Je bekijkt nu Review: interactief voorlezen

Review: interactief voorlezen

Ben je op zoek naar informatie over interactief voorlezen en heb je behoefte aan praktische ideeën om dit vorm te kunnen geven dan moet je zeker verder lezen. Ik heb namelijk van uitgever Delubas het boek ‘Interactief voorlezen‘ gekregen om te reviewen. Dit boek bevat alles wat je over interactief voorlezen wilt weten!

Ook leuk
– De kracht van voorlezen.
– 5 dingen die je tijdens het voorlezen niet mag vergeten.
– Lezen van kaft tot kaft.

Het theoriedeel
Het boek bestaat uit 10 verschillende hoofdstukken en kan verdeeld worden in een theoretisch en praktisch deel. In de eerste hoofdstukken wordt uitgelegd wat interactief voorlezen is, welke prentenboeken geschikt zijn en hoe interactief voorlezen er uitziet. Via duidelijke stappen wordt uitgelegd wat je moet doen om interactief voorlezen een succes te laten worden. Dit wordt toegelicht met mooie foto’s, praktijkvoorbeelden en overzichtelijke stappenplannen. Vervolgens wordt uitgelegd hoe je interactief voorlezen kunt verwerken in de speelleeromgeving. Er worden ideeën voor hoeken en tips voor verwerkingsactiviteiten gegeven.

Interactief voorlezen betekent dat je ook aandacht geeft aan diverse ontwikkelingslijnen, zoals sociaal-emotioneel, rekenen en natuurlijk taal. Hier wordt uitgebreid bij stilgestaan en door de praktische voorbeelden krijg je gelijk zin om hier ook zelf mee aan de slag te gaan. Het was voor mij ook weer even een herinnering dat je prentenboeken ook heel goed kunt gebruiken om bijvoorbeeld rekenkundige begrippen te oefenen. Ik mis nog wel het stukje natuur en techniek in het boek. De volgende hoofdstukken gaan over hoe je interactie uit kunt lokken en hoe de voorleesontwikkeling van baby tot kleuter verloopt. Er worden tips gegeven aan ouders en hoe je het in een klassensituatie kunt uitwerken.

Review Interactief voorlezen1

Het praktijkdeel
In het tweede deel zijn zes prentenboeken uitgewerkt. Je vindt per prentenboek suggesties om ermee aan de slag te gaan. Voor elk leeftijdsgroep (baby’s, dreumissen, de jongste en de oudste peuters en groep 1 en 2) is een prentenboek uitgewerkt. De aangegeven leeftijdsgroep is een richtlijn. Zelf kun je het beste kijken welke uitwerking geschikt is voor de kinderen in jouw groep.
De boeken die uitgewerkt zijn heten: Gonnie gaat varen, Kinderboerderij, Saar bij de dokter, Boer Boris gaat naar zee, Mannetje Tak, De schoenen van de zeemeermin.

De uitwerkingen zijn steeds op dezelfde manier opgebouwd. Er wordt vooraf verteld waarom er voor dit boek is gekozen en wat voor materiaal er nodig is. Ook worden er begrippen uitgelicht voor de jongste en oudste kinderen. De uitwerkingen bestaan uit vier stappen. Bij elke stap worden er diverse suggesties en tips gegeven. Je kunt dus zelf een selectie maken. Voor elke leeftijdsgroep zijn andere doelen en stappenplannen bedacht. De activiteiten zijn heel passend binnen de leeftijdsgroep. Onderstaande stappen horen bij de uitwerking van het boek ‘De schoenen van de zeemeermin’ van groep 2:

Stap 1: Introduceren van het verhaal
Doel is om kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met het boek en de materialen die erbij horen. Er worden diverse suggesties gegeven waar je zelf een keuze uit kunt maken.
Stap 2: Voorlezen van het verhaal
Doel is om kinderen kennis te laten maken met een aantal begrippen uit het prentenboek. Ze leren daarnaast de belangrijkste personages en gebeurtenissen kennen.
Stap 3: Ingaan op het verhaal
Tijdens deze fase staat de verhaallijn en het begrip van het verhaal centraal.
Stap 4: Uitdiepen van de verhaallijn
Doel is om meer en moeilijkere verbanden te leggen. Ook leren ze zich verplaatsen in de personages van het boek.

Ten slotte worden er verwerkingsactiviteiten gegeven. Ze horen bij het prentenboek, maar zijn niet gebonden aan de vier stappen.

Review Interactief voorlezen2

Zit je op de PABO en zoek je informatie over interactief voorlezen dan is dit zeker een geschikt boek. Heb je al wat meer ervaring en werk je al met interactief voorlezen dan zullen er een aantal elementen nieuw zijn, maar het meeste weet je dan waarschijnlijk al wel. Door het lezen van de informatie word je wel weer bewust van je handelen en hoe je de lessen kunt uitbreiden. Het praktische deel geeft veel inspiratie en zo krijg je goed een idee hoe je een prentenboek tijdens een thema kunt inzetten. Heel wat tips kun je ook bij andere thema’s gebruiken. Ik heb vooral de activiteiten van groep 1 en 2 bekeken en wat ik heel goed vind is dat er ook activiteiten zijn beschreven voor kinderen die extra uitdaging of ondersteuning nodig hebben. Wat ik eigenlijk heel jammer vind is dat ze niet nog een prentenboek voor groep 3 hebben uitgewerkt. Zelf heb ik een groep 2/3 combinatie en ik ben altijd op zoek hoe ik de lesstof van groep 3 kan combineren in hoeken, zodat het op een speelse manier aangeboden wordt.

Bij het boek hoort ook een website, namelijk interactiefvoorlezen.nl. Hier vind je nog veel meer informatie over interactief voorlezen, bijvoorbeeld hoe je de woordenschat kunt stimuleren en welke vragen je kunt stellen. Ook de pictogrammen om een verhaalschema te maken zijn te downloaden.

Interactief voorlezen
Schrijver: Dita Breebaart & Marieke op den Kamp
Uitgever: Delubas