Hoe ga je om met een kind dat misbruikt is?

Landelijk onderzoek wijst uit dat één op de drie vrouwen ooit seksueel geweld heeft meegemaakt. Voor mannen geldt dit voor één op de twintig. Eén op de vijf vrouwen heeft hier al voor haar zestiende jaar mee te maken gehad. Voor mannen is dit één op de vijfentwintig. In de meeste gevallen gaat het om op een kwetsende manier aangeraakt of vastgepakt worden.

Hoe ga je om met een kind dat misbruikt is? Jolanda vertelt over haar dochter, die misbruikt is. Ook vertelt ze hoe school er mee om ging en geeft ze tips aan leerkrachten.

Lees ook: Hoe kun je als leerkracht een getraumatiseerd kind steunen?

Je dochter is misbruikt. Kun je je dochter omschrijven voor de misbruik?
Mirthe is altijd een vrolijk open kind geweest, onbevangen, makkelijk in contact maken. Aan de ene kant een echte meid, aan de andere kant een halve jongen en dat is geen wonder met drie oudere broers (nu 19 jaar, 18 jaar en 15 jaar) boven zich en een moeder die niet van rokjes en frutsels houdt.

Heeft ze achteraf signalen gegeven aan jullie als ouders of aan school?
De groepsleerkracht gaf in groep 3 aan dat ze begon te liegen, stelen (potloodjes) en dingen deed die ze anders niet deed. In die periode ben ik geopereerd en we hadden eerst nog de indruk dat het daardoor kwam, omdat ik 6 weken met een open buik op bed heb moeten liggen.

De groepsleerkracht was er zo van overtuigd dat dit alles aan mij lag, dat ze Bureau Jeugdzorg zonder onze toestemming heeft ingeschakeld. Deze heeft toentertijd niets verontrustends gevonden en alle aantijgingen tegenover mij, als moeder, werden verworpen. Dit is een hele nare periode in ons gezin geweest, maar we hebben geprobeerd om Mirthe zoveel mogelijk overal buiten te laten. Dit was natuurlijk niet altijd mogelijk, omdat men haar mentaal wilde onderzoeken. Achteraf zijn dit DE signalen geweest dat er iets aan de hand was, alleen wie verwacht nu dit? Vaak heb ik gedacht:”Had ik maar”, “Waarom heb ik het niet gezien/gemerkt?”

Landelijk onderzoek wijst uit dat één op de drie vrouwen ooit seksueel geweld heeft meegemaakt. Voor mannen geldt dit voor één op de twintig.

In hoeverre heeft de misbruik invloed gehad op haar leven?
Mirthe is veranderd, van een onbevangen meisje, in een ouwelijk, té verstandig meisje, dat ons in bescherming neemt. Ze vertelt ons helemaal niets, haar therapeute daarentegen, vertelt ze gelukkig alles.  Ze zegt zelf hierover:”Ik wil een vrolijk meisje zijn.” en “Jullie moeten al zo vaak huilen”.

Hoe heeft de leerkracht/school haar bij gestaan?
Toen het pas bekend werd ging het verhaal als een sneeuwbal door de school. Directrice/vertrouwenspersoon van school, gemeente en de case-manager van BJZ en wij als ouders hebben uren gepraat over wat te doen. Lichten we de hele groep in of alleen de ouders van de kinderen die het nu hebben gehoord? Wij hebben gekozen voor het laatste. De school heeft hierin veel voor ons betekend. Ook nu, als Mirthe naar therapie moet, stellen ze geen vragen. Er is veel begrip en daar zijn wij ontzettend blij mee. Ze kan ten allen tijde terecht bij de leerkracht, vertrouwenspersoon of directrice en daarnaast bij haar vriendinnen. Zij steunen haar van alle kanten, zodat ze toch een “gewoon” meisje kan zijn op school .

Heb je nog tips voor leerkrachten?

  • Wees open naar ouders, wacht niet té lang met het vertellen wat er de ronde doet. Bij ons heeft dat té lang geduurd.
  • Steun het kind, maar laat het ook gewoon kind zijn, die af en toe een standje verdiend als ze iets doet wat niet hoort.
  • Behandel een kind niet anders, signaleer je iets … vraag dan via een briefje of het even achter wil blijven na schooltijd of in de pauze en sein de ouders in.
  • Benader een misbruikt kind NOOIT van achteren, zonder dat ze je horen of zien. Ze schrikken zich wild!
  • Houd korte lijntjes met thuis, want het is een zaak van heel het gezin. Het tast alle gezinsleden aan, zeker als het om incest gaat.
  • Vraag ouders hoe het met hen gaat en wees niet bang voor tranen of een afwijzend antwoord. Soms zijn ouders gewoon even moe van het steeds maar weer praten, dit is nooit persoonlijk tegen iemand bedoeld.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *