Groep 3, leren lezen! Of toch niet?

Het is de zesde schoolweek en een derde van mijn groep start met het leren lezen. Een deel van de groep is na de zomervakantie met kern 1 begonnen en de rest gaat nog beginnen met het leren lezen. Met leren lezen bedoel ik in dit blog, starten met bijvoorbeeld Veilig Leren Lezen of Lijn 3.

Ontdekkend leren lezen

Op de school waar ik sinds dit schooljaar werkzaam ben, wordt gewerkt met het ‘ontdekkend leren lezen’ van Ewald Vervaet. Dit betekent dat we vanaf de kleuterperiode in de gaten houden in welke fase het kind zit. Door middel van proeven die we de kinderen afnemen weten we waar de kinderen ongeveer zijn in hun lees- schrijfontwikkeling.

Met behulp van de leesrijpheidstoets kunnen we bepalen of een kind lees- en schrijfrijp is of niet. Ewald Vervaet heeft in de ontwikkeling van kinderen 14 fasen ontdekt van 0 tot en met ongeveer 8 jaar.

Fasen

Gemiddeld genomen zitten de jongste kleuters in fase 12 en de oudere kleuters in fase 13. Als de kinderen bij de lees- en schrijfproef laten zien dat ze in fase 14 zitten dan zijn ze leesrijp. Deze kinderen zijn dan in hun ontwikkeling zo ver dat ze kunnen starten met het leren lezen.

Voor de zomervakantie lieten 12 kinderen zien dat ze in fase 14 zitten. De rest van de klas was nog niet zo ver. Deze 12 kinderen zijn na de zomervakantie gestart met het leren lezen. De rest van de klas nog niet.

Hoe dit er uit ziet in de klas wil ik graag in dit blog vertellen. De theoretische kant komt later of is te lezen in het boek ‘zo ontdek ik het lezen’ van Ewald Vervaet of in zijn boek: van schootkind tot schoolkind.

Taal/lezen in groep 3

Op mijn school wordt er gewerkt met het circuitmodel. Dit doen we in groep 3 ook. Na de fruitpauze hebben we anderhalf uur taal/lezen en schrijven. We werken in drie rondes van een half uur. De groep is verdeeld in drie groepen.

Eén groep, de blauwe groep is na de zomervakantie gestart met het leren lezen. Dat zijn de kinderen die lees- en schrijfrijp zijn. In de groene en gele groep zaten kinderen die nog niet lees- en schrijfrijp waren. Met hen deden we voorbereidende leesoefeningen en spelletjes.

In de vijfde schoolweek hebben we opnieuw de lees- en schrijfproef afgenomen bij de kinderen uit de gele en groene groep. Negen kinderen lieten zien dat ze nu ook in fase 14 zitten. Deze kinderen zijn nu groepje groen en de kinderen die in fase 13 zitten zijn groepje geel.

Lees ook mijn blog over de sprongsgewijze ontwikkeling bij kleuters en waar dat vandaan komt.

Nu in de zesde week zag mijn ochtend er zo uit:

  • Met groepje geel deed ik een voorbereidend leesactiviteit.
  • Met groepje groen deed ik kern 1 dag 3 (VLL 2e maanversie).
  • Met groepje blauw deed ik kern 2 dag 3.
  • De andere rondes bestaan uit kiezen op het kiesbord (verwerkingsmaterialen veilig leren lezen) en een les schrijven bij de onderwijsassistent. Zij leest ook veilig & vlot met de kinderen in dat half uur. Erg fijn!

In eerdere groepen 3 heb ik gezien dat de lessen veilig leren lezen niet in een half uur passen. Dat klopt. Wij maken keuzes over wat we wel en niet aanbieden in dat half uur. Het scheelt dat de kinderen die de les krijgen er ook aan toe zijn en het tot wat ik nu toe merk ook goed oppakken.

Geen frustratie

Ik las laatst ergens dat er twee keer in de week moeders in de klas kwamen om met de kinderen letters te flitsen. Dit vooral met de kinderen voor wie het automatiseren van de letters moeilijk is. Wij lopen daar tot nu toe nog niet tegen aan.

De kinderen die de letters nog niet kunnen automatiseren starten bij ons nog niet met het leesproces. Ze hoeven nog niet, frustreren niet. Het groepje wat deze week startte had zoveel zin om te beginnen met het leren lezen! Ze waren zo ijverig bezig en het lukt ze ook.

Het is de bedoeling dat alle groep 3 kinderen aan het einde van het schooljaar minimaal kern 10 uit hebben. We zullen hier en daar wat samenvoegen of versnellen. Over een aantal weken doen we met het laatste groepje opnieuw de lees- en schrijfproef en verwachten we dat ook zij met het leren lezen kunnen beginnen.

Hoe ziet het leren lezen bij jullie op school eruit?

Over Anniek Kloppenburg

Anniek Kloppenburg is gastblogger van klasvanjuflinda.nl. In 2015 heeft ze de PABO afgerond waarna ze in een jaar de voltijd route van de master SEN gedaan heeft. Daar heeft ze ontdekt hoeveel er te lezen en te schrijven is over het onderwijs. Ze werkt nu drie dagen als juf van groep 3, na een aantal jaren gewerkt te hebben als kleuterjuf. Ook is ze sinds februari 2019 moeder van een zoontje.

2 reacties op “Groep 3, leren lezen! Of toch niet?

  1. Wat leuk om te lezen dat jullie het op deze manier doen. Wij zijn we dit jaar ook mee begonnen. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om met VLL te werken en niet met de werkboeken bij ontdekkend leren lezen?

    1. Wat leuk dat jullie hier ook mee werken.
      Ik durf zo niet te zeggen waarom we niet met de werkboeken van ontdekkend leren lezen werken. Ik ben niet bij dat proces geweest. Ik ga het eens navragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *