Groepsplannen in een kleuterklas

Groepsplannen in een kleuterklas

‘Hoe dan?’ was het eerste wat ik dacht toen ik een groepsplan ging maken voor mijn kleuterklas. Mijn voorkeur ging op de PABO altijd uit naar midden- en bovenbouw. Totdat ik mocht invallen in een kleuterklas en ik mijn passie voor het kleuteronderwijs mocht ontdekken.

Heerlijk creatief aan de slag, de wereld in de klas halen en met de klas de wereld in, geweldig! Maar dan dat groepsplan… Ik vond het moeilijk om dat actief in te zetten in de klas. Toch heb ik een oplossing gevonden om hier goed mee om te gaan in de kleuterklas.

Hierover vertel ik je meer in deze blog.

Groepsplannen
Als leerkrachten maken wij vier groepsplannen in een jaar. Bij de kleuters wordt vooral veel gewerkt vanuit de doelen. Bij het maken van een thema begin ik al naar de doelen van die bepaalde periode te kijken en weeg ik af welke doelen ik in welk thema aan bod kan laten komen.

Omdat ik ontwikkelingsgericht werk, vind ik het belangrijk dat de thema’s betekenisvol zijn voor de kinderen en dat de kinderen veel inbreng hebben in het thema. Dat betekent dat ik mijn thema’s altijd op een betekenisvolle manier start en vervolgens samen met de kinderen ideeën bedenk.

Dit geef ik vaak vorm door een woordweb of ik laat de kinderen ideeën tekenen/bedenken met coöperatieve werkvormen.

Werken met doelen
Wanneer de kinderen ideeën hebben bedacht, is het aan mij de taak om te bekijken welke doelen ik waar kan inzetten. Zo kwamen de kinderen bij het thema Sinterklaas bijvoorbeeld met het idee om een bakkershoek te maken. Hier kon ik de doelen van wegen, tellen, afmeten, tijd en geld in verwerken.

Zo probeer ik de inbreng van de kinderen te koppelen aan de doelen. Ook kwam een leerling uit mijn klas met het idee om memory te spelen met het thema Sinterklaas. Dit memoryspel zijn ze zelf gaan maken, met doel dat de woordjes moeten rijmen.

De kinderen maakten mooie tekeningen van woordjes die rijmden en deze kopieerden we zodat we er twee van hadden.

Groepsplannen in een kleuterklas

In de praktijk
Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag plan ik bij het spelen en werken in hoeken een kleine kring. Dit houdt in dat ik samen met kinderen uit dezelfde niveaugroep (gebaseerd op mijn observaties van KIJK!) aan een doel uit het groepsplan ga werken.

Om het overzichtelijk te houden werken wij in het groepsplan aan beginnende geletterdheid, auditieve ontwikkeling, gecijferdheid en logisch denken.

Deze 4 ontwikkelingslijnen verdeel ik over de 5 dagen. Dat kan er als volgt uit zien: maandag – beginnende geletterdheid, dinsdag – auditieve ontwikkeling, woensdag – gecijferdheid, donderdag – logisch denken.

Dat betekent dus niet dat ik de rest van de dag niet aan andere doelen werkt, maar het betekent dat ik in mijn kleine kring rekening houd met de doelen van die ontwikkelingslijn.

Veel herhaling
Voor de ontwikkeling van kleuters is herhaling erg belangrijk. Vooral herhaling in verschillende contexten. Dus wanneer een kind het doel ‘kan 3 voorwerpen tellen’ heeft, dan is het belangrijk dat dit in verschillende contexten en situaties wordt geoefend zodat het kind het ook in andere situaties kan toepassen.

Op deze manier komen de doelen wekelijks aan bod alleen dan op een andere manier. Hieronder is een overzicht te zien van de tabel die ik gebruik bij het ontwerpen van mijn kleine kringen. De kleuren staan voor de niveaus in leeftijd (rood = 3.6 – 4.6, geel = 4.6 – 5.6 en blauw is 5.6 – 6.6).

Kleine kring doelen groepsplan

Doel: Rood Geel Blauw
Auditieve ontwikkeling
Rijmen Ervaring opdoen Rijmzinnen afmaken Betekenisvol rijmen
Versje Samen met de juf Meer dan 4 regels Meer dan 6 regels
Losse klanken Geleerde letters benoemen Samenvoegen tot 1 woord
Reeks woorden 3 woorden 4 woorden 5 woorden
B. geletterdheid
Voorspelling verhaal Enigszins Redelijk Goed
Verhaal uitbeelden Juf nadoen Ondersteuning illustraties en juf Ondersteuning illustraties
B. gecijferdheid
Tellen Asynchroon

Voorwerpen eerlijk verdelen

Synchroon

Op verschillende punten tot 10 verder tellen

Synchroon

Op verschillende punten tot 20 verder tellen

Getallenrij Cijfers tot 6 goed neerleggen Cijfers tot 10 goed neerleggen
Optellen/aftrekken Tot 6 eenvoudig Tot 10
Logisch denken
Lengte, gewicht, inhoud, geld, tijd Herkennen van aspecten Kan onderscheiden en herkennen Onderscheiden, begrijpen en gebruiken
Water/zand Overgieten, vullen Inhoud meten en resultaat vaststellen Vergelijken, ordenen, meten en uitleggen
Tillen/wegen Experimenteren Voorwerpen vergelijken en ordenen, op oog, wegen met hand of weegschaal Vergelijken, ordenen en conclusies trekken

In de klas merk ik dat ik op deze manier veel actiever en gerichter bezig ben met mijn groepsplan.

Misschien heb jij ook nog goede ideeën om je groepsplan actief in te zetten in de klas. Laat het me weten!

BewarenBewarenBewarenBewaren

Auteur:

Chantal Veenhof werkt fulltime als juf in groep 0/1/2 in Bunschoten-Spakenburg. Ze heeft de PABO gedaan op de Marnix Academie in Utrecht. Ze volgt op dit moment een opleiding tot jonge kind specialist. Ze werkt ontwikkelingsgericht enheeft een passie voor het spelend en betekenisvol leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *