Ochtendroutines bij de kleuters

In deze blog wil ik jullie graag wat vertellen over de ochtendroutines bij mij in de kleuterklas. Voordat ik met deze baan begon wist ik vrijwel niks over kleuters. In mijn eerste en tweede jaar van de PABO heb ik wel wat weken stage gelopen in groep 1/2, maar dat was al zo lang geleden! Gelukkig heb ik een ervaren collega, die me veel heeft laten zien en uitgelegd. Nu zijn het gelukkig voor mij ook echt routines geworden!

Welkom
De bel gaat bij ons om 8.30 en de kinderen komen dan samen met hun ouder(s) naar  binnen. De kinderen doen hun jassen uit en komen bij de deur staan van het lokaal. Ik sta  bij de deurpost, geef de kinderen een hand en wens ze een goedemorgen. Ik vind het heel fijn om zo te  beginnen, omdat je zo elk kind even aandacht kan geven en je sowieso elk kind al even hebt gesproken. De ouders mogen bij ons vanaf de herfstvakantie niet meer de klas in komen, dus er wordt afscheid genomen bij de deur.

Spelinloop
Wij beginnen niet in de kring, maar met spelinloop. Wanneer alle kinderen binnen zijn vertel ik ze dat ik het plaatje op rood zet en de kinderen dus even niks mogen vragen. Mijn collega en ik maken om de beurt voor een week een spelrooster. De kinderen mogen dan verschillende spelletjes spelen. Wij delen de kinderen telkens in. We zorgen we ervoor dat we gestructureerd aan het werk gaan, maar kunnen ook verschillende kinderen met elkaar laten samenwerken. Het is dus niet zo dat een kind elke dag aan zijn eigen tafel zit. Ook nemen we elke dag een paar kinderen apart om samen met de juf iets te doen. Dit kan een gezellig spel zijn, maar ook bijvoorbeeld een praatplaat of plaatjes van het themaverhaal in de goede volgorde samen neerleggen. (Vandaar dat de kinderen dan even niks mogen vragen) Het spelinloop duurt bij ons officieel een kwartier, maar je bent vaak als snel twintig minuten verder. Wanneer het bijna tijd is zing ik het liedje: “Handen in de hoge, handen in je zij. Handen over elkaar en luister maar naar mij!”

Ochtendroutines bij de kleuters

Klik hier voor meer informatie over de spelinloop.

Opruimen
De kinderen weten dan dat ze moeten stoppen met het spel en met hun armen over elkaar moeten luisteren. Dit werkt erg goed vind ik!
Ik vertel dan de kinderen dat we bijna gaan opruimen, ik laat op de klok zien hoe laat het is en ik zeg de kinderen dat als de wekker gaat we allemaal in de kring gaan zitten. Na een minuut gaat de wekker af en we zingen dan:
“We gaan opruimen we gaan opruimen
zet het waar het hoort alle spullen soort bij soort
we gaan opruimen we gaan opruimen
ruim de boel maar op!”

Het opruimen gaat dan eigenlijk verder vanzelf.

In de kring
Ik vertel wie de hulpjes zijn en nadat we een mooie kring hebben gemaakt kunnen we beginnen. Ik zing eerst het liedje van Piramide:
“Goedemorgen allemaal, hebben jullie lekker geslapen? Goedemorgen allemaal, wat fijn dat jullie er zijn!” Daarna lees ik alle namen voor en de kinderen zeggen dan goedemorgen juf. Ook beantwoorden ze dan een goedemorgen vraag. Klik hier voor de goedemorgen vragen. Daarna zeg ik het volgende rijmpje op:
“Luister goed ik heb een vraag: wat voor dag is het vandaag? Is het maandag, dinsdag of woensdag?
Is het donderdag ja of nee? Is het vrijdag, zaterdag of zondag? Wie heeft er een idee?
Een hulpje vertelt welke dag het is en mag de knijper bij de juiste dag hangen.
Daarna stel ik nog de volgende vragen:

x Hoeveel keer gaan we naar school?
x Welke dag is het morgen?
x Welke dag was het gisteren?
x Welke dag is het overmorgen?
x Welke dag is het eergisteren?
x Wat is de datum van vandaag?
x Wat voor seizoen is het?

We zingen het liedje “Zeven dagen heeft een week”
“Zeven dagen heeft de week en de eerste dag is zondag,
zondag , maandag, dinsdag, woensdag en de helft van de week is om.
domdiridom, domdiridom, domdiridom dom donderdag.
donderdag, vrijdag, donderdag, vrijdag, zaterdag is de laatste dag.”

Daarna zeggen de kinderen het versje van Iris en Michel op:

“Iris en Michiel hebben het altijd druk
Op maandag doet Iris de was,
op dinsdag liggen ze samen in het gras,
op woensdag gaan ze naar de stad,
op donderdag gan ze in bad,
op vrijdag is Michiel blij,
want op zaterdag en zondag zijn ze vrij!”

Bijbelverhaal
We gaan met elkaar bidden. Dit doe ik zelf, maar een kringgebed doen we ook wel eens. De kinderen mogen aangeven waar ze voor willen bidden/danken. Na het bidden zingen we een stuk of 6 liederen. Daarna mogen de kinderen over het Bijbelverhaal van de vorige dag vertellen.
Wanneer we allemaal weer goed weten waar het Bijbelverhaal van de vorige dag over ging zingen we het volgende lied:

“He luister mee naar een nieuw verhaal
Een nieuw verhaal uit het boek van God
He luister mee naar een nieuw verhaal
Een nieuw verhaal uit het boek van God
Net zoals je elke dag je boterhammen eet
En je dat toch zeker niet een dag of drie vergeet
Zo is het met het  lezen uit het boek van onze Heer
Je kunt er veel van leren en ze groeien telkens weer

Nadat ik het Bijbelverhaal heb verteld bespreken we het verhaal altijd na. Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen over het verhaal kunnen vertellen en vragen kunnen stellen over het verhaal. Vooral ook omdat sommige verhalen best spannend of lastig kunnen zijn. Nadat we alles goed hebben door gesproken gaan we door met het volgende onderdeel: spelen/werken, maar hierover later meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *