De overgang van groep 2 naar 3 verkleinen

Op mijn website en mijn social media kanalen vind je allerlei blogs rondom spelenderwijs leren. Inmiddels sta ik niet meer voor de klas, maar in deze blog deel ik graag mijn verhaal. Wat was toentertijd voor mij de reden om te starten met spelenderwijs leren? Waarom wilde ik de overgang van groep 2 naar 3 verkleinen? Ik ben benieuwd of jij je hier in herkent.

De overgang van groep 2 naar 3

Ik ben mijn onderwijscarrière begonnen als groep 2 leerkracht. Na een aantal jaren kregen mijn duo’er en ik te horen dat we het nieuwe schooljaar groep 3 zouden krijgen. We zouden dus meegaan met onze groep.

Ik vond het geweldig om een ‘groep 3 juf’ te worden, maar tegelijkertijd ook heel spannend. Tijdens de voorbereidingen zijn er heel wat gedachten door mijn hoofd gegaan. Stel je voor dat de kinderen de letters niet onthouden. Wat nu als de kinderen aan het einde van het schooljaar nog niet goed genoeg kunnen lezen?

Van de vorige groep 3 leerkrachten kregen we te horen dat het allemaal best goed zou komen. Natuurlijk zou het wel pittig worden voor de kinderen, maar ze zijn op een gegeven moment best wel gewend aan het ‘schoolkind’ zijn. Met goede moed gingen we aan de slag.

In de praktijk

We volgden keurig de lessen van de leesmethode en we waren elke dag minimaal een uur met leesonderwijs bezig. Aan het einde van de ochtend waren we blij dat we de kinderen naar huis mochten laten gaan. Het was altijd een enorme race tegen de klok en we moesten de kinderen erg ‘opjutten’. Er moest immers ook nog gerekend worden.

’s Middags deden we de schrijflessen, creatieve vakken, spelletjes uit de kast en een kwartier buitenspelen. Dit was een verademing ten opzichte van de ochtend. Ik kwam er al snel achter dat groep 3 echt hard werken is.

Rond de herfstvakantie kreeg ik voor het eerst te maken met een kind dat begon te huilen als het zijn leesboek moest pakken. Helaas was hij niet de enige, ik zag dat steeds meer kinderen er moeite mee kregen. Langzamerhand begon de sfeer in de groep om te slaan. Van enthousiasme “Yes we gaan leren lezen”, werd het “Moeten we alweer lezen?” en “Wanneer mogen we weer spelen?”.

Wat doen we onszelf en de kinderen aan?

Mijn vorige groep 3 collega had me hier al voor gewaarschuwd. En ik wist dan ook niet beter dat deze fase ‘normaal’ was. Niet bij elke leerling verloopt de overgang van kleuter naar schoolkind soepel.

Ik merkte dat het gedrag van sommige kinderen begon te veranderen. Tijdens de eerste contactavond kreeg ik ook van ouders deze signalen. “Mijn kind is zo druk thuis.” of “Mijn kind maak veel ruzie met zijn broertjes” en “Mijn kind is erg moe”. Gelukkig kon ik de ouders dan gerust stellen. Ook dit was volgens de vorige groep 3 collega een jaarlijks terugkomend feit.

En inderdaad na een half jaar groep 3 kregen we wat meer regelmaat. De kinderen wisten wat er van ze verwacht werd. Het pushen van onze kant en het harde werken begon zijn vruchten af te werpen. Na de kerstvakantie kon ruim driekwart van de groep een boekje lezen, trots dat we waren!

We gaan het anders doen

Aan het einde van het cursusjaar kregen we te horen dat we het volgende jaar groep 2/3 zouden krijgen. We hadden ervaring met kleuters en nu een jaar groep 3 achter de rug. Groep 2/3 zou ons dan ook best gaan lukken. We hebben lang nagedacht hoe we deze combigroep moesten organiseren.

Al snel waren we het eens dat we een hoop dingen wilden veranderen. Vooral de eerste helft van groep 3 was voor de kinderen ontzettend zwaar geweest. We hebben de kinderen enorm moeten pushen en lieten ze hard werken. De resultaten waren voldoende, maar lang niet alle kinderen gingen met plezier aan het lezen.

Aangezien wij het welbevinden enorm belangrijk vinden hebben we besloten om het plezier in groep 3 voorop te stellen. We wilden de overgang van groep 2 naar groep 3 verkleinen, spelend leren en net als de kleuters met thema’s gaan werken.

Het kan echt

En zo geschiedde… na meerdere jaren groep 3 (en groep 3/4) gedraaid te hebben hadden we een nieuw format in handen. We hebben veel dingen uitgeprobeerd, aangepast en veranderd. En we hebben zo de overgang van groep 2 naar 3 enorm kunnen verkleinen. De kinderen gingen met veel meer plezier naar school en voor ons als leerkrachten werd het lesgeven echt weer leuk!

Natuurlijk kostte het ook tijd en energie, het gaat echt niet vanzelf. Maar wanneer je er als leerkracht, intern begeleider en directeur 100% voor inzet dan krijg je er ook veel voor terug.

Weet je wat ik nog het fijnste vond? Ik was weer eigenaar van het onderwijs en geen slaaf meer van de methode, dat was een heerlijk gevoel! En dit gun ik ook jou!

Meer weten?

In mijn online cursus deel ik al mijn bevindingen, zodat jouw school het wiel niet meer hoeft uit te vinden. Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. Maar bovenal dat je veel blije kinderkoppies in de klas hebt.

Op naar een nieuw avontuur!

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *