Een dag uit het leven… van een juf op een rec 2 school

Katinka Schotanus is 52 jaar en werk 4 dagen in de aanvangsgroep op De Kring een rec 2 school voor kinderen met communicatieproblemen. Ze heeft de oude KLOS opleiding gedaan en daarna vele cursussen en opleidingen, zoals Master Sen en Floorplay specialisatie.

Start van de dag
Iedere ochtend fiets ik om half 8 naar school. Mijn tassen zijn gevuld met boeken, een handpop en allerlei verschillende voorwerpen. Mijn banden zijn zacht of ben ik gewoon te zwaar beladen? Op school gekomen loop ik langs het kamertje van de logopediste en stop even voor een praatje en om de foto’s voor het maandagochtend gesprek te laten zien. Ik zwaai even naar een andere collega, pak een kop thee en ga dan naar mijn klas.

In de klas zet ik de computer aan, stoelen van tafels en print het dagschema uit. Wij gebruiken een communicatiemapje, omdat wij de ouders niet vaak zien en de kinderen moeite hebben met o.a. vertellen wat er op school en thuis gebeurd is. Deze map wordt steeds minder belangrijk door het gebruik van Facebook. Ik heb nog net tijd om de laatste dingen voor de werkles klaar te zetten.

De kinderen komen binnen
Om 10 voor half 9 komen de eerste kinderen met de taxi aan. Dit is eigenlijk het mooiste moment van de dag. Even kletsen met de kinderen, samen een spelletje doen of een boekje voorlezen. Ik lees de communicatiemapjes en geef antwoord als dit in een paar woorden kan. Om 9 uur komt mijn onderwijsassistent en we kunnen dan al snel in de kring. Na het openen van de dag vertellen de kinderen in drie kleine kringen m.b.v. foto’s.. Een luxe, die mijn kinderen echt nodig hebben. Ieder groepje wordt begeleid door de logopedist, klassen assistent of door mijzelf. Vandaag hebben ze als extra opdracht ‘naar elkaar kijken’ en gebruiken we een coöperatieve werkvorm. Met behulp van foto’s en picto’s vragen we naar wie, wat en waar.

9.45
De kinderen gaan met de klassenassistent buiten spelen en ik werk met twee kinderen aan het fonologisch bewustzijn. Ik pak de rijmkoffer en de handpop Thijmen. Deze twee kinderen worden zo voorbereid op de klassikale les van vanmiddag. Als iedereen weer binnen is, eten we wat fruit en drinken we iets. Ook ik pak er een kop koffie bij. Als de kinderen klaar zijn mogen ze een boekje pakken, natuurlijk wordt er ook nu voorgelezen.

Spelen in hoeken
De logopediste neemt gedurende de dag steeds kinderen mee voor individuele logopedie. Ik hoor steeds: ik, ik ik, of wanneer mag ik nu mee? Fijn dat ze zo graag meegaan. Wij gaan werken in groepjes en daarna spelen in de hoeken. Dit zijn bij ons in de groep twee verschillende momenten. We geven dit aan m.b.v. picto’s. Tijdens het spelen in de hoeken neemt mijn assistent kinderen mee voor BOUW ( een interventieprogramma waarmee we hopen leesproblemen te voorkomen). Zelf observeer/ begeleid ik enkele kinderen bij hun spel of zet ik Floorplay in.

Buitenspelen en eten
We gaan samen met de andere onderbouwgroep buiten spelen. Ik ga mee naar buiten en speel verstoppertje en repareer een kar. Mijn collega is nog niet klaar met BOUW en maakt dit af. (daar gaat mijn break van de dag) Binnengekomen eet ik met de kinderen, zodat mijn collega even pauze kan houden. De logopediste observeert één van de kinderen en we besluiten hem voortaan een rietje te geven bij het drinken. Ik heb sandwichspread op mijn brood en één van de kinderen ervaart die geur als een vervelende prikkel. Volgende keer maar weer gewoon kaas. Tijdens het tandenpoetsen zet ik materialen klaar en kunnen we weer in de kring

p2

12.45
De kinderen hebben een vaste plek in de kring. Rekening houdend met licht, geluid. Ik wil beginnen en realiseer me dat ik vergeten ben het solo- apparatuur op te laden. Tja, dan heeft een les waar je de verschillende klanken moet kunnen onderscheiden niet zoveel zin. Ik besluit de woordenschatles van de volgende dag te doen.
We werken met “Woorden in de weer” en moeten daarvoor een les filmen. Dit filmpje wordt beoordeeld. Mijn collega neemt de les op. Doordat ik de boel had omgegooid mis ik een item. Ik heb de kinderen met materialen een kast laten maken ( handschoenen aan de ene kant en wanten aan de ander kant) Ik heb alleen de kast op papier niet laten zien. Ik ben dus gezakt, jammer dan. Het was een hele leuke les, de kinderen waren betrokken en kennen nu het verschil. Dat is belangrijk. Ik maak me er niet druk over en zie wel of en wanneer ik een herkansing heb.

De middag verloopt rustig. We werken in groepjes, spelen nog een keer buiten en tot slot in de hoeken. De kinderen hebben behoefte aan structuur en voorspelbaarheid, dus ik houd me altijd strak aan het dagschema.

Naar huis
Kwart voor drie pakken de kinderen hun jas en tas. Ik zet even een filmpje op van de zes heksen (Sesamstraat) en help alle tassen in te pakken. Snel nog een krabbel in een mapje. De kinderen eten nog een koekje en gaan naar de wc. Sommige kinderen zijn namelijk pas om half 5 thuis. Ik loop mee met de kinderen naar het plein. Ik heb dagelijks taxiwacht. Ik wacht tot alle kinderen weg zijn en sluit voor half 4 het hek af.

Ik wilde eigenlijk mijn klas nog opruimen, maar het is half vier en ik heb een korte bespreking met de feestcommissie. Daarna een overleg met de logopediste over SI-problemen van één van mijn leerlingen. Dan eindelijk de klas opruimen en naar huis om te eten. Gelukkig heeft mijn zoon gekookt en kan ik zo aanschuiven.

Avondwerk
Rond 19.00 uur ga ik nog even online. Ik ben dan bereikbaar voor ouders. Ik zet dan gelijk foto’s op onze besloten facebook pagina en bereid mijn lessen voor. Vandaag alleen even contact met een moeder over het aanvragen van fysiotherapie. Om 20.00 sluit ik de computer af en ga lekker sporten. Morgen weer een dag.

Mijn toverwoorden zijn structureren en visualiseren, maar vooral : geniet van de kinderen. Organiseer leuke activiteiten voor en met de kinderen, ook als je het druk hebt.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een gedachte over “Een dag uit het leven… van een juf op een rec 2 school

  1. Moniek Vermeulen zegt:

    hoi, wat leuk zo’n blog. ik zelf zit in de 3e en wil ook kindjuf worden. Superhandig dus om jou blog te lezen.
    groetjes,
    Moniek Vermeulen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *