Aan de slag met de verteltafel!

Aan de slag met de verteltafel!

(Joni) Yes! We mogen weer naar school en nu gelukkig met alle kinderen in de klas. Wat vond ik het fijn om ze allemaal weer te zien. Nu het thuisonderwijs voorbij is, komt er ook weer ruimte voor het thematisch werken in hoeken. De kinderen hebben thuis misschien leuke opdrachten gekregen rondom een thema en kunnen hier nu mee verder in de hoeken op school. Of misschien begin je wel helemaal met een nieuw thema?!

Eén van mijn favoriete hoeken is de verteltafel. In dit blog neem ik je mee in hoe je het beste te werk kunt gaan bij het opzetten van deze hoek.

Waarom werken met de verteltafel?

De verteltafel is een mooi middel om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, maar wat zijn nu echt de voordelen van het werken met de verteltafel? Ik noem er een paar:

  • Woordenschat ontwikkelen;
  • Het werken aan leesbevordering, vergroten van het leesplezier;
  • Ontwikkeling van het samenspel en rollenspel bevorderen;
  • Verhaalbegrip stimuleren;
  • Rekentaal stimuleren, in verhalen komen namelijk veel begrippen rondom ruimte en tijd voor. De verteltafel is een mooie plek om hier op een spelende manier mee te oefenen.

Waar maak je de verteltafel?

De naam van de hoek zegt het al… een vertelTAFEL wordt meestal op een tafel gemaakt. Zelf vind ik het altijd fijn wanneer de kinderen genoeg ruimte hebben om te spelen, dus gebruik ik vaak meerdere tafels en zet ik deze bijvoorbeeld in een L-vorm. Zelf vind ik het ook altijd prettig als er in de buurt plek is om dingen op te hangen, zoals speelplannen en achtergronden.

Andere opties?

De verteltafel kan ook makkelijk worden gecombineerd met andere hoeken, is er in de bouwhoek bijvoorbeeld een decor gemaakt dat perfect past bij het prentenboek dat centraal staat tijdens het thema? Of is er in het atelier een leuke setting gemaakt die goed past bij het verhaal? Dan kunnen deze hoeken natuurlijk ook als (tijdelijke) verteltafel fungeren. Poppetjes erbij en spelen maar!

Ook heb ik al foto’s langs zien komen van verteltafels waar kinderen omheen kunnen lopen. Hierdoor is er meer beweging tijdens het spel en daarnaast biedt de tafel zo andere invalshoeken en mogelijkheden. Dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het lijkt me ook leuk om hier eens mee aan de slag te gaan.

Tip!  Heb je weinig plek in de klas? Dan is het vertelkoffer echt een aanrader. Deze kun je maken door een houten bodem in een oud reiskoffer te maken, deze zijn vaak makkelijk te vinden op de rommelmarkt of bij de kringloopwinkel.

Het vertelkoffer is erg flexibel en kan op elke plek in de klas worden gebruikt, na het hoekenwerk kan dit ook weer makkelijk worden opgeruimd. Een ander voordeel hiervan is dat de kinderen die met de verteltafel spelen ook de kans hebben om de verteltafel zelf op te bouwen.

Hoe aan de slag met de verteltafel?

Leuk zo’n verteltafel… Maar hoe te beginnen? Over de verteltafel is veel literatuur te vinden. Volgens Van Hest (2000) werkt de verteltafel het effectiefst wanneer de volgende stappen worden gevolgd:

  1. je vertelt het verhaal of prentenboek
  2. je bouwt samen met de kinderen de verteltafel op
  3. je speelt het verhaal terwijl de kinderen kijken
  4. de leerkracht vertelt en speelt met een kind
  5. de leerkracht vertelt twee kinderen spelen
  6. de leerkracht introduceert het speelplan
  7. de kinderen spelen zelfstandig aan de hand van het prentenboek en het speelplan
  8. de kinderen maken een speelplan
  9. de kinderen spelen verhalen volgens hun eigen speelplan
  10. de kinderen spelen elkaars speelplan

Afgelopen schooljaar toen ik les gaf aan een kleutergroep, lukte het mij redelijk om alle stappen te doorlopen. In groep 3 vind ik dit echter wat lastiger… aangezien we toch ook nog veel tijd moeten besteden aan de lees- en rekenlessen. Om deze reden kies ik er vaak voor om het aantal stappen iets te verminderen. Ik probeer er meestal voor te zorgen dat in ieder geval de volgende stappen worden uitgevoerd:

Je vertelt het verhaal of prentenboek

Dit kan bijvoorbeeld door het verhaal voor te lezen en hierna een kringgesprek hierover te starten. Maar de Kamischibai is ook een mooi middel om het verhaal op een vertellende manier aan te bieden. Ik heb gemerkt dat het erg goed werkt om het verhaal op meerdere manieren aan te bieden, hierdoor wordt het naspelen op de verteltafel ook makkelijker voor de kinderen.

De leerkracht speelt het verhaal met een kind

Na het (herhaald) voorlezen/vertellen van het verhaal geef ik meestal enkele kinderen de opdracht om het verhaal tijdens het hoekenwerk voor te bereiden. Ze kijken naar de inrichting van de verteltafel en denken na over hoe ze het verhaal het beste kunnen overbrengen. Waar nodig ondersteun ik hierbij. Aan het einde van het hoekenwerk mogen de kinderen (samen met mij) een voorstelling houden voor de klas.

De leerkracht introduceert het speelplan

Ik praat hierbij met de kinderen over de volgorde van het verhaal. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van plaatjes die elk groepje in de goede volgorde moet leggen. Zo wordt het speelplan geïntroduceerd aan de kinderen, dit fungeert dan als houvast tijdens het spel op de verteltafel.

De kinderen maken een speelplan

Wanneer de kinderen bekend zijn met het verhaal kunnen ze ook zelf een speelplan maken. Laat de kinderen dit voor aanvang van hun spel maken, zodat ze gericht aan de slag gaan. Kinderen die dit leuk vinden kunnen ook een variatie op het bestaande verhaal bedenken. Wanneer dit speelplan weer wordt opgehangen bij de verteltafel, kan dit andere kinderen weer stimuleren in hun spel.

Wil je ook aan de slag met het speelplan? Dan kun je deze hier downloaden:

Welke boeken gebruiken?

Naar mijn mening lenen prentenboeken met de volgende kenmerken zich goed voor de verteltafel:

  • Prentenboeken met veel herhaling;
  • Prentenboeken met een paar typerende hoofdpersonen (niet teveel personages;
  • Prentenboeken met niet al te veel tekst, maar met een rijke variatie aan woorden;
  • Prentenboeken met voor de kinderen herkenbare gebeurtenissen en thema’s.

Wat is jouw favoriete prentenboek voor op de verteltafel?

Joni

Joni zit momenteel in het vierde leerjaar van de Nieuwste PABO en loopt stage in groep 3 van basisschool Sint Martinus in Gronsveld. Ze is groot voorstander van thematisch werken en spelend leren in hoeken. Daarnaast is ze in de klas graag bezig met boeken en leesbevordering om zo haar liefde voor lezen over te dragen. Op haar instagram @jufjoni_ deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een antwoord