Spelenderwijs tafels oefenen

Het oefenen met de tafels is iets dat je heel het jaar in groep 4 oefent. Al vrij snel in het schooljaar ga je aan de slag en het is belangrijk om dit heel het jaar regelmatig te herhalen. Ik heb in deze blog verschillende ideeën op een rij gezet om de tafels te oefenen. Spelenderwijs tafels oefenen, hoe doe je dat?

Wil je meer weten over het doelgericht spelenderwijs rekenen en het werken met een circuit? Kijk dan even op academy.klasvanjuflinda.nl voor meer informatie.

1. Wat is het doel?

Leg uit waarom het belangrijk is om de tafels te leren. Laat dit bijvoorbeeld zien door een toneelstukje. Er staat een jongen achter de tafel boeken te verkopen. Elk boekje kost 3 euro. Er komt een meisje langs die graag vier boekjes wilt kopen.

Ze probeert uit te rekenen hoeveel ze moet betalen, maar ze komt er niet uit. Dan helpt de jongen haar. Je moet er een keersom van maken: 4 x 3 = 12 euro! Daarom is het dus zo belangrijk om tafels te kennen.Laat de kinderen ook zelf toneelstukjes bedenken waarin ze duidelijk maken waarom we de tafels op school leren.

Je kunt de kinderen ook een tekening laten maken van een persoon die in een lastige situatie is gekomen, omdat hij de tafels niet kent. Plak alle tekeningen op de deur, zodat iedereen kan zien waarom het nuttig is om de tafels te kennen!

Lees ook eens de blog over spelenderwijs splitsingen oefenen.

2. Beeldtekening

Laat de kinderen ook eens een beeldtekening van een tafel maken. Bijvoorbeeld met de tafel van 8 kan je een spin tekenen met daarachter het cijfer 8. Daaronder teken je twee spinnen en daar achter zet je het cijfer 16. Daaronder teken je drie spinnen en daar achter zet je 24 en ga zo maar door.

3. Nieuwe tafel aanleren

Laat een aantal kinderen de tafel die je gaat aanleren op een groot vel papier schrijven. Hang dit papier op in het lokaal en vertel de kinderen dat ze dit mogen gebruiken als spiekbriefje. Overleg met elkaar welke som het lastigst is en zet hier een rode cirkel om heen.

Bedenk welke sommen al geleerd zijn en zet hier een groene cirkel omheen. Roep de som met de rode cirkel om uit tot tafelsom van de week, zodat de kinderen deze extra vaak oefenen. Bijvoorbeeld elke dag bij binnenkomst of voordat ze naar buiten gaan.

4. Sjoelen

Sjoelen is een leuke manier om de tafels te oefenen. Bij sjoelen draait het om zoveel mogelijk punten te scoren. Maar hoe tel je die punten nou op een handige manier bij elkaar op?

Nadat alle stenen zijn gesjoeld wordt er berekend hoeveel punten er zijn gescoord. Hier worden de tafelsommen bij gebruikt. Op de foto geldt dan de volgende berekening:

  • 2 stenen in poort 2 is: 2×2=4
  • 3 stenen in poort 3 is: 3×3=9
  • 3 stenen in poort 4 is: 3×4=12
  • 2 stenen in poort 1 is: 2×1=2
De tafels oefenen door te sjoelen

Nadat de tafelsommen bekend zijn moeten ze de eindantwoorden bij elkaar optellen. Dit kunnen ze uit hun hoofd of ze gebruiken een getallenlijn: 4 + 9 + 12 + 2 = 27.

Speler 1 heeft dus 27 punten. Dan is speler 2 aan de beurt. Wie heeft er na de eerste ronde de meeste punten? Je kunt ook drie rondes doen en de totaalscores van elke ronde bij elkaar laten optellen. Wie heeft er dan de meeste punten?

Handig: je kunt dit werkblad gebruiken om de kinderen de punten op te laten schrijven.

5. Flashcards

Dit is een makkelijk en snel spel om de tafels te automatiseren. De kinderen moeten dan al wel veel tafels kennen. Gebruik flashcards van de cijfers 1 tot 10. Twee kinderen gaan naast elkaar zitten en pakken elk een stapel kaarten.

Allebei tegelijkertijd keren ze een kaart om. Wie als eerste de twee kaarten vermenigvuldigd en het juiste antwoord zegt mag de twee kaarten houden. Wie heeft de meeste kaarten na 5 minuten?

Dat waren mijn ideeën met tafels oefenen. Heb je zelf nog leuke tips, laat het dan in een reactie onder deze blog weten! Kijk ook zeker even op academy.klasvanjuflinda.nl voor meer informatie over het werken met een rekencircuit. Spelenderwijs tafels oefenen, hoe doe jij dat?

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *