5 tips om Engels te geven bij de kleuters

5 tips om Engels te geven bij de kleuters

Hey, hey, hey, what day is it today? Engels geven bij kleuters… do or don’t? Engels is een hoofdvak op de basisschool geworden en daarom krijgen op onze school  alle leerlingen vanaf groep 1 tot groep 8 Engels. In dit artikel geef ik je 5 tips om Engels te geven bij kleuters op een leuke én effectieve manier. Here we go!

Tip 1: Schaaf je eigen Engels bij
Als je anderen een taal wilt leren, is het heel belangrijk om zelf deze taal te beheersen. De meesten van ons zullen op eenvoudig woordniveau al een heel eind komen en ook de basiszinnen van het Engels wel beheersen… Maar ga je lesgeven in Engels, ook bij kleuters? Dan loop je er misschien net als ik wel tegenaan dat je eigen beheersing van de taal beter kan. Het bijschaven van je eigen Engels heb ik gedaan door een korte cursus vergelijkbaar met ‘Classroom English’ te volgen.

Verder hebben we op school een eigen account van Holmwoods aangevraagd om Engels luisteren, lezen en tekstbegrip te oefenen. Er zijn verschillende niveaus van taalbeheersing, variërend van A1 tot C2. Een kleuters start bij A1. Dit is het begrijpen van woorden en opdrachten in het Engels. Je eigen niveau moet naar mijn mening in ieder geval rond B1 liggen, wil je kleuters goed Engels kunnen geven.

Tip 2: Maak gebruik van een methode
Je hoeft niet alles zelf uit te vinden! Er bestaan verschillende methodes om Engels vanaf groep 1 te geven. Er zijn er die compleet digitaal zijn, zoals I-pockets, Take it Easy en Groove Me. Vaak hoort hier in de onderbouw wel een handpop bij, maar verder zijn de lessen met het digibord te geven. Er zijn ook lesmethodes ‘op papier’ verkrijgbaar. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van de methode My name is Tom. Heutink geeft dit jaar de nieuwe methode Join in! uit. De methode geeft je houvast qua leerlijn. Wat moeten de leerlingen op een bepaalde leeftijd beheersen?

Verder zijn er vaak activerende werkvormen toegevoegd, zoals het leren van liedjes, bekijken van een filmpje in eenvoudig Engels en elkaar een vraag stellen in het Engels. Verder kun je zelf bij je thema nog wat Engelse woordenschat-woorden toevoegen.

5 tips om Engels te geven bij de kleuters

Tip 3: The native speaker
Een native speaker is een persoon die het Engels heel goed beheerst. Vaak heeft hij of zij Engels als eerste taal. Op sommige scholen wordt een native speaker uitgenodigd om regelmatig een les Engels te komen geven. Tijdens die lessen spreekt hij of zij alleen Engels. Boeiend en leerzaam voor de leerlingen.

Bij sommige methodes hoort ook een handpop. In onze methode heet deze pop Tom. Hij spreekt alleen Engels. Als hij iets vraagt, wil hij graag in het Engels antwoord terug krijgen. Aan het begin moet je hier als leerkracht natuurlijk nog wel bij helpen.

Het leuke van een handpop is, dat deze in de klas aanwezig is en ook bij andere lessen ingevlogen kan worden. Op bepaalde momenten kan hij dan ook even in het Engels zeggen wat leerlingen moeten doen. Denk bijvoorbeeld aan het pakken van de jassen in de gang: “All the children with red in their clothes, put on your jackets.”

Tip 4: Zing super simple songs
Zelf maak ik veel gebruik van de super simple songs. Deze eenvoudige liedjes kun je heel goed als beweegactiviteit tussendoor inzetten. Na het stil zitten in de kring zet je een song aan op het digibord en worden de leerlingen in het Engels geactiveerd om lekker mee te zingen en te bewegen met het liedje. Er zijn liedjes met schoolse achtergrond, zoals ‘make a circle’, maar ook ‘Ten in the bed’ en ‘I see something blue’ behoren tot de collectie. De kinderen uit mijn groep 1 kunnen na een aantal weken de vaak gezongen liedjes vlot meezingen!

Tip 5: Books!
Ga je binnenkort naar een Engelstalig land? Kijk eens in een bookstore of  je leuke prentenboeken en cd’s tegenkomt. Zelf ben ik in 2015 naar Londen geweest en heb daar lekker wat prentenboeken mogen aanschaffen (via school). Mijn collega’s hadden dit eerder ook gedaan op studiereis. Kijk bij het aanschaffen van het boek vooral goed naar de complexiteit van de tekst. Er moet een eenvoudige, volgbare tekst in staan. Als er veel herhaald word, is dit fijn!

Grote platen, die duidelijk maken waar het om gaat in het verhaal, zijn erg belangrijk. Titels die zeker de moeite waard zijn: ‘We’re going on a Bear Hunt‘, ‘Can’t you sleep, Little Bear?‘ en ‘Brown Bear, Brown Bear, what do you see?‘  Beschik je over een digibord? Zoek dan eens op internet naar digitale engelse prentenboeken. Je kunt ze ook op Pinterest vinden, waar andere leerkachten ze verzameld hebben.

Het leuke van voorlezen en herhaald voorlezen van de prentenboeken is, dat leerlingen gelijk de goede grammatica mee gaan zeggen! Bij de kleuters ben je nog niet bezig met het geven van Engelse spelling en grammatica… Maar wel als je zinnen op een goede manier uitspreekt. Hier krijgen ze toch al heel wat van mee.

Engels! Als je zelf enthousiast bent, neem je je groep hierin mee. Ze zullen aan het begin van groep 1 best even moeten wennen, maar al gauw bekende woorden gaan horen. Van ouders horen we dit ook terug. Dan komen ze thuis en vertellen dat ze weten wat ‘pink’  is… ‘Uh nee mam, dat is niet die kleine vinger, maar het is roze!’  Yes!

Auteur:

Carolien van Beveren is gastblogger op klasvanjuflinda.nl. Ze studeerde in 2009 af aan de PABO. Ze heeft vanaf die tijd altijd als onderbouwleerkracht gewerkt. Ze maakt zich hard voor kleuteronderwijs, waarbij het spelende kind centraal staat. Carolien geeft 3 dagen les op een basisschool in Zeeland. Daarnaast volgt ze een cursus Talentcoach. Ze is getrouwd en moeder van een zoon van 1 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *