Je bekijkt nu Hoe zorg je ervoor dat het rekencircuit goed verloopt?

Hoe zorg je ervoor dat het rekencircuit goed verloopt?

Het afgelopen jaar heb ik meerdere workshops over het spelenderwijs rekenen met een circuit gegeven. Daarnaast hebben al meer dan 200 leerkrachten de e-cursus gevolgd. Een goede voorbereiding is van belang als je wilt dat de kinderen succesvol aan de doelen werken. In deze blog wil ik nog een aantal tips geven. Hoe zorg je ervoor dat het rekencircuit goed verloopt?

Verschillende onderdelen

Wanneer je wilt werken met een rekencircuit dan is het belangrijk om van te voren een rekenplan op te stellen. Aan welke doelen ga je werken? Welke doelen worden getoetst? Welke doelen moet ik herhalen? Wat kan ik als uitdaging aanbieden? Welke doelen kan ik via spel oefenen? En welke doelen beter op papier?

Veel leerkrachten gebruiken het circuit naast de methode en kiezen ervoor om bijvoorbeeld de klas in vijf groepjes te verdelen en elk een spel te geven. De kinderen zullen enthousiast aan de slag gaan, maar je loopt waarschijnlijk ook tegen een aantal dingen aan.

Zo spelen er misschien kinderen vals, kan iemand niet tegen zijn verlies, wordt er verkeerd omgegaan met het materiaal, wordt er geklierd of zijn de kinderen misschien iets te enthousiast. Het is moeilijk om je op alle groepjes tegelijkertijd te focussen, je kunt niet controleren of de kinderen daadwerkelijk iets leren en vaak heb je al helemaal geen tijd om een klein groepje te begeleiden.

Het werkt dus veel beter om verschillende activiteiten, bijvoorbeeld een werkblad of iets op de computer, te begeleiden. Tijdens de e-cursus ga ik hier verder op in.

Lees ook eens de blog over de ervaring van Laura met het werken met het rekencircuit.

Langzaam introduceren

Soms hoor ik verhalen van leerkrachten waarbij het rekencircuit toch niet lukt. Ook al maak je gebruik van verschillende activiteiten, dan nog kun je tegen dingen aanlopen.

In mijn e-cursus vertel ik hoe je het rekencircuit het beste kunt introduceren en geef ik ook een kant-en-klaar introductieschema. Focus je de eerste weken vooral op het klassenmanagement en ga nog niet met een klein groepje aan de slag. Laat de kinderen eerst bekend worden met het circuit.

Door het langzaam, maar goed te introduceren heb je een veel grotere kans tot succes en zal het zeker slagen.

Bespreek routines en verwachtingen

Kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Dit kun je doen door van te voren heel duidelijk de verwachtingen van het circuit te bespreken. Dit kun je bijvoorbeeld op een poster schrijven. Hoe gedraag ik me tijdens het maken van een werkblad? Hoe hard mag ik praten tijdens het spelen van een spel?

Ook kun je bepaalde afspraken maken. Mogen de kinderen tussendoor naar het toilet of moeten ze dit eerst vragen? Wat doen de kinderen als hun potlood niet scherp is? Of heb je altijd reserve potloden klaar staan?

Het komt ook weleens voor dat een computer niet werkt of dat een leerling niet weet hoe een app opgestart moet worden. Jij als leerkracht bent dan met een groepje bezig, dus je wilt liever niet gestoord worden. Van te voren kun je twee kinderen uit verschillende groepjes aanstellen die dan mogen helpen. Zorg ervoor dat de kinderen altijd het kind kiezen dat niet bij jou aan de tafel zit.

Ook aan de slag met spelenderwijs rekenen?

Met de e-cursus Spelenderwijs rekenen doorloop je vijf modules waarin je aan de slag gaat met het uitwerken van lessen waarin het spelenderwijs rekenen centraal staat. Werken aan de doelen, maar dan op een leuke en afwisselende manier, zonder dat het jou zeeën van tijd kost!

Je krijgt een manier aangeboden die echt werkt, meer dan 200 leerkrachten gingen er namelijk al mee aan de slag. Je krijgt ervaringen vanuit de praktijk en inspiratie waarmee je gelijk van start kunt.

Deze e-cursus is zowel voor groep 3 als groep 4 leerkrachten te volgen.

Hoe zorgt jij ervoor dat het rekencircuit een succes wordt?

Zo slaagt het rekencircuit

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie