Wil je aan de slag met thematisch werken dan begin je met het kiezen van een aantrekkelijk thema. Een thema biedt namelijk ruimte om spelenderwijs aan verschillende doelen te werken. In deze blog geef ik je graag antwoord op de vraag: Hoe kies je een thema?
Voorwaarden van een thema
Eigenlijk zorgen er drie dingen ervoor dat een thema geschikt is.
- Een thema moet passen bij de belevingswereld.
- Het thema moet verdiepend genoeg zijn.
- Het thema moet uitgespeeld kunnen worden.
Je kunt je vast wel indenken dat niet alle thema’s interessant zijn voor kinderen in de middenbouw. Denk bijvoorbeeld aan het thema de lente. Bij de kleuters werken ze vaak rondom de boerderij, in de middenbouw zou je kunnen uitbreiden met een landwinkel of bijvoorbeeld over het tuincentrum kunnen werken.
Het is het fijnst als je een langere tijd over hetzelfde thema kunt werken. Je kunt dan namelijk echt de verdieping zoeken, door bijvoorbeeld bepaalde boeken voor te lezen of teksten samen te lezen. Hierdoor blijft ook het rollenspel in de themahoek veel minder oppervlakkig.
Thema bepalen
In de middenbouw werken veel taalmethodes met thema’s. Deze thema’s kun je gebruiken bij het uitwerken van een bepaald onderwerp. Maar ook hierin kun je weer meer verdieping zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het thema Smakelijk eten van Lijn 3. Je kunt werken over het restaurant in het algemeen, maar ook over bijvoorbeeld een pizzeria of kookwinkel. En bij het thema Dieren kun je weer kiezen voor het deelthema de dierentuin of de dierenwinkel.
Je kunt dus als leerkracht een thema kiezen, maar uiteraard kun je ook meerdere thema’s selecteren en de kinderen vervolgens laten stemmen. Het thema met de meeste stemmen wordt vervolgens uitgewerkt.
Maak een themaoverzicht
Het is het handigst om gelijk aan het begin van het jaar een overzicht te maken waarin je de thema’s wegzet. Wat heel fijn werkt is om de periodes van vakantie tot vakantie te laten lopen. Je werkt dan ongeveer 6-8 weken over hetzelfde thema en je kunt dan ongeveer vijf thema’s uitwerken, daarnaast is het fijn om een aantal voorbereidingsweken in te plannen.
Wil je echt werken met de thema’s uit de methode, dan kun je niet alle thema’s uitwerken. Het ene jaar kies je bijvoorbeeld voor het uitwerken van thema 1, 3, 5 etc. en het volgende jaar voor het uitwerken van thema 2, 4, 6 etc. Zo creëer je wat meer ruimte.
Hoekenwerk in groep 3
Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.
