Je bekijkt nu Review: Map buitenspelen

Review: Map buitenspelen

De komende weken staan de artikels op Klasvanjuflinda in het teken van buitenspelen. Al eerder schreef ik over het belang van buitenspelen en dat je rekening moet houden met de verschillende typen kinderen tijdens het buitenspelen. Ik denk dat we allemaal het belang van buitenspel wel erkennen. Jonge kinderen doen ervaringen op via spel en om alle ontwikkelingsgebieden te stimuleren hebben ze dan ook verschillende spelsituaties nodig waarin ze die indrukken krijgen en kunnen verwerken. De map Buitenspelen biedt mogelijkheden om met weinig geld en moeite het buitenspel voor kinderen tot een rijke belevenis te maken. Ik kreeg deze map van Kommee en vind het erg leuk om jullie er over te vertellen!

Ook leuk! 8 leuke spellen voor tijdens het buitenspelen.

Wat heeft de map te bieden?
De map Buitenspelen wil je helpen om te komen tot buitenspel waarbij de kinderen kunnen experimenteren, onderzoeken en ontdekken. De map is geschreven voor leerkrachten/begeleiders die met kinderen van 3 tot en met 8 jaar werken. Je vindt er suggesties voor materialen en activiteiten, een aanbod aan leuke spelletjes, ideeën voor de uitwerking van thema’s op de speelplaats en richtlijnen om het buitenspelen tot een leuke activiteit te maken voor de kinderen en voor jezelf! De spelsuggesties zijn aangevuld met werktekeningen zodat je de meeste ideeën gemakkelijk kunt uitvoeren. De map is losbladig, zodat je makkelijk een voorbeeld uit de map kunt halen en meenemen naar de klas of speelplein.

De map is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Je kunt ze makkelijk opzoeken door de gekleurde tabbladen.

Hoofdstuk 1
Dit hoofdstuk geeft allerlei spelideeën voor materialen die je kunt aanbieden om het spel te verlevendigen. Er zijn talrijke mogelijkheden voor kosteloze materialen, zoals plastic flessen, bakjes, wc-rollen, dozen, conservenblikken en nog veel meer! Door de prachtige foto’s en schema’s die erbij staan kun je er nog beter een voorstelling van maken. Daarnaast komen de materialen die kinderen zelf kunnen maken aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan bootjes, parachutes, maskers of vliegtuigen. Het maken gebeurt meestal in de klas en spelen ermee buiten. Tot slot vind je een overzicht van goedkope materialen speelobjecten, die op iedere speelplaats aanwezig horen te zijn. Waarom horen hoepels, pittenzakjes en kegels bijvoorbeeld alleen in de speelzaal thuis? Ook bij dit soort materialen zijn spelideeën uitgewerkt.

Hoofdstuk 2
Dit hoofdstuk bevat suggesties om de mogelijkheden die het buitenspel biedt goed te benutten. De map gaat eerst in op allerlei spelvormen met lijnen op de tegels en je zult ontdekken dat je met een stuk stoepkrijt al heel gevarieerd spel op gang kunt brengen. Daarna geeft de map allerlei ideeën om de natuur buiten te beleven en de kinderen te laten spelen met weersverschijnselen zoals zon, regen, wind, sneeuw en ijs. Ten slotte vind je in dit hoofdstuk ideeën voor een belangstellingshoek: een plek op de speelplaats waar steeds iets anders wordt aangeboden.

Review: Map buitenspelen
Hoofdstuk 3
In de voorgaande hoofdstukken werden speelideeën bij materialen gegeven, in dit hoofdstuk draait het om spelletjes. Denk aan tik- en vangspelletjes, wedstrijdspelletjes, zangspelletjes. Maar ook balspelletjes, spelletjes met touwen en spelletjes met water. Je vindt hier voorbeelden uit de oude doos, maar ook nieuwe en onbekende spelletjes. Naast spelsuggesties vind je aftelversjes en springliedjes. Bij de balspelletjes geeft de map je informatie over verschillende soorten ballen die geschikt zijn voor het spel buiten.

Hoofdstuk 4
Dit vind ik ook een ontzettend leuk hoofdstuk, want het geeft je inspiratie om thema’s op het speelplein uit te werken. Daarbij kan het gaan om een thema dat in de klas is opgezet, maar dat ook leuke mogelijkheden biedt voor de speelplaats. Ridders, piraten, het circus, vogels, indianen, vliegeren, tenten en kabouters zijn thema’s die uitgewerkt zijn. Met een beetje fantasie kun je de ideeën ook weer gebruiken voor andere thema’s.

Hoofdstuk 5
De ervaringswereld van de kinderen kunnen we natuurlijk nog verder uitbreiden. In dit hoofdstuk lees je hoe je kinderen nieuwe ervaringen kunt laten opdoen en worden ook vijf mogelijke uitstapjes (de flat, de bouw, vissen, tegels en stenen, vruchten plukken en rapen) beschreven.

Review: Map buitenspelen

Hoofdstuk 6
In dit hoofdstuk vind je allerlei zaken die maken dat buitenspelen voor jouzelf en voor de kinderen een feest is, waarbij alles soepel verloopt en de kinderen betrokken en enthousiast kunnen spelen. Er staan onder meer suggesties voor kleine materialen die handig zijn om buiten bij de hand te hebben en voor handige voorzieningen. Ook zijn er suggesties voor de organisatie van het buitenspel, waaronder het opbergen van materialen en wordt de indeling van de speelplaats besproken. De map eindigt met richtlijnen voor de begeleiding van kinderen die extra aandacht nodig hebben.

Deze map biedt echt zoveel inspiratie dat ik bijna niet weet met wel spel ik zal beginnen, haha! Ik kan echt elke school deze handige map aanraden. Zeker als je het buitenspelen weer een boost wilt geven. Misschien heb je niet altijd zin om een nieuw spel voor te bereiden. Wat dan ook leuk is, is om een aantal ouders (of een stagiaire) te vragen die hierbij willen ondersteunen. Zij kunnen bijvoorbeeld de materialen verzamelen en eventueel het spel aan de kinderen uitleggen. Hartstikke leuk toch!

Ook gebruiken op school?
De Map buitenspelen is te bestellen via de website van Kommee. Twijfel je nog? Je kunt een aantal bladzijden online bekijken. Kommee geeft ook clinics om jullie team te inspireren om buitenspelen tot een succes te maken. Like zeker ook hun facebookpagina voor nog veeeeel meer buitenspeelinspiratie!