#1 Whole brain teaching

Ik ben iets heel interessants tegen gekomen. Namelijk ‘Whole brain teaching’. Dit is een methode die heel goed schijnt te helpen om een goed klassenmanagement te hanteren. En wie wilt dit nu niet? Na veel erover te hebben gelezen wil ik jullie hier graag meer over vertellen. Ik denk dat het bij sommige mensen  in het begin wel vraagtekens oproept, want in eerste instantie is het best gek om te zien. Mijn eerste reactie was ook ‘Het lijkt het leger wel!’. Toch wil ik je over deze methode vertellen, want ik denk dat er ook een hoop positieve punten zijn die je in je eigen les kunt gebruiken. Deze methode kun je overigens in alle groepen gebruiken.

De eerste stap is ‘aandacht vragen’. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je de aandacht wilt, maar dat er altijd nog wel een paar kinderen door blijven kletsen. Het vergt soms een hoop energie om de klas stil te krijgen en het wordt er ook niet altijd gezelliger op.

De truc is volgens deze methode ‘actie reactie’. De leerkracht zegt ‘klas’ en de kinderen antwoorden hierop met ‘ja’. Daarna zegt de leerkracht bijvoorbeeld heel zacht ‘klas’ en de kinderen reageren heel zacht met ‘ja’. Of de leerkracht zegt ‘klasklas’ en de kinderen reageren dan met ‘jaja’. De kinderen krijgen dus de opdracht om op dezelfde manier te reageren als de leerkracht.

Morgen vertel ik je over de regels van Whole Brain Teaching.

Bekijk onderstaand filmpje voor voorbeelden en om meer uitleg hoe je deze methode kan introduceren in je klas:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *