5 redenen om leerspelletjes te gebruiken

5 redenen om leerspelletjes te gebruiken

Dit is het tweede schooljaar dat ik in de klas regelmatig gebruik maak van leerspelletjes. Het is best een andere manier van onderwijs geven, maar er zitten vele voordelen aan. In deze blog geef ik 5 redenen om leerspelletjes te gebruiken.

Leerspelletjes in de klas
Wij plannen elke dag spelletjestijd in om ook op een actieve manier en spelenderwijs de leerdoelen te oefenen. Dit bevalt ons en de kinderen heel erg goed. Wil je meer weten over hoe ik de leerspelletjes in de klas inzet, dan wil ik je graag verwijzen naar deze blog.

Waarom gebruiken wij leerspelletjes in de klas?

Leerspelletjes maakt spelenderwijs leren mogelijk
De belangrijkste reden voor ons om leerspelletjes in te zetten was om de overgang tussen groep 2 en 3 te verkleinen. Bij de kleuters beginnen ze elke dag met spelinloop, de juffen leggen een spelletje klaar op de tafel en de kinderen spelen dit wanneer ze de juf hebben begroet. Dit doen wij ook in groep 3. Het is een fijne en rustige manier om de dag te starten. Later in het jaar breiden we dit uit naar spelletjes en werkbladen.

Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren? Bekijk dan mijn E-book ‘Spelenderwijs leren in groep 3‘.

Leerspelletjes laat de kinderen onbewust leren
Jonge kinderen leren door te spelen, dit geldt ook bij het spelen van spelletjes. Ze zijn zo druk bezig met het spelen van het spel (winnen of verliezen), dat ze eigenlijk helemaal niet door hebben dat ze eigenlijk aan het leren zijn. Kinderen krijgen er energie van en zijn altijd in voor een ‘wedstrijdje’.

5 redenen om leerspelletjes te gebruiken Leerspelletjes helpt bij het automatiseren van de lesstof
Instructie en een goede verwerking is ontzettend belangrijk, maar daarnaast is het ook heel goed om oude lesstof regelmatig te herhalen. Juist door veel te automatiseren onthouden de kinderen de lesstof beter. Tijdens spelinloop werken we dan ook regelmatig aan leerdoelen van een vorige periode, maar ook aan het automatiseren van bijvoorbeeld rekensommen of letters. De spelletjes van ‘Met sprongen vooruit‘ zijn hier erg geschikt voor.

Tijdens leerspelletjes werk je ook aan doelen op sociaal-emotioneel gebied
Van spelletjes spelen leren kinderen zo ontzettend veel op sociaal-emotioneel gebied. Ze leren om op hun beurt te wachten, de spelregels van bekende spelletjes (hoeveel kinderen er thuis geen spelletjes als ‘Mens erger je niet‘ of ‘Rummicub‘ spelen!) en omgaan met tegenslagen, valsspelen, winnen en verliezen. Soms kunnen de frustraties hoog oplopen, maar ik probeer dit altijd als leermomenten te zien en probeer dit ook met de kinderen die dit moeilijk vinden te oefenen.

Lees ook: 5 bordspellen die in elke klas thuishoren.

Leerspelletjes zijn gewoon hartstikke leuk
De kinderen zijn altijd wel in voor een spelletje. Ze zijn interactief bezig en hoeven niet in hun werkboek te schrijven. Ze mogen praten (en dit gaat echt niet alleen over het spel) en kunnen tussendoor bewegen. Het is zeker een uitkomst voor kinderen die het lastig vinden om langere tijd op hun stoel te zitten.

Gebruik jij weleens leerspelletjes in de klas?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *