Huiselijk geweld in kindertekeningen

Ik heb net een minor over huiselijk geweld achter de rug. Daar heb ik onder andere erg veel geleerd over kindermishandeling. Voor deze minor heb ik samen met vier medestudenten een “handleiding” gemaakt om eventuele mishandeling en/of huiselijk geweld in een tekening te signaleren. Het is geen signaleringslijst, maar echt een handleiding die helpt om opmerkelijke punten in een kindertekening te signaleren.

Lees ook over de meldcode ‘kindermishandeling’.

Voor kinderen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld, is praten hierover erg moeilijk. Als een kind dit heeft meegemaakt of nog meemaakt, is het voor het kind vaak gemakkelijker hierover te tekenen dan erover te praten. Psycholoog Theresa Foks-Appelman gaf haar boek als titel ‘kinderen geven tekens’. Kinderen kunnen tekenen over dingen die zij hebben meegemaakt. Leuke dingen, maar ook droevige dingen als huiselijk geweld. Zo kunnen kinderen aan bepaalde gevoelens, gebeurtenissen een teken geven, door tekeningen heen.

Voor beroepsbeoefenaars is het daarom belangrijk kindertekeningen te kunnen analyseren om signalen van huiselijk geweld in tekeningen te herkennen. Maar helaas zie je tegenwoordig dat beroepsbeoefenaars te weinig met kindertekeningen doen. Voor de behandeling en verwerking wordt het nog weleens gebruikt, bijv. bij traumaverwerking, maar bij het signaleren vrijwel niet. In de praktijk zie je vaak dat beroepsbeoefenaars te weinig handvaten en kennis hebben om ook daadwerkelijk goed naar kindertekeningen te kunnen kijken om vervolgens als professional in gesprek te kunnen gaan met het kind over de tekening en zijn of haar situatie.

Samen met vier medestudenten een "handleiding" gemaakt om eventuele mishandeling en/of huiselijk geweld in een tekening te signaleren.

Wat erg belangrijk is tijdens het signaleren:

  • Zorg ervoor dat je het kind goed kent. Zie de tekening altijd in de context, de belevingswereld, de persoonlijkheid en de ontwikkeling van het kind.
  • Een tekening is een momentopname. Vraag altijd naar de betekenis van de tekening. Zorg eventueel voor meerdere tekeningen en vergelijk deze met elkaar.
  • Alleen de tekenaar weet de betekenis van de tekening, trek nooit van te voren eigen conclusies, maar ga altijd in gesprek en vraag om verheldering.
  • Een tekening zal geen concrete antwoorden geven of dienen als juridische bewijsvoering!

Het kan een aanleiding zijn voor een gesprek en een aanleiding geven om alert te zijn op eventuele andere signalen.

Klik hier voor de handleiding huiselijk geweld

Wil je meer weten over huiselijk geweld in kindertekeningen en het signaleren hiervan klik dan hier voor het theoriedeel

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *