Je bekijkt nu 3 redenen om te rekenen met prentenboeken

3 redenen om te rekenen met prentenboeken

Het klinkt misschien niet heel logisch om de plank met prentenboeken te bekijken terwijl je de rekenles aan het voorbereiden bent. Maar een prentenboek kan ook in groep 3 een heel fijn hulpmiddel zijn om een nieuw onderwerp te introduceren. Rekenen met prentenboeken, waarom zou je dat doen?

In deze blog noem ik drie redenen om te rekenen met prentenboeken:

Realistisch en Herkenbaar

In een prentenboek komt bijna altijd een probleem in een realistische of herkenbare context aan bod. Denk aan bijvoorbeeld het boek ‘Olifant en de kist vol appels‘, dat gaat over eerlijk (ver)delen, het boek ‘Benji & de mooiste vlieger’ waarin een jongetje iets van zijn eigen geld gaat kopen of het boek Benji & de giga grote pompoen dat je kunt koppelen aan gewicht en oppervlakte. 

Door deze verhalen voor te lezen ervaren kinderen dat rekenen ook een belangrijk onderdeel is van hun eigen leven. Het wordt namelijk heel concreet gemaakt. De situaties zijn herkenbaar, ‘Dat zou mij ook kunnen gebeuren!’ of ‘Dat heb ik van het weekend nog meegemaakt!’

Tijdens het rekenen met prentenboeken ontdekken kinderen het belang van rekenen en door de context leggen ze een verband tussen bijvoorbeeld een concrete rekensom en een rekenprobleem buiten de school. Het nut van rekenen komt duidelijk naar voren.

Motiveert

Er zijn genoeg kinderen die wel veel van lezen houden, maar het rekenen lastig vinden. Door middel van het verhaal uit een prentenboek kan dan toch de interesse en motivatie geprikkeld worden.

Het rekenen met prentenboeken is namelijk veel laagdrempeliger dan een rekensom uit het boek en schrikt zeker de kinderen met een lager zelfvertrouwen minder snel af. 

Uit onderzoeken blijkt daarnaast ook dat het rekenen met prentenboeken zelfs de rekenangst vermindert en dat het bijdraagt aan een positievere houding ten opzichte van het vak rekenen. En dat is toch wat je als leerkracht wil!

Lees bijvoorbeeld: Using Children’s Literature to Teach Mathematics of Using Children’s Literature to Teach Measurement

Nodigt uit tot redeneren

Wanneer je een prentenboek aan de kinderen voorleest dan komt vaak automatisch de interactie op gang. Je stelt bijvoorbeeld een vraag over het verhaal, maar ook bij kinderen lokt het spontane reacties op.

Bij het voorlezen van een geschikt prentenboek (bijvoorbeeld ‘Een gat in mijn emmer‘ of ‘Veel te veel wortels‘ kun je de kinderen hierdoor uitnodigen tot redeneren. We hebben een concreet probleem, hoe kunnen we dit oplossen? Wat heb je nodig? Hoe pak je het aan? Welke denkstappen moeten we maken? Zijn er ook nog andere oplossingsstrategieën mogelijk?

Er wordt tijdens het voorlezen een mooie brug gebouwd van concreet naar abstract. De kinderen zien het verhaal voor zich en kunnen hierdoor beter de stap naar het ‘op papier’ maken.

Rekenen met prentenboeken

Heb ik je al enthousiast gemaakt? :-)

Wil je dat kinderen leren vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid? Ze laten oefenen met realistische en herkenbare contexten? En de overgang van concreet naar abstract rekenen versoepelen?

Meld je dan aan voor mijn online training ‘Rekenen met prentenboeken’.

In deze training leer je alles over hoe je een prentenboek kunt inzetten tijdens de rekenles. De online training bestaat uit een video met achtergrondinformatie, een boekenlijst met geschikte prentenboeken voor groep 3 en uitgewerkte lesbrieven om direct een start te kunnen maken.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft één reactie

  1. Anouk

    Erg leuk.
    Zou graag op de hoogte gehouden willen houden van niruwe blogs. Altijd erg leuk en interresant om te lezen en fijn als dit dan standaard in demail zit.

Geef een reactie