Hoe kies je een thema voor de klas?

Wil je aan de slag met thematisch werken dan begin je met het kiezen van een aantrekkelijk thema. Een thema biedt namelijk ruimte om spelenderwijs aan verschillende doelen te werken. In deze blog geef ik je graag antwoord op de vraag: Hoe kies je een thema?

Voorwaarden van een thema

Eigenlijk zorgen er drie dingen ervoor dat een thema geschikt is.

  1. Een thema moet passen bij de belevingswereld.
  2. Het thema moet verdiepend genoeg zijn.
  3. Het thema moet uitgespeeld kunnen worden.

Je kunt je vast wel indenken dat niet alle thema’s interessant zijn voor kinderen in de middenbouw. Denk bijvoorbeeld aan het thema de lente. Bij de kleuters werken ze vaak rondom de boerderij, in de middenbouw zou je kunnen uitbreiden met een landwinkel of bijvoorbeeld over het tuincentrum kunnen werken.

Het is het fijnst als je een langere tijd over hetzelfde thema kunt werken. Je kunt dan namelijk echt de verdieping zoeken, door bijvoorbeeld bepaalde boeken voor te lezen of teksten samen te lezen. Hierdoor blijft ook het rollenspel in de themahoek veel minder oppervlakkig.

Thema bepalen

In de middenbouw werken veel taalmethodes met thema’s. Deze thema’s kun je gebruiken bij het uitwerken van een bepaald onderwerp. Maar ook hierin kun je weer meer verdieping zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het thema Smakelijk eten van Lijn 3. Je kunt werken over het restaurant in het algemeen, maar ook over bijvoorbeeld een pizzeria of kookwinkel. En bij het thema Dieren kun je weer kiezen voor het deelthema de dierentuin of de dierenwinkel.

Je kunt dus als leerkracht een thema kiezen, maar uiteraard kun je ook meerdere thema’s selecteren en de kinderen vervolgens laten stemmen. Het thema met de meeste stemmen wordt vervolgens uitgewerkt.

Maak een themaoverzicht

Het is het handigst om gelijk aan het begin van het jaar een overzicht te maken waarin je de thema’s wegzet. Wat heel fijn werkt is om de periodes van vakantie tot vakantie te laten lopen. Je werkt dan ongeveer 6-8 weken over hetzelfde thema en je kunt dan ongeveer vijf thema’s uitwerken, daarnaast is het fijn om een aantal voorbereidingsweken in te plannen.

Wil je echt werken met de thema’s uit de methode, dan kun je niet alle thema’s uitwerken. Het ene jaar kies je bijvoorbeeld voor het uitwerken van thema 1, 3, 5 etc. en het volgende jaar voor het uitwerken van thema 2, 4, 6 etc. Zo creëer je wat meer ruimte.

Meer weten?

In de e-cursus ‘Spelenderwijs leren in groep 3/4‘ leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel.

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten komen in deze e-cursus samen.

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *