Wat ik zo heerlijk vind bij mij op school is dat in alle groepen elke ochtend langzaam wordt opgestart. We starten namelijk de eerste 20 minuten (ongeveer – soms langer of korter) met de inloop. In deze blog vertel ik je er graag meer over.
Een rustig begin van de dag
De schoolbel gaat bij ons om 8.25. Alle kinderen komen naar binnen, hangen hun tas en jas op en wachten in een rij bij de deur van het klaslokaal. Ik kom vanaf de koffiehoek met mijn kopje thee naar mijn klaslokaal lopen, zet mijn kopje neer op mijn bureau en begroet alle leerlingen met een hand.
Dit is het moment om alle kinderen even kort te spreken. Ook ouders maken graag gebruik van dit moment om iets te vertellen of te vragen. Om half 9 gaat de bel en alle kinderen gaan naar hun plek. We starten dan tot ongeveer 8.45 met zelfstandig werken.
Zelfstandig werken
Hoe ziet dit eruit? Mijn duo-collega en ik maken voor de hele week een planning met activiteiten voor de inloop. Voor groep 3 leggen we de activiteiten de dag ervoor klaar. Zodra de kinderen binnenkomen zoeken ze hun naamkaartje op en gaan bij dat onderdeel zitten. De onderdelen wisselen per dag en week.
Voorbeelden van activiteiten zijn: computer, leesspelletjes van de methode, Loco, Pico piccolo, rekenspellen, gezelschapsspelletjes, Playmobil, een werblad of de Ipad.
Groep 4 krijg een weektaak. Meestal staan er vijf onderdelen op die de kinderen zelf inplannen. Denk aan een taal- of rekenspel, stillezen of een werkblad. Ze kiezen op welke dag ze het onderdeel doen en vaak ook met wie. Wij proberen het samenwerken te stimuleren, meestal mogen de kinderen dan ook de opdrachten samen uitvoeren.
Ook tijdens het maken van de werkbladen vinden ze het fijn om elkaar te helpen. Als leerkracht moet je hier natuurlijk wel tegen kunnen, het is namelijk nooit helemaal stil.
De kinderen mogen praten met elkaar, maar ook elk tweetal van groep 3 doet wel iets anders in de klas. Maar als je goed kijkt dan zie je dat alle kinderen taakgericht aan het werk zijn.
Voor ons als leerkracht is het een fijn moment om te observeren of om met kinderen het lezen of rekenen te oefenen. Aangezien de kinderen allemaal zelfstandig aan het werk kunnen worden we in principe weinig gestoord.
In de kring
Om kwart voor 9 gaat de time-timer af en gaan we in de kring. Dit doen we elke dag, ook groep 3/4 vindt het heerlijk om in de kring te zitten. :-). Het is een gezellig en knus moment van vertellen, bidden, Bijbel lezen en zingen. Meestal duurt dit moment zo’n 20 tot 25 minuten, daarna gaan we over op taal.
Het eerste uur verloopt bij ons dus vrij rustig. De kinderen hoeven nog niet gelijk heel cognitief aan de slag. Wij vinden het een hele fijne manier van werken! Hoe is dit bij jullie op school?
Wauw! Mooi om te lezen. Ik werk in het speciaal onderwijs. Leerlingen komen binnendruppelen omdat ze met busjes worden gebracht. Ik heb in de klas relax muziek opstaan en in een difuser essentiële olie. De kinderen begroet ik met een hand en ze hebben een werkboekje met taal, reken en ontspanningsoefeningen. Werkt super fijn!!
Fijn om zo rustig te kunnen starten!
Super leuk!
Heb je een voorbeeld van zo’n weektaak voor groep 4?
Ben benieuwd…
Eigenlijk heel simpel. Er staat 5 taken onder elkaar en erachter een vrolijk of verdrietig gezichtje. Daaronder schreef ik nog de klaaropdrachten.
Bij mij gaat t precies zo!fijn begin voor mezelf maar ook voor de kids.
Ik denk dat dit inderdaad een heel goed begin is v.d dag. Er zal bij velen de vrees zijn voor een minder goed rendement maar volgens mij onterecht. Zeker kinderen die snel geprikkeld worden hebben nood aan een rustige instap en vast stramien.
Precies, ik merk juist dat ik nu meer vanuit de rust kan starten.
Inderdaad, dit keuzemoment is een prima observatiemoment maar wij gebruiken deze tijd om een extra leesgroep te begeleiden of om kinderen die pre-teaching nodig hebben te instrueren.