Het opzetten van een leerlingenraad, hoe doe je dat?

Het opzetten van een leerlingenraad op school

Sinds het schooljaar 2015/2016 hebben we een leerlingenraad op school. Dit zijn acht leerlingen uit groep 5 t/m 8, die zijn gekozen door middel van verkiezingen. Samen met twee leerkrachten houden zij elke drie maanden een vergadering. Hier worden ideeën van kinderen besproken die ze op school willen veranderen. In deze blog deel ik hoe jullie dit ook op school kunnen opzetten.

De leerlingenraad
Bij ons bestaat de leerlingenraad uit een groep gekozen kinderen. Vanaf groep 5 kunnen de kinderen zich verkiesbaar stellen. Natuurlijk moeten ze zich zelf wel kunnen promoten. Dit doen ze door middel van een korte presentatie; waarom zijn zij een goede kandidaat?

In elke groep wordt uiteindelijk een stemronde gehouden, waarbij twee kinderen worden gekozen om de klas te vertegenwoordigen in de leerlingenraad. In totaal zitten er dus acht leerlingen in de raad. Deze wordt begeleid door twee leerkrachten. 

Het is belangrijk dat de kinderen een goed idee krijgen van de leerlingenraad. Bij ons op school bekijken ze voor de stemronde dit filmpje van Leraar24.

Wat doet de leerlingenraad?
Als leerkrachten vinden we de leerlingenraad erg belangrijk. Wij weten zo wat er speelt bij de leerlingen en wat zij belangrijk vinden. Ook de kinderen voelen zich gehoord, betrokken en krijgen een stem. Daarnaast wordt op deze manier het actief burgerschap bevordert. Aan de leden van de leerlingenraad dus de taak om met hun klasgenoten in gesprek te blijven. Wat willen de kinderen veranderen of wat willen ze inbrengen?

Het opzetten van een leerlingenraad, hoe doe je dat?

Een belangrijke aantekening hierbij is dat de punten die worden ingebracht tijdens de vergaderingen van de leerlingenraad voor de hele school van toepassing moeten zijn. Dingen die bijvoorbeeld aan de orde komen: schema voor tafelvoetbal, open inloop van de ouders, evaluatie van verschillende schoolactiviteiten en het scheiden van afval.

De leerlingenraad vond bijvoorbeeld de opkomst van de open inloop heel laag. Ze hebben vervolgens de ouders een herinnering en oproep per mail gestuurd en de opkomst was de keer daarna heel hoog. Veel leuker om dit vanuit de leerlingen te doen, dan vanuit de leerkrachten!

Ook zijn ze een keer langs alle groepen geweest om de kinderen op te roepen nog beter hun best te doen met het scheiden van het afval.

Meer interactie binnen de school? Lees ook eens mijn blog over omgekeerde oudersgesprekken.

Een vergadering van de leerlingenraad
De leerlingenraad vergaderen ongeveer elke drie maanden een keer onder schooltijd. Hierbij zitten twee leerkrachten, maar deze hebben vooral een begeleidende rol. De raad vergadert in de teamkamer onder het genot van wat thee met lekkers.

Twee leerlingen uit groep 7/8 zijn notulist en voorzitter. Van te voren wordt er een agenda met gesprekspunten opgesteld. Deze wordt gemaakt door één van de leden. Meestal wordt er op de laatste vergadering al wat punten bedacht. De agenda krijgen alle leden van tevoren ook in te zien.

In de groepen wordt besproken wat er aan de orde is geweest in de leerlingenraad. Meestal brengen twee leden een bezoek aan alle klassen. Dit duurt vaak maximaal 5 minuten. De notulen worden naar het MT gemaild en indien nodig  door twee leden besproken tijdens de personeelsvergadering.

Na een jaar gaan alle leerlingen automatisch uit de leerlingenraad. Aan het begin van een nieuw schooljaar worden er nieuwe verkiezingen gehouden. Een leerling mag maximaal twee keer deelnemen aan de leerlingenraad.  

Werken jullie ook met een leerlingenraad? Ik ben ben benieuwd!

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *