Passend onderwijs voor begaafde leerlingen

Het handelingswerken speelt een steeds grotere rol binnen het onderwijs. De aandacht gaat nu niet meer alleen naar de kinderen, die extra instructie nodig hebben, maar ook naar de kinderen die uitdaging nodig hebben. Het is belangrijk om je hierin te verdiepen, want wanneer is een kind begaafd? Sylvia Drent en Eleonoor van Gerven hebben het boek ‘Passend onderwijs voor begaafde leerlingen‘ geschreven. In dit boek staat uitgebreid verteld hoe je als leerkracht aan kunt sluiten op de behoeften van een begaafd kind.

Hoogbegaafdheid
In het eerste hoofdstuk wordt de vraag ‘Wat is hoogbegaafd’ besproken. In het tweede hoofdstuk komt de praktijk meer naar voren. ‘Hoe herken je de kenmerken van begaafdheid?’

Hierin wordt verteld dat het belangrijk is om een goed beeld van de groep te hebben. Aan de hand van een kijkwijzer kun je vaststellen of er misschien kinderen zijn die deze kenmerken hebben. De kijkwijzer wordt uitgebreid besproken en is een nuttig hulpmiddel. In het derde hoofdstuk wordt het opstellen van een handelingsplan uitgelegd. Daarnaast is er aandacht voor het schooldiagnostisch onderzoek en extern onderzoek. De eerste drie hoofdstukken (deel 1) zijn vooral voor de intern begeleider erg nuttig om te lezen.

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Vanaf hoofdstuk 4 komen de praktische tips voor het handelen in de klas aan bod. Er wordt heel uitgebreid over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong geschreven. Daarnaast worden er ontzettend veel tips gegeven welke uitdagende opdrachten je kunt inzetten. Er zijn suggesties voor de bouwhoek, mozaïekfiguren, vouwwerkjes, knippen, tekenen en puzzelen. Daarnaast worden er ideeën voor uitdagende hoeken gegeven.

Vervroegde doorstroming
Bij sommige kinderen kan er sprake zijn van vervroegde doorstroming. Dit is een besluit dat zorgvuldig moet worden genomen. Het is verstandig om hier als school een protocol voor te gebruiken. In het vijfde hoofdstuk wordt een bestaand protocol langsgelopen en besproken. Daarnaast kan het ook nodig zijn om te compacten en verrijken. Zo sluit je beter aan op de leereigenschappen van begaafde leerlingen. Dit komt in het zesde en zevende hoofdstuk uitgebreid aan bod.

Onderpresteren
In het laatste deel wordt het fenomeen ‘onderpresteren’ besproken. De gevolgen komen aan bod en er worden duidelijke tips gegeven hoe je het kunt herkennen en hoe je deze leerlingen het beste kunt helpen. E zijn ook begaafde kinderen die moeite hebben met leren, omdat er sprake is van bijvoorbeeld faalangst of ADHD. Hoe je hier mee om kunt gaan lees je in het laatste hoofdstuk.

Mijn mening
Dit boek is een heel praktisch informatieboek als je meer wilt leren en weten over hoogbegaafdheid. Door de afwisseling van theorie en praktijk is het goed leesbaar. De tips zijn ontzettend handig en je kunt hier echt wat mee in de praktijk. Een groot pluspunt van het boek vind ik dat kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong ook worden besproken. Vaak moet je dit als kleuterleerkracht zelf een beetje uitzoeken en via dit boek krijg je toch handvatten om op een goede manier met deze kinderen om te gaan.

Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Schrijver: Sylvia Drent & Eleonoor van Gerven
Uitgever: Gorcum b.v., Koninklijke Van
Prijs: €39,95

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

9200000001153922

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *