Groep 2/3 combinatie op school

De meesten van jullie weten dat ik juf ben van een groep 2/3 combinatie. Voor veel leerkrachten is dit lastig voor te stellen en ik kreeg via mijn Facebookpagina wat vragen. Uit nieuwsgierigheid, maar ook om ervaringen te horen die weer in de praktijk toegepast kunnen worden. Ik heb een aantal vragen verzameld die ik graag wil beantwoorden. Heb je zelf nog een vraag laat dan even een reactie achter of mail deze naar info@klasvanjuflinda.nl

Waarom een groep 2/3 combinatie?
Er zijn verschillende redenen om een groep 2/3 combinatie op te starten. Het kan passen binnen de visie van de school of het heeft met de formatie te maken. Ik werk op een kleine school en er moesten een aantal combinatiegroepen gemaakt worden. Uiteindelijk is onder andere voor de combinatiegroep 2/3 gekozen. Ik was er heel blij mee, want ik zag vanaf het begin al een hoop mogelijkheden. Handig om te weten, er zitten 10 kinderen in groep 2 en 6 kinderen in groep 3.

Wat zijn de voordelen?
Ik denk dat je met deze combinatie aan allebei de groepen tegemoet komt. Vorig jaar hadden we een enkele groep 3 en we merkten dat de overgang van groep 2 naar groep 3 heel pittig was. Best logisch, want eerst mocht er nog veel gespeeld worden en na 6 weken vakantie moest er opeens aan een tafel uit een boek gewerkt worden. We hebben daarom besloten om het onderwijs in groep 3 ook meer spelenderwijs aan te bieden. Op deze manier is het spelen en werken meer in balans en hebben we dit jaar geen frustraties gehad. Een ander voordeel is dat er voor de kinderen in groep 2 meer mogelijkheden zijn om met letters en cijfers aan de slag te gaan. Ze kunnen de spelletjes van groep 3 gebruiken en we hebben meer aanbod om ze uitdagende werkjes aan te bieden.

Wat zijn de nadelen?
Net als elke combinatie vraagt het een hoop planning en een goede organisatie van de leerkracht. Maar ik denk dat een groep 2/3 makkelijker te organiseren is dan bijvoorbeeld een groep 4/5 combinatie. Je zult je erover verbazen hoeveel dingen je samen kunt doen. De ochtendkring is natuurlijk altijd samen, maar de kinderen spelen ook samen in de hoeken. Daarnaast plannen we elke week een aantal kringactiviteiten waarbij we de groepen samen nemen, denk bijvoorbeeld aan fonemisch bewustzijn, mondelinge taalontwikkeling, woordenschat, verhaalbegrip, muziek, Engels en wereldoriëntatie. Een nadeel is misschien dat je van te voren goed moet nadenken over hoe je elke groep tot zijn recht laat komen.

Er zijn verschillende redenen om een groep 2/3 combinatie op te starten. Je eerste indruk is misschien "Dat lukt nooit!", maar het is echt mogelijk!

Hoe werken we aan de doelen?
Wij hebben ervoor gekozen om met allebei de groepen thematisch te gaan werken. Bij elk thema maken we een themaplan waarbij we de doelen voor drie weken vaststellen. De doelen van groep 2 halen we uit KIJK en de doelen van groep 3 uit de methodes. Vooral op het gebied van rekenen kun je de doelen goed met elkaar combineren. Zo moet groep 3 bijvoorbeeld splitsen tot 12 en groep 2 tot 10. Deze doelen kun je dus prima samen pakken. Nadat de doelen zijn vastgelegd maak ik er een activiteitenschema bij. Voor elk doel bedenk ik een activiteit waarbij het doel geoefend wordt. Aangezien we het onderwijs spelenderwijs willen aanbieden proberen we de doelen binnen het thema te laten passen. Tijdens het thema ‘eten en drinken’ hadden we bijvoorbeeld een restaurant en in deze hoek oefenden de kinderen spelenderwijs het rekendoel ‘Gepast betalen met 1 euromunten’.  De meeste doelen zijn goed te koppelen aan een werkje, kringactiviteit of spelletje en een enkele keer gebruiken we een werkblad. Als alle activiteiten zijn bedacht plannen we deze in het rooster. De taalmethode van groep 3 volgen we gewoon. Deze lessen geven we als groep 2 samen met groep 1 buiten speelt of gaat gymen. Voor rekenen hebben we drie keer een kwartier in de week ingepland. Dit zijn echt instructiemomenten voor groep 3 waarbij we nieuwe doelen aanleren. We maken bewust niet alle lessen uit het werkboek, omdat we ervan overtuigd zijn dat het niet nodig is om zoveel sommen uit het schrift te maken. Per blok maken de kinderen alleen de sommen die we van te voren hebben geselecteerd. Dit kan ook per kind weer verschillen. Daarnaast oefenen de kinderen rekenen via spelletjes tijdens spelen/werken en de inloop. Ook heb ik op vrijdag een half uur ingepland voor reken- en taalspelletjes waarbij de kinderen in een circuitvorm de eerdere doelen automatiseren. Doordat we de kinderen niet elke dag drie kwartier laten rekenen uit het werkboek houden we tijd over, zodat groep 3 elke ochtend en op dinsdagmiddag een half uur kan spelen/werken. Hier genieten ze ontzettend van! Bij groep 2 checken we de doelen door te observeren en bij groep 3 door de taal- en rekentoets van de methode af te nemen.

Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren? Bekijk dan mijn E-book ‘Spelenderwijs leren in groep 3‘.

Hoe ziet het rooster eruit?
We starten elke dag de eerste 20 minuten met inloop. De kinderen mogen niet zelf een spelletjes uit de kast pakken, maar wij leggen altijd wat voor ze klaar. Dit kan een leerspelletje of werkboekje zijn, maar ook constructiespeelgoed, computer of playmobil. We werken met een roulatiesysteem, zodat aan het einde van de week elk kind alle activiteiten heeft gedaan. De activiteiten passen binnen het thema en sluiten meestal aan bij de themadoelen. De inloop is een hele handige manier om te differentiëren, om extra instructie te geven of om het plusgroepje van groep 2 te begeleiden. Na de spelinloop gaan we in de kring, een moment om met elkaar te zingen, kletsen en te luisteren naar een Bijbelverhaal. Na de kring gaat groep 2 altijd spelen/werken. Op sommige dagen mag groep 3 dit ook gelijk doen, maar meestal krijgt groep 3 eerst schrijven, spelling of er wordt al een start gemaakt met de taalles. Dit betekent voor groep 2 dat zij met hun fluisterstem moeten werken. De huishoek mag dan ook niet gebruikt worden. De kinderen kunnen er altijd voor kiezen om met hun spelletje naar de gang te verhuizen, daar mag gewoon gepraat worden. We werken met een stoplichtsysteem en de leerkracht heeft een ketting om, zodat groep 2 weet dat ze niet mogen storen. Dit kunnen ze super goed! Dit moment duurt trouwens nooit langer dan een kwartier, te lang fluisteren is niet goed voor de stem. Tijdens het spelen/werken neem ik regelmatig groepjes apart om nog wat extra te oefenen. Meestal laat ik één groep eerst opruimen, zodat ik met deze groep nog een activiteit kan doen. De andere groep speelt dan nog even door. Ook plan ik activiteiten met groep 2 als groep 3 op de computer zit of aan het lezen is. Deze activiteiten duren nooit langer dan een kwartier, zodat alle kinderen dit goed kunnen opbrengen. Na het spelen/werken gaan we eten en drinken en buitenspelen. Groep 3 gaat na een kwartier weer mee naar binnen om de taalles te volgen. Groep 2 blijft dan met groep 1 buiten.

We hebben het geluk dat we twee momenten in de week ondersteuning krijgen van een extra leerkracht. De groepen worden dan uit elkaar gehaald en krijgen op hun eigen niveau rekenen en schrijven. Het eerste uur op maandagmiddag krijgt groep 3 knutselen en is groep 2 alleen. En op donderdag is groep 3 de eerste helft van de middag naar gym en kan er ook veel aandacht aan groep 2 worden gegeven.

Bekijk hier een voorbeeld van ons lesrooster.

Ik ben ontzettend positief over deze combinatie en haal er veel energie uit. Natuurlijk ben je er ook druk mee, maar het is het zeker waard! Wil je meer weten, vraag het gerust!

2 gedachtes over “Groep 2/3 combinatie op school

  1. Sietske Giesen zegt:

    Mooi verhaal om te lezen. Ik merk dat kinderen soms in jan. de overstap kunnen maken naar groep 3. Doen jullie dat in deze combinatie?

  2. Amanda Hordijk zegt:

    Werk je met een weekplanning voor beide groepen in 1 of gebruik je 2 losse planningen en roosters? Ik geef nl ook les aan een combi 2/3 en zou graag een weekplanning hebben die voor beide groepen in 1 document maar heb dat nog niet voor elkaar kunnen krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *