Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Sinds dit schooljaar hebben we in groep 3/4 de beschikking over twee tablets in de klas. Aangezien kinderen ook thuis met technologie te maken krijgen wil ik dit meer integreren in mijn lessen. De kinderen van deze tijd groeien op in een hele andere wereld dan ik twintig jaar geleden. Techniek, wetenschap en ICT is nu niet meer weg te denken. Het lijkt wel alsof internet net als water en voedsel een soort basisbehoefte is geworden. Ik moet bekennen dat ook ik eigenlijk niet meer zonder mijn iPhone kan.

Dit artikel is geschreven is samenwerking met T-mobile. 

Maar hoe doe je dat dan? Technologie integreren in de klas?

Effectief gebruik maken van van de tablets
Ik wil de tablets meer consequent en doelgericht gaan inzetten. Een tablet is voor mij absoluut geen vervanger van de leerkracht. Instructie moet nog steeds gegeven worden, maar het is wel een mooi middel om lesstof te automatiseren en te herhalen. Denk aan apps voor het oefenen van klokkijken, splitshuisjes of de tafels. Er zijn zoveel leuke en educatieve apps op de markt, dus daar wil ik graag gebruik van maken. Volgende week komt er een blog online met tips voor apps voor groep 3/4.

Meelees-boeken inzetten
De remedial teacher bracht mij op het idee om meelees-boeken in te zetten bij kinderen die het lezen lastig vinden of ongemotiveerd zijn om te lezen. Wij maken gebruik van de methode Leesbalans en ik merk dat het echt werkt. De tekst wordt voorgelezen en de kinderen lezen de tekst in hun boek gelijk mee. Dit zorgt ervoor dat de kinderen toch in aanraking komen met nieuwe woorden, verhalen en leeskilometers maken. Ook dit is gebruik maken van technologie in de klas.

Bij de kleuters is het ontzettend waardevol om digitale prentenboeken in te zetten. Uit onderzoek blijkt dat als kinderen twee keer in de week een digitaal prentenboek ‘lezen’ de woordenschat met 600 woorden kan worden uitgebreid.

Een quiz (laten) maken
Misschien heb je wel eens gehoord van de quiz Kahoot? Als leerkracht kan je een quiz maken met meerkeuzevragen. De leerlingen gaan met hun telefoon of tablet naar de deelnemerssite en vullen een code in om deel te nemen aan de quiz. Wanneer de leerkracht de quiz start verschijnen de vragen. Elk antwoord is voorzien van een kleur. Als alle leerlingen een antwoord hebben gekozen verschijnt het goede antwoord op het bord.

Wat het nog nuttiger maakt is om kinderen zelf een Kahoot quiz te laten bedenken voor hun klasgenoten. Bijvoorbeeld rondom de lesstof van aardrijkskunde of geschiedenis. Op deze manier gaan ze op een actieve manier met de lesstof aan de slag, leren ze samenvatten en zijn ze bezig met de 21e eeuwse vaardigheden.

In de bovenbouw hebben de meeste kinderen wel een telefoon. Je kunt ook aan ouders vragen of ze hun oude telefoon op school zonder SIM-kaart willen inleveren. Deze telefoons kunnen op het schoolnetwerk dan nog prima voor Kahoot gebruikt worden.

Technologie integreren in de klas, hoe doe je dat?

Eigen telefoon inzetten
Sinds kort heb ik een iPhone en hierop zit een hele goede camera. Ik vind dit echt ideaal, want zo hoef ik niet meer zo vaak met mijn Nikon te sjouwen. De camera op mijn telefoon gebruik ik om foto’s en filmpjes te maken die ik plaats op mijn website of school Facebookpagina.

Wist je dat er ook hele leuke apps voor leerkrachten zijn? Een jaar geleden deelde ik allerlei leuke apps. Vooral de apps Teacher’s pick en Animoto zijn heel leuk. De app Animoto kun je ook heel goed door kinderen laten gebruiken. Door ze in bijvoorbeeld 30 seconden iets over hun kunstwerk laten vertellen of door ze een boodschap voor ouders in te laten spreken.

Een klassenblog oprichten
Internet is een middel om informatie uit te wisselen. Hoe leuk is het om dit met de ouders en andere geinteresseerden te doen. Laat de kinderen om de beurt  elke week een stukje tekst schrijven over de afgelopen dagen. Wat hebben ze geleerd? Waar zijn ze naar toe geweest? Wat is er gebeurd?

Je kunt het ook uitbreiden met door kinderen geschreven samenvattingen van werkstukken, spreekbeurten, geleerde toetsen. Laat de kinderen een interview houden en uitschrijven en koppel de taallessen aan de blog. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Je kunt deze blog koppelen aan lessen rondom mediawijsheid. Wat zet je wel of niet op internet? Hoe ga je om met je persoonlijke gegevens? Daarnaast is het een mooi middel om het creatief schrijven te oefenen. Uiteindelijk wordt het een prachtig naslagwerk voor de hele groep, het zorgt voor verbinding en vergroot de saamhorigheid. Op JouwWeb kun de kinderen heel eenvoudig een gratis website maken.

QR-codes maken
Steeds vaker zie ik ideeën langskomen van leerkrachten die QR-codes in de klas gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld als leerkracht filmpjes maken over de lesstof. De kinderen scannen de code en kunnen zo de uitleg nog eens bekijken. Maar je kunt ook de codes gebruiken om kinderen snel naar een bepaalde internetpagina of filmpje te laten gaan. De komende maanden wil ik hier zeker eens mee gaan experimenteren.

Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel meer manieren zijn om technologie in de klas te integreren. Lees de inspiratiegids maar eens van Mijnkindonline. Heb jij nog een leuk idee, laat het me dan weten!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *