Hoe werk je aan de rekendoelen in de themahoek?

Je wilt aan de slag met hoekenwerk in groep 3, maar er moet natuurlijk wel wat geleerd worden. Hoe pak je dit aan? In deze blog deel ik tips en inspiratie hoe je spelenderwijs kunt werken aan de rekendoelen in de themahoek.

De themahoek

Ik adviseer leerkrachten om per schooljaar maximaal vijf thema’s uit te werken. Dit kunnen thema’s zijn die je samen met de kinderen bedenkt of je kunt aansluiten bij de thema’s uit de leesmethode.

In de themahoek krijgen kinderen de kans om de werkelijkheid in de klas te halen. Een themahoek wordt gedurende het thema langzaam uitgebreid en samen met de kinderen ingericht. Dit kan bijvoorbeeld een tuincentrum, dierentuin, bloemist of restaurant zijn.

Een themahoek biedt allerlei kansen om tot leren te komen. Denk aan de mondelinge taalontwikkeling, woordenschat, het oefenen van sociale vaardigheden, maar er kan ook gewerkt worden aan rekendoelen.

De rekendoelen

In mijn blogs schrijf ik altijd over de combinatie van werken uit de methode en het zelf bedenken van activiteiten (in hoeken). Het is daarbij belangrijk om niet lukraak wat activiteiten te organiseren. Je kunt veel beter uitgaan van de doelen en daar vervolgens activiteiten bij bedenken.

Mijn tip is dan ook om aan het begin van het jaar alle rekendoelen in een lijst te zetten. Deze doelen verdeel je over periodes, bijvoorbeeld over de vijf thema periodes. Het beste kun je werken van vakantie tot vakantie.

De doelen die je tijdens de lessen of het rekencircuit hebt aangeboden en vervolgens zijn geautomatiseerd kun je afstrepen. Het controleren van de doelen kun je gewoon met de rekentoetsen doen.

Rekendoelen in de themahoek

Per thema kun je de doelenlijst erbij pakken. Welke doelen heb je aangeboden, maar kunnen nog wel wat meer oefening gebruiken? Welke doelen zijn geschikt om in dit thema te introduceren? Let erop dat de kinderen eerst instructie nodig hebben voordat ze zelfstandig met een doel aan de slag kunnen. Sommige doelen zijn bij meerdere thema’s prima te gebruiken.

Ik geef je een aantal voorbeelden. Zoals je ziet zijn vooral de doelen rondom meten en meetkunde goed toe te passen. Dit is fijn, want dan kun je juist activiteiten met de doelen rondom getalbegrip en bewerkingen in het rekencircuit stoppen.

Lees ook: 3 redenen om aan de slag te gaan met het rekencircuit.

Thema dierentuin

  1. Meten: oefenen met een liniaal en meetlint. Hoeveel cm is het hok? Hoe lang moet de strook papier zijn?
  2. Meten: zakjes voeding afwegen (weegschaal aflezen t/m 20 kg)
  3. Tijd: klokkijken, dagen van de week (werkweek en weekend), openingstijden
  4. Geld: optellen (hoeveel kost het in totaal?), gepast betalen met euromunten en het euro-symbool gebruiken
  5. Meetkunde: plattegrond aflezen

Thema op expeditie naar de Noordpool

  1. Tijd: klokkijken, dagen van de week (werkweek en weekend), wintertijd, openingstijden, tijdsduur van een activiteit bepalen, kalender
  2. Geld: optellen (hoeveel kost het in totaal?), gepast betalen met euromunten en het euro-symbool gebruiken
  3. Meetkunde: plattegrond aflezen

Thema boerderijwinkel

  1. Geld: optellen (hoeveel kost het in totaal?), gepast betalen met euromunten en het euro-symbool gebruiken
  2. Oefenen met aanbiedingen; hoeveel is het goedkoper?
  3. Wegen: Aardappels zijn €1,- per kilo en appels €2,-. Met hulp van een weegschaal worden zakjes van 1 of 2 kilo gemaakt. Hoeveel zakken appels kan een klant kopen met €6,-?
  4. Meten: Verse melk kost €2,- per liter. Hoeveel is dat precies? De kinderen gaan met een maatbeker (water) aan de slag.
  5. Turven: voorraad bijhouden. Hoeveel producten zijn er nog? Welk product is het meest verkocht? Hoeveel hebben we van elk product weer nodig om weer een complete voorraad te krijgen?

OOK AAN DE SLAG MET SPELENDERWIJS LEREN?

In mijn e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. 

Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. De e-cursus is geschikt voor groep 3 en groep 4 leerkrachten.

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *