Een kind met gescheiden ouders

Het aantal scheidingen is in de afgelopen decennia flink gestegen. Tot 1980 was het een flink taboe om te scheiden, daarna werd het meer geaccepteerd. Een kind verliest veel bij een scheiding. Hij verliest zijn normale gezinsstructuur, vindt niet meer zijn beide ouders thuis als het uit school komt of naar bed gaat en het kan twee huizen hebben. Vaak wordt het inkomen van de verzorgende ouder ook minder, waardoor het kind soms niet meer naar de sportclub of verjaardagen toe kan gaan. Ook kan het vertrouwen in een volwassene sterk verminderd zijn.

Gevolgen op school
Op school zijn de gevolgen vaak ook zichtbaar. Een kind kan zich moeilijk concentreren en maakt daardoor veel fouten of een kind maakt opeens veel ruzie met andere kinderen. Het kan ook zijn dat een kind drukker of stiller wordt dan normaal. Als de thuissituatie bij een kind verstoord is dan is regelmaat en structuur op school erg belangrijk. Thuis missen ze dit vaak en kinderen vinden het fijn om op school wel veiligheid te krijgen.

Tips

  • Wanneer een kind verdrietig is, laat hem bij je huilen. Het is goed om zijn verdriet te delen, laat het bijvoorbeeld schrijven in een klassenboek.
  • Zeg nooit slechte dingen over de ouders tegen de kinderen. Kinderen blijven loyaal naar hun ouders.
  • Benader een kind positief: “Je vader is vast erg trots op je”
  • Bedenk dat een broer of zus vaak een grote krachtbron is. Ze geven elkaar steun en stabiliteit.
  • Bied een luisterend oor zonder je oordeel te geven.
  • Geef het kind wat extra aandacht.
  • Stel een tijd wat lagere eisen aan het kind. Het kan zich vaak niet zo lang concentreren.
  • Heb extra oog voor het kind bij dagen als moeder- of vaderdag en de vakantie.
  • Blijf op de hoogte van de thuissituatie.
  • Houd beide ouders op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind.
  • Weet welke dag welke ouder voor het kind zorgt.

Bekijk ook mijn review over het prentenboek ‘Niet meer samen’. 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *