Cursus Spelenderwijs Leren

Het spelenderwijs leren is echt een hot item in onderwijsland. In veel Facebookgroepen wordt erover gesproken en steeds meer scholen zijn er mee bezig. Een goed teken dat steeds meer leerkrachten het spelend leren willen doortrekken naar de middenbouw om zo de overgang van kleuter naar schoolkind te verkleinen.

Wat is jouw ervaring met spelenderwijs leren?

Veel groepen werken al net als bij de kleuters met thema’s. De knutsel-, teken- en muzieklessen worden aangepast op het thema, de kinderen mogen ’s middags in de hoeken spelen en na de reken- en/of taalles automatiseerspelletjes doen.

Misschien doe jij dit ook al wel.

Veel kinderen vinden dit heerlijk; ze kunnen lekker spelen en hun energie beter kwijt. Toch denk ik dat we naast het spelend leren het werken met thema’s nog veel meer kunnen uitdiepen. Op dit moment zie je in de praktijk dat veel leerkrachten het meeste werk doen. Zij bedenken de thema’s, bedenken de creatieve activiteiten en richten de hoeken in. Eigenlijk doet de leerkracht het werk en genieten de kinderen van het resultaat.

Natuurlijk is dit al een heel goede stap, maar het kost wel veel voorbereidingstijd en de vraag is levert het genoeg op?

Zou het niet leuk zijn om nog een stap verder te gaan?

Niet alleen, maar echt samen met de kinderen een periode rondom een thema werken dat de kinderen interessant vinden. Ze vanuit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen nabootsen?

Laat ik daar nou een e-cursus voor ontwikkeld hebben. ;-)

Thematisch werken in de middenbouw

In deze e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel. Het inrichten van het thema doe je samen met de kinderen en jij als leerkracht bewaakt het proces: ‘Komen de juiste doelen aan bod?’ en ‘Hoe kan ik hier meer verdieping aan geven?’

Mijn eigen ervaring met het thematisch werken, de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan door veel boeken over dit onderwerp te lezen en de praktijkverhalen en foto’s van veel andere leerkrachten  komen in deze e-cursus samen.

Het betekent natuurlijk niet dat jij dit ook op deze manier moet doen. Neem over wat bij je past en doe het steeds stapje voor stapje. Je mag de tijd nemen om te veranderen in je denken en handelen.

Ben je nieuwsgierig geworden? Je kunt op Academy.klasvanjuflinda.nl meer informatie over de e-cursus vinden.

Thematisch werken in de middenbouw

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *