je schrijfpotlood, je gum en je GIPS-blokje? Dan krijg je een sticker. Heb je niet alles? Dan wordt het aangevuld en probeer je het de volgende keer opnieuw.

Ook werkt het bij mijn klas goed om voorafgaand aan een les te zeggen dat ze een sticker kunnen verdienen als ze bijvoorbeeld alle opdrachten hebben ingevuld en dus niets zijn vergeten of als ze netjes hebben geschreven in hun schrijfschrift.

Lees ook: Complimenten geven, doe dit niet teveel.

Positieve feedback geven


Beloningen in de klas
In de klas werk ik vaak met magneetjes in de vorm van een smiley. Aan het begin van de dag staan de drie magneetsmileys onder aan het bord en we gaan met de klas proberen om die drie smileys boven aan het bord te krijgen.

Een smiley kan omhoog gaan doordat bijvoorbeeld de hele klas tien minuten stil heeft kunnen werken of doordat ze netjes in de gymrij hebben gelopen. Lukt het om alle drie de smileys omhoog te krijgen? Dan krijgt de klas een beloning.

Bijvoorbeeld: een kort spelletjes tussendoor (energizer), een Just-Dance filmpje, een extra stukje voorlezen, enz. Heb je geen smiley magneetjes? Kun je ze ook gewoon tekenen op je bord! :)

Ook werk ik soms met een puntensysteem per tafelgroepje. De nummers van alle groepjes staan op het bord. Als een groepje bijvoorbeeld als eerst klaar zit, het rustigst heeft gewerkt of het eerst stil is, krijgen zij een punt.

Aan het eind van de dag kijken we welk groepje of welke groepjes de meeste punten heeft en zij krijgen dan een sticker. Ze moeten uiteraard wel met hun hele groepje dan bijvoorbeeld klaar zitten. Dus hiermee leren de kinderen direct samenwerken en rekening houden met elkaar.

Kortom
Belangrijk is om in je achterhoofd te houden dat complimenten geven erg belangrijk is. Dit kun je op veel verschillende manieren doen en doe je waarschijnlijk als leerkracht ook al veel uit jezelf.

Je kunt de sfeer in de klas positief beïnvloeden door een beloningssysteem te kiezen en natuurlijk door vooral de dingen te benoemen die goed gaan bij kinderen. Belangrijk hierbij is om goed te kijken wat past bij jou en bij jouw groep.

Hoe zorg jij voor een positieve sfeer in jouw groep? 

Blij meisje door Casezy idea/Shutterstock.

joy hoogervorst

Joy Hoogervorst heeft de PABO gedaan aan de Haagse Hogeschool en is vier jaar geleden afgestudeerd. Ze heeft de afgelopen jaren groep 3, groep 4 en groep 6 gedraaid. Momenteel is zij (voor haar tweede jaar) werkzaam in groep 3. Zij legt de focus in de klas op het spelenderwijs leren, coöperatief leren, bewegend leren en het werken met thema’s. Op instagram deelt zij onder de naam jufjoy_ haar ideeën.

Geef een reactie