Hoe haal je meer uit knutselwerkjes?

Hoe haal je meer uit de knutselwerkjes?

In bijna elke groep hangen wel knutselwerkjes van de kinderen. Misschien heb je wel een ijzerdraad voor het raam waaraan je de werkjes ophangt of je plakt de werkjes op de muur. Maar heb je er weleens over nagedacht wat je doel hiermee is? Wil je het lokaal opvrolijken of laten zien welke werkjes de kinderen hebben gemaakt? In deze blog geef ik een aantal ideeën hoe je meer kunt halen uit de knutselwerkjes en geef ik je een tip voor een handig ophangsysteem.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met STAS.

Het werk tentoonstellen
Je kunt op veel verschillende manieren het werk van de kinderen tentoonstellen. Sommige leerkrachten maken foto’s en plaatsen deze op de website of Facebookpagina, anderen maken er een collage van voor in de nieuwsbrief, maar je kunt het natuurlijk ook op de ouderwetse manier doen: in de klas ophangen. Maar waarom zou je dit eigenlijk doen?

De meeste kinderen zijn trots op hun werk en vinden het fijn als hun werkje in de klas wordt opgehangen. Hierdoor voelen de kinderen zich gewaardeerd en serieus genomen. Het werkje dat ze gemaakt hebben is belangrijk, het verhoogt hun eigenwaarde.

Wanneer je als leerkracht tegen de kinderen zegt dat ze het gelijk mee naar huis mogen nemen, dan is het net alsof je zegt dat het niet mooi genoeg voor in de klas is. Of het kind moet er zelf om vragen, dan moet je deze wens ook kunnen respecteren.

STAS ophangsysteem
Misschien heb je op de NOT al wel kennis gemaakt met de handige ophangsystemen van STAS? Dit zijn prachtige systemen om allerlei knutselwerkjes van de kinderen op te hangen. Maar je kunt het natuurlijk ook bij je bureau voor je eigen papieren gebruiken.

Ik heb de STAS papergrip gekregen, dit is een rail met twee toepassingen. Je kunt papieren en kleine posters heel eenvoudig in de rail klemmen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld kaarten in de speciale rand bovenop de rail zetten. Ik vind het een fijn middel om het werk van de kinderen tentoon te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de papergrip op ooghoogte van de kinderen te monteren, ze kunnen dan zelf hun werk ophangen.

De STAS papergrip is geschikt voor zowel dik als dun papier en kan op verschillende manieren gemonteerd worden. De rails is 45 mm hoog x 13 mm diep en is leverbaar in verschillende lengtes en kleuren.

Je kunt via de website direct bestellen, maar je kunt ook advies krijgen voor een project op maat.

Het gaat om het proces
In veel groepen zie je twintig van dezelfde knutselwerkjes hangen, maar het is natuurlijk veel leuker om de kinderen zelf iets te laten verzinnen. Je kunt dan nog dieper ingaan op het proces dat de kinderen doormaken. Dit is ook nog zeker een leerpuntje voor mezelf.

We moeten af van het idee dat onze klas de mooiste werkjes moet hebben. Wanneer kinderen er met plezier en aandacht aan hebben gewerkt is het goed genoeg. Ik schrik ervan als ik hoor dat leerkrachten werkjes van kinderen los maken om het opnieuw ‘netjes’ op te plakken.

Hoe kun je het proces versterken?

  • Maak eens foto’s van de kinderen als ze aan het werk zijn en plak deze bij het eindresultaat.
  • Je kunt het nog verder uitbreiden door de kinderen vragen te stellen over het gemaakte werk. Laat ze vertellen wat en hoe ze het gemaakt hebben en schrijf dit bij het werk. Door hier de focus op te leggen gaan kinderen ook sneller op hun werk reflecteren. Wat heb ik gedaan? Waarom? Wat zou ik de volgende keer anders doen?
  • Je kunt dit ook met een klein groepje kinderen doen. Laat de kinderen vertellen over hun gemaakte werk of vragen stellen over het werk van een ander. Als leerkracht kun je op deze manier de creatieve ontwikkeling versterken en stimuleren.

Ouderbetrokkenheid
Alles wat in jouw klas te zien is, is een vorm van communicatie voor degenen die in de klas komen. Kinderen kunnen soms beter via knutsels of tekeningen communiceren dan via woorden en dit kan heel interessant zijn voor de ouders.

Door het proces zichtbaar te maken worden de ouders nog meer betrokken. Ze worden geïnformeerd hoe hun kind tot het eindresultaat is gekomen. Hierdoor krijgen de ouders inzicht in de creativiteit van hun kind en in het denkproces. Welke stappen heeft mijn kind doorgelopen om tot dit resultaat te komen? Ook wordt hierdoor de ontwikkeling die kinderen doormaken nog beter zichtbaar. En kunnen ouders er gemakkelijker nog eens met hun kind over doorpraten.

Ik ben benieuwd, hoe ga jij om met knutselwerkjes van de kinderen? Let jij vooral op het resultaat of kijk je ook (samen met de kinderen) naar het proces?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *