Kinderen leren lezen zonder methode – deel 1

Om kinderen te leren lezen zijn er verschillende methodes ontwikkeld. Er wordt gewerkt met thema’s en woorden die daar bij passen. Er is allerlei (differentiatie) materiaal en toch …
Wij gaan de kinderen leren lezen zonder methode en vanuit het thema in de klas. De woorden die we aanbieden passen daar bij en komen overal terug. We horen ze als we er over praten en als we spelen. We zien ze als we boeken bekijken en ‘lezen’. We schrijven ze bij onze tekeningen en in onze eigen verhaaltjes. Leren lezen wordt een hele gave ontdekkingsreis!

Wil je meer informatie over hoe je kinderen kunt leren lezen zonder methode? Klik dan hier om deel 2 te lezen.

Bedoelingen
Kinderen die leren lezen, leren in de eerste 4 à 5 maanden alle 34 klanken. Dat zijn bijna alle letters van het alfabet (uitgezonderd de c, q, x en y). Met daarbij de dubbele klanken aa, ee, oo, uu, au, ou, eu, ei, ie, oe, ui, ij. Met dat doel gaan we de eerste maanden aan de slag.

Betrokkenheid
Wanneer kinderen uitgedaagd worden vanuit een aansprekend thema met bijpassende materialen, vergroot dat hun betrokkenheid. En dat zorgt er voor dat ze er veel van leren. We gaan daarom de klanken leren lezen met woorden die passen bij het thema in onze klas. Die woorden bedenken we zelf, waarbij we letten op 2 dingen. Het woord is een kort woord (mkm) én is klankzuiver. (Het mag ook een mk-woord of km-woord zijn.)

Voorbeeld
Na de vakantie hebben we gewerkt met een thema over de zee en het strand. Het woord zee is een kort woord en klankzuiver. De klanken die je leest, klinken ook zo in het woord. Het woord strand is te lang en bovendien niet klankzuiver. Je leest namelijk een ‘d’, maar zegt ‘t’.

Aanbieden van een woord
Nu we bedacht hebben welke woorden en klanken we gaan aanbieden kunnen we aan het werk. We maken een wandkaart waarop het woord staat. Daarnaast bedenken we hoe we het woord gaan introduceren. Dat introduceren kan met een verhaaltje, gedichtje, raadsel of n.a.v. het spel in de klas. Wanneer de kinderen het woord ‘ontdekt’ hebben, gaan we naar de klanken van het woord kijken. We benoemen de klanken. We gaan het woord opschrijven en het tekenen. Alleen de kinderen die nog moeten leren lezen, doen mee. De andere kinderen kunnen immers al lezen en hebben dus een ander aanbod nodig.

Voorbeeld
Passend bij het thema over de zee en het strand, hebben we gekozen voor het woord zee. We gaan het woord introduceren n.a.v. het spel in de klas. Er staat namelijk een speeltafel in de klas met een zee en strand. We bekijken de speeltafel en bespreken wat we zien. Daarna pakken we het woord ‘zee’ er bij. We hebben van de zee op de speeltafel een foto gemaakt. Die foto staat bij het woord op de wandkaart. De kinderen begrijpen het meteen “daar staat zee!”. Nu pakken we de letterkaartjes ‘z’ en ‘ee’ er bij. Alle kinderen mogen de klanken op de kaartjes lezen. Daarna krijgt iedereen een woordkaartje om zelf het woord op te schrijven en het te tekenen.

Kinderen leren lezen zonder leesmethode2

Aan het werk!
Als je enthousiast bent geworden wil je vast meteen aan het werk! Daarom  wil ik je het volgende meegeven. Bekijk welke klanken je vanuit je methode de komende week of maand gaat aanbieden. Bedenk met deze klanken nieuwe woorden die passen bij je thema. Je mag gerust een bekende of onbekende klank er bij pakken, zodat je een goed woord kunt maken. Maak er een wandkaart van en bied het woord aan. En gebruik de woordkaartjes om het woord te schrijven en te tekenen.

Durf jij het aan?

In mijn volgende blog gaan we verder met onze ontdekkingsreis over het leren lezen!

Auteur:

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

4 gedachtes over “Kinderen leren lezen zonder methode – deel 1

  1. Cindy zegt:

    Hoi Marianne,

    Wat fijn om je blog te lezen! Ik werk zelf als leerkracht Nederlands in een internationale school in China. Wij werken thematisch gericht over de hele school heen en ik werk net als jou zonder methode. Ik bied begin al halverwege groep 1 met het aanbieden van de klanken omdat de kinderen in het Britse onderwijssysteem vroeger beginnen met het lezen en schrijven. Eind groep 2 hebben de kinderen alle (Nederlandse klanken) aangeboden gekregen . Mijn letterlijn en opdrachten variëren naargelang het thema. Ik heb heel veel inspiratie geput uit de manier waarop de kleuterleerkrachten hier op school op een speelse manier in de wereld van lezen en schrijven introduceren. Ik kijk al uit naar je volgende blog!

    Groeten,
    Cindy, Shanghai, China

    • Marianne van de Wal zegt:

      Hoi Cindy, leuk om te lezen dat jij ook zonder methode werkt! Wat vind je er van dat de kinderen op jouw school al zo jong letters leren lezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *