Wat doe je als een kind een regel niet opvolgt?

Wat doe je als een kind een regel niet opvolgt?

Misschien is het wel herkenbaar; je hebt een kind in de klas dat niet wil luisteren. Je moet de leerling vaak waarschuwen en het kan je zelfs negatieve energie kosten. Wat doe je als een kind een regel niet opvolgt? In deze blog geef ik een aantal tips.

Hoort het kind je wel?
In het tweede jaar van de PABO werd ik wel eens boos als kinderen bleven kletsen. Ze hoorden toch wel dat ik wilde beginnen of iets wilde zeggen? Volgens mijn begeleider snapte ze het wel, want ik praatte vrij zacht. Zeker als je als kind bezig bent dan hoor je echt niet dat de juf helemaal vooraan de klas iets zegt. Controleer dus of het kind je wel gehoord heeft. Praat je wel hard en duidelijk genoeg?

Het kan ook liggen aan het gehoor van het kind. Zegt een kind vaak “He??” dan zou ik de ouders vragen om eens langs de huisarts te gaan voor een gehoortest.

Benoem wat je wilt en leg uit waarom je het belangrijk vindt
Soms vallen we in de valkuil om als waarschuwing alleen een naam te noemen. Wij denken dan dat de leerling wel weet waarom we hem corrigeren. Maar dit is echt niet altijd even duidelijk.

Vandaag zat ik in de kring en er was een leerling iets aan het vertellen. Een andere leerling begon zachtjes met zijn buurman te fluisteren. Ik kon toen verschillende dingen doen; even knippen met mijn vingers, ssst roepen, zijn naam zeggen of een kort gesprekje aangaan. Het is een keuze die je maakt.

Eigenlijk vond ik het vervelend om de leerling die zijn verhaal zat te vertellen te onderbreken, maar dit vond ik wel belangrijk. Ik vroeg de leerling; waarom praat je door (naam) heen? Je hoort  toch dat (naam) een verhaal aan het vertellen is?

Hiermee zet ik de desbetreffende leerling aan het werk. Hij werd gedwongen om na te denken over zijn gedrag. Vervolgens ging ik verder; “Snap je dat dit onbeleefd is? Wanneer je door iemand heen praat dan heb je geen respect voor de ander.” Respect is toch een groot ding onder de stoere jongens van groep 4. ;-)

Begrijp je dat het belangrijk is om te luisteren? Kan ik er nu van op aan dat je stil bent?

Ik denk dat het gesprekje een paar minuten geduurd heeft, maar het heeft impact voor de hele groep. Ik stel een duidelijke grens; je praat niet door een ander heen.

Dit hoeft trouwens helemaal nog niet bestraffend over te komen. Er volgde ook echt niet gelijk een consequentie. Alle kinderen waren weer even herinnerd aan de regel; we laten elkaar uitpraten. Daarnaast heb ik duidelijk benoemd welk gedrag ik wel wil zien.

Lees ook: waarom je moet stoppen met straffen en belonen.

Wat doe je als een kind een regel niet opvolgt?
Geef een keuze

Wanneer je de regel of afspraak al een keer op een ‘normale’ toon hebt gezegd dan is deze herinnering voor de meeste kinderen voldoende. De kinderen zullen zich naar wens gedragen. Overtreed een leerling de regel opnieuw dan is het tijd om een keuze te stellen.

“Ik heb net uitgelegd dat ik wil dat je stil bent als een ander praat.” Ik geef je een keuze; je luistert stil of je draait je stoel om.” Het kind zal altijd kiezen voor luisteren. Het grootste gedeelte zal na deze eerste waarschuwing echt wel luisteren.

Lees ook: alternatieven voor straffen en belonen.

Voer de maatregel uit
Zo niet, dan is het belangrijk dat je bij de volgende overtreding gelijk overgaat tot actie. “Je hebt beloofd dat je stil zal zijn. Dit doe je niet, daarom wil ik dat je nu je stoel omdraait.” Deze stap is heel belangrijk; wanneer je niet consequent bent en de leerling toch weer zijn gang zal laten gaan zal hij dit onthouden. De volgende keer neemt hij je ook niet serieus bij een andere regel.

Blijf werken aan de relatie
Na de consequentie is het belangrijk dat je gewoon weer doet alsof alles ‘normaal’ is. Blijf geen wrok koesteren of kortaf doen tegen de leerling. Net als de andere kinderen krijgt hij weer een nieuwe kans.

Wat is jouw ervaring? Wat doe jij als een leerling niet wil luisteren?

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *