10 tips voor een goede instructie

In dit artikel vind je 10 tips voor een goede instructie.

Tip 1:
Zorg ervoor dat je ontspannen aan een les begint Dit betekent dat je al je spullen die je denkt nodig te hebben klaar hebt liggen. Bedenk ook van te voren hoe je de lesstof wilt overbrengen en wat ze precies moeten weten aan het einde van de les.

Ook leuk! 10 tips om de werkdruk te verlagen.

Tip 2:
Schrijf het doel van de les op het bord en sta hier ook even bij stil. Betrek zo de kinderen bij het leerproces! Hierdoor groeit het verantwoordelijkheidsgevoel.

Tip 3:
Bedenk dat je niet gelijk met de instructie hoeft te beginnen. Begin eerst met een introductie! Vertel bijvoorbeeld een grap, anekdote of een verhaaltje. Hierdoor krijg je gelijk de aandacht! Maak het een beetje spannend voor ze!

Tip 4:
Gebruik je stem optimaal! Praat dus niet altijd in hetzelfde tempo. Varieer in volume en toonhoogte, zing eens een stukje! Je hebt gegarandeerd de aandacht!

Ook leuk! Stemtips voor leerkrachten.

Tip 5:
Verander ook regelmatig van houding. Kies  eens voor ongewone houdingen. Ga eens op de stoel of het bureau staan of op de grond zitten!

Tip 6:
Sta af en toe gewoon even stil.

Tip 7:
Waarom zit je alleen tijdens het vertellen in de kring? Doe eens een reken- of taalles in de kring!

Tip 8:
Geef de kinderen denktijd na het stellen van een vraag. Laat bijvoorbeeld het antwoord eerst opschrijven.

Tip 9:
Wacht nadat een kind een antwoord heeft gegeven nog een paar seconden. Misschien wil hij het antwoord nog aanvullen.

Tip 10:
Gebruik tijdens het vragen stellen bordjes met  ja-nee of a,b,c,d. Je kunt ook heel simpel een groen en een rood kaartje gebruiken. Zo zorg je ervoor dat alle kinderen betrokken worden bij het beantwoorden van de vragen.

4 gedachtes over “10 tips voor een goede instructie

  1. christi zegt:

    Leuke tips alleen “heeft gegeven” bij tip 9 vind ik niet echt iets voor een leerkracht die ook nederland moet geven

  2. Laura zegt:

    Of 1 vinger in de lucht als je denkt dat een stelling waar is en 2 voor niet waar. Dan kun je ook meteen de kennis van de hele klas peilen.

  3. meester Henk zegt:

    Leuk

    tip 1 : zou nog verder kunnen gaan: wat zouden jullie willen weten aan het einde van deze les ?
    tip 4 : zou bij mij meteen de aandacht van de kinderen hebben :-)
    tip 10: rechtervinger-goed linkervinger-niet goed (eens/niet eens; en allerlei andere variaties. Leren de kinderen (v h vrouwelijk geslacht) ook wat links en rechts is :-) Voordeel : “afkijken” wat andere kinderen doen is lastiger

    En dan is er natuurlijk de mogelijkheid van het gooien met een ZACHTE bal. Goed voor de oog/hand coördinatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *