Je bekijkt nu Thema tuincentrum bij de kleuters

Thema tuincentrum bij de kleuters

Thema tuincentrum: een geweldig, leerzaam thema! Voor de meivakantie hebben wij 6 weken over dit thema gewerkt en het was een groot succes.  In deze blog vertel ik je meer over mijn ervaringen met het thema tuincentrum en wat de ervaringen waren van de kinderen.

Tip: bekijk ook mijn spellenpakket over bloemen en planten.

Kennismaken met het thema
Wanneer ik begin met een thema vind ik het belangrijk om te starten met een oriënterende fase. Deze fase vindt plaats in de eerste week. De kinderen krijgen informatie aangereikt en gaan daarmee oriënteren. Er worden in deze week dus nog geen hoeken gemaakt. De kinderen ontdekken het thema en bedenken wat ze hiermee willen.

Startactiviteit
De startactiviteit voor dit thema begon met een filmpje van een tuinman en een tuinvrouw. Zij zijn in de tuin zaadjes aan het poten omdat het bijna lente is. De tuinman wil de tuinvrouw helpen door alle zaadjes en bolletjes in hetzelfde bakje te stoppen. Wanneer hij bij de tuinvrouw komt, is ze verontwaardigd dat hij alles door elkaar heeft gedaan. Nu weet ze namelijk niet meer welke plantjes uit welke zaadjes komen. Ook weet ze niet meer welke bloemen er uit de bollen komen omdat alles door elkaar zit. Ze vraagt de kinderen om hulp.

In de kring staat een bakje met de zaadjes en bolletjes door elkaar heen. De kinderen zijn meteen enthousiast en willen alles eerst voelen en aanraken. Vervolgens komen ze met het idee om de zaadjes en bollen te sorteren. Er zitten ook hele kleine zaadjes bij, hiervoor willen de kinderen vergrootglazen gebruiken.

Op excursie
Om erachter te komen welke plantjes er uit welke zaadjes komen, gaan we de volgende dag naar het tuincentrum. Wij zijn naar Intratuin in Nijkerk geweest. Hiervoor hebben mijn collega en ik een fotospeurtocht gemaakt om de kinderen kennis te laten maken met het thema en ze te motiveren om ermee aan de slag te gaan in de klas. De kinderen werden in groepjes van vier verdeeld met een begeleider. In deze groepjes lopen de kinderen de fotospeurtocht door het tuincentrum. De begeleiders helpen de kinderen hierbij en stellen de vragen die hierbij zijn opgesteld. Bij de speurtocht zat ook een plattegrond van de winkel waarop de kinderen konden zien hoe ze moesten lopen. Deze excursie maakte de kinderen erg enthousiast voor het thema!

Thema tuincentrum bij de kleuters

Boeken lezen
In de leeshoek hebben we gezorgd voor boeken van de bieb die te maken hebben met het thema tuincentrum. De kinderen doken meteen de boeken in om meer te weten te komen over de zaadjes en de bolletjes die ze van de tuinman hebben gekregen.

In deze fase waren de kinderen dus vooral aan het ontdekken.

Aan de slag!
Na de oriënterende fase volgt de uitvoeringsfase. In deze fase spelen en werken de kinderen aan het thema en bespreken steeds wat ze hebben gedaan en ontwikkelen, samen met de leerkracht, de voortgang van het thema.

Het bedenken van de hoeken
In de daarop volgende weken bedacht ik, samen met de kinderen, de hoeken. De kinderen kwamen, na het uitje naar het tuincentrum, meteen met het idee om een tuincentrum in de klas te maken. Ze waren enthousiast en brachten veel spullen van huis mee om te verkopen in de winkel. Toch misten de kinderen belangrijke spullen. Namelijk de zakjes met zaadjes, bloempotten en bloemen. Daarom besloten we om die zelf te maken.

Creatieve activiteiten
De kinderen maakten deze spullen in een bepaalde rol, bijvoorbeeld als een bloemist bij het maken van de bloemen. Ook kwamen de kinderen op het idee om tuinschilderijen te maken. Deze maakten de kinderen zelf en verkochten deze in de winkel. De kinderen die in de huishoek speelden, brachten regelmatig een bezoekje aan het tuincentrum om daar weer mooie spullen voor in het huis te kopen.

Thema tuincentrum bij de kleuters

Rekenen
Verder wilden de kinderen natuurlijk weten welke plant er uit welk zaadje zou komen. Daarom hebben de kinderen de zaadjes gepoot en de verzorging werd elke dag keurig bijgehouden. Ook hielden de kinderen bij, met een centimeter, hoe groot de plantjes groeiden.

In de bouwhoek
In de bouwhoek gingen de kinderen ook druk aan de slag. Ze hadden bij het tuincentrum gezien dat er mooie terrassen waren aangelegd en dat wilden ze natuurlijk ook graag namaken. Ook kwamen er kinderen met ideeën om tuinmeubels te maken in de bouwhoek en werd er een prachtige vrachtwagen gemaakt die de bloemen moest vervoeren naar het tuincentrum.

In de zandtafel
In de zandtafel werden tuinen aangelegd. Maar die werden niet zomaar aangelegd. De kinderen maakten eerst plattegronden van hoe de tuin moest worden en gingen vervolgens aan de slag in de zandtafel. Hier maakten de kinderen gebruik van steentjes, play-mobile, boterhamzakjes, hekjes en nep bloemen.

Afsluiting van het thema
Ik vind het erg belangrijk om samen met de klas het thema af te sluiten. Zo ook bij het thema tuincentrum. De kinderen hadden in de afgelopen weken een hoop spullen gemaakt waarmee gespeeld werd in de winkel. Maar de spullen konden natuurlijk ook echt verkocht worden! De kinderen maakten allemaal een portemonnee met daarin acht munten. Een aantal kinderen uit groep 2 maakte een uitnodiging voor de ouders voor de opening van het tuincentrum. Van elk kind mochten er één of twee belangstellenden komen (ouders, opa, oma enz.) Deze kregen bij de ingang de portemonnee die door het kind gemaakt was met daarin 8 munten. Deze konden besteed worden in het tuincentrum.

Thema tuincentrum bij de kleuters

Die middag was het in de klas al erg druk. De kinderen hadden namelijk besloten dat er tien afdelingen moesten komen in de winkel.

  1. Balie voor het afhalen van de portemonnee – De belangstellenden kregen hier de zelfgemaakte portemonnee met daarin 8 munten om te besteden in het tuincentrum.
  2. Tuinschilderijen – De kinderen hadden in het thema zelf tuinschilderijen gemaakt op canvas.
  3. Bloempotten – Er waren bloempotten versierd met mooie bloemen. Hier werden de bloempotten verkocht.
  4. Bloemen – Op deze afdeling konden verschillende bloemen gekocht worden: tulpen, hyacinten, madeliefjes en rozen
  5. Kikkervisjes (ja, echte!) – In de klas hadden we al een tijdje kikkerdril. De kinderen waren hier helemaal weg van! Toen de afsluiting van het thema was, waren er al heel veel kikkervisjes. De kinderen wilden er natuurlijk graag 1 mee naar huis. Nu konden de ouders deze kopen in ons tuincentrum.
  6. Zakjes met zaadjes – Hier konden zakjes met zaadjes worden gekocht. Op de zakjes hadden de kinderen de naam van de bloem of plant gestempeld en achterop getekend hoe het verzorgd moest worden.
  7. Komkommerhapjes (zelf gemaakt) – Van het schoolfruit was er erg veel komkommer over. De kinderen vonden het leuk om daar verschillende figuren mee te maken en deze te verkopen.
  8. Rozendrankje (limonade) – Een lekker glas limonade is heerlijk tijdens een bezoek aan het tuincentrum! De kinderen hadden de ranja zelf gemaakt en ingeschonken.
  9. Spelletje met bloemen op het digibord – Op het bord kon een memorie spel met bloemen gespeeld worden.
  10. Een hamburger van de barbecue! – In deze hoek waren de kinderen aan het barbecueën. Aan alles was gedacht: het vlees was gemaakt van blokjes constructiemateriaal en er waren flessen saus gemaakt van clics.

De afsluiting van het thema was een groot succes! De ouders waren erg enthousiast en de kinderen vonden het geweldig. En de klas was meteen leeg omdat alle spullen ‘verkocht’ waren. Dat scheelt weer opruimen. ;)

Tip: bekijk ook mijn spellenpakket over bloemen en planten.

Heb jij al eerder met dit thema gewerkt of wil je er graag mee gaan werken? Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en laat het me weten als je nog leuke tips of ideeën hebt!

Chantal Veenhof

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 3 (na twee jaar als kleuterjuf te hebben gewerkt) in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze is jonge kind specialist en heeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren. Op Instagram is ze te volgen onder de naam @jufchantal_

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Chantal

    Hoi!

    Het filmpje heb ik zelf gemaakt van mijn neef en zijn vrouw. Zij speelden tuinman en tuinvrouw.

    Groetjes!

  2. J

    Ik vroeg mij af welk filmpje je had gekeken als introductie? Heb je hier een link van?

Geef een reactie