Iedereen is een auteur in groep 3!

Iedereen is een auteur in groep 3!

(Joni) De tweede helft van het schooljaar is in zicht. Kinderen in groep 3 hebben inmiddels bijna alle letters geleerd. Ik sta er echt versteld van hoe snel ze dit allemaal oppakken, ontzettend knap! Tijdens de tweede helft van het schooljaar gaat functioneel lezen en schrijven binnen het leesonderwijs een steeds grotere rol krijgen.

Volgens Stichting Lezen (2020) is het vooral voor kinderen die lezen moeilijk vinden belangrijk om ervaringen op te doen met de functionaliteit van boeken. In dit blog wil ik je meenemen in hoe ik dit vormgeef in de klas.

Functionaliteit van schrijven

Ik vind het erg belangrijk om het leesplezier van de kinderen te stimuleren, daarom besteed ik regelmatig aandacht aan leesbevordering aan de hand van verschillende werkvormen. Dit probeer ik ook te verwerken in mijn hoeken.

Mijn favoriete hoek om functionele lees- en schrijfopdrachten in te verwerken is de schrijfhoek, deze hoek kan ook makkelijk worden aangepast op het thema.

Gedurende dit schooljaar zijn verschillende functionele lees- en schrijfactiviteiten tot stand gekomen vanuit de kinderen in de schrijfhoek. Zo begon een leerling tijdens de Kinderboekenweek na het bezoek van auteur Jacques Vriens met het maken van zijn eigen dinoboek (passend bij het thema). Hij was namelijk geïnspireerd door Jacques Vriens, die tijdens zijn bezoek had verteld hoe boeken worden gemaakt.

De benodigde materialen waren in de schrijfhoek aanwezig, hierdoor kon hij tijdens het hoekenwerk meteen aan de slag met zijn idee. Deze leerling heeft een echte hype gestart in de groep, er worden namelijk structureel nieuwe boeken geschreven en getekend!

De schrijfhoek

In onze schrijfhoek worden de mooiste boeken gemaakt. Maar hoe richt je een schrijfhoek in?

Ik probeer voor afwisseling in de schrijfhoek te zorgen door elk thema de materialen te veranderen. Maar er zijn een aantal materialen die altijd in de schrijfhoek aanwezig zijn, die vooral worden gebruikt bij het maken van de eigen prentenboeken, namelijk:

  • Witte A4 vellen;
  • Nietmachine, om van de losse vellen een boekje te maken;
  • Kleur- en schrijfpotloden;
  • Woordkaarten passend bij het thema;
  • Posters met woorden en zinnen passend bij het thema.

Overige materialen in de schrijfhoek

  • Boeken die de kinderen als inspiratiebron kunnen gebruiken;
  • Briefpapier passend bij het thema;
  • Een magisch krasblok met regenboogkleuren of een holografische achtergrond;
  • Werkbladen uit de spellenbundel van Linda, bijvoorbeeld voor Kerst of Sinterklaas;
  • Stempels;
  • Kaarten met enveloppen;
  • Stickers;
  • Glitterpennen;
  • Werkbladen die stimuleren tot schrijven, zoals het werkblad dat ik heb ingezet tijdens thema dinosaurus. Je kunt het hier downloaden.

Het boek is af… Wat nu?

Ik vind het altijd fantastisch wanneer kinderen naar me toe komen met hun eigen boek. Wanneer dit het geval is, lees/kijk ik het boek meestal eerst samen met het kind door. Hierbij geef ik complimenten en stel ik vragen. Ik probeer het werk van de kinderen erg serieus te nemen.

Veel kinderen willen hierna hun boek voorlezen aan de klas, ik zou ook zeker aanraden om dit te doen. Ik heb namelijk gemerkt dat dit erg stimulerend werkt richting de andere kinderen in de klas, zij raken zo weer geïnspireerd om hun eigen boek te maken in de schrijfhoek.

Omdat het maken van eigen boeken zo’n hype is geworden in mijn groep, hebben we een vast moment na het hoekenwerk gepland waarin de kinderen hun boek kunnen showen.

Ten slotte wordt het boek in de leeshoek neergezet in het boekenrek, tussen alle andere mooie boeken! Zo kunnen alle kinderen het zelfgemaakte boek lezen. Onze zelfgemaakte boekencollectie groeit elk thema weer opnieuw. Super leuk om te zien hoe geïnteresseerd de kinderen ook in elkaars werk zijn!

Boekentip!

Wil jij ook aan de slag met het maken van eigen boeken in de klas of wil je een heel thema toewijden aan het maken van eigen boeken? Dan zou ik het boek “Zo maak je een boek” van de WilleWete serie aanraden!

OOK AAN DE SLAG MET THEMATISCH WERKEN?

Wil je de overgang van kleuter naar schoolkind verkleinen en aan de slag met spelend leren? Tijdens de cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Hoe stimuleer jij kinderen in het lees- en schrijfproces?

Joni

Joni zit momenteel in het vierde leerjaar van de Nieuwste PABO en loopt stage in groep 3 van basisschool Sint Martinus in Gronsveld. Ze is groot voorstander van thematisch werken en spelend leren in hoeken. Daarnaast is ze in de klas graag bezig met boeken en leesbevordering om zo haar liefde voor lezen over te dragen. Op haar instagram @jufjoni_ deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Claudia

    Wat veel fantastische tips en voorbeelden. Dankjewel wel!

Geef een antwoord