Klokmaatjes: samenwerken

Tijdens het lesgeven heb je vast wel eens meegemaakt dat het soms lastig kan zijn wanneer kinderen moeten samenwerken. Niet alle kinderen willen met elkaar samenwerken en het kost tijd om tweetallen te maken. Natuurlijk kun je degene die naast elkaar zitten samen laten werken, maar het is natuurlijk veel leuker om er wat meer variatie in te brengen.

Klokmaatjes
De Amerikaanse leerkracht Beth Newingham heeft hier iets heel creatiefs op bedacht. Zij maakt in de klas gebruik van klokmaatjes. Aan het begin van het jaar krijgt elke leerling een papier met een lege klok. Ze lopen met hun klok door de klas en zoeken iemand met wie ze willen samenwerken. Ze bespreken dit samen en zetten dan allebei hun naam op hetzelfde uur. Ze moeten voor elk uur een ander maatje vinden.

In de praktijk
Wanneer de klokken klaar zijn kun je ze het beste lamineren voor een langere houdbaarheid. De kinderen kunnen de klokken dan in hun kastje bewaren. Wanneer er een activiteit is waarbij de kinderen moeten samenwerken roept de leerkracht bijvoorbeeld “Zoek je drie uur maatje en maak samen de opdracht”. Beth Newingham heeft een klok voorin de klas hangen waarop ze aangeeft welke uren al geweest zijn. Ze plakt een sterretje bij het uur en als alle uren geweest zijn, dan haalt ze de sterren er weer af. Zo zorg je ervoor dat alle uren aan de beurt komen!

Hier vind je een voorbeeld van een partnerklok.

4 gedachtes over “Klokmaatjes: samenwerken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *