Op berenjacht koppelen aan rekenen

Vandaag weer een opdracht waar de kinderen thuis mee aan de slag kunnen gaan. Dit keer een activiteit rondom rekenen waarbij de kinderen op berenjacht gaan.

Op berenjacht

Misschien zijn de kinderen al wel op berenjacht geweest. In heel Nederland hebben mensen beren voor hun raam geplaatst. Kinderen kunnen op zoek naar deze beren. Ze tellen bijvoorbeeld hoeveel beren ze kunnen vinden. Maar we kunnen dit ook iets interessanter voor kinderen uit de middenbouw maken.

Even of oneven

Tijdens deze rekenactiviteit gaan de kinderen oefenen met even en oneven getallen. Hoe werkt het? Allereerst bespreek je met de kinderen wat een even en wat een oneven getal is. Een ezelsbruggetje is dat een even getal altijd samen kan delen.

De kinderen gaan op berenjacht. Zien ze een beer dan schrijven ze het huisnummer op in het vakje bij de beer. Vervolgens kijken ze of het getal even of oneven is. Is het getal boven de tien dan kijk je naar het tweede getal. In het getal 26 is de 6 even, dus het hele getal 26 is een even getal. Ze kleuren vervolgens het hokje even in.

Ten slotte kunnen ze thuis de even en oneven getallen optellen. Hoeveel even getallen hebben ze gevonden? En hoeveel oneven? Voor de liefhebbers kunnen de kinderen dit eventueel ook verwerken in een staafdiagram. Ik kreeg ook nog een leuke tip om de beren los te knippen en de huisnummers op volgorde van klein naar groot te leggen.

Veel plezier!

Op zoek naar meer opdrachten?

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *