Werken met leerlijnen in groep 3 of 4

Steeds meer scholen gaan aan de slag met spelend leren in de middenbouw. Dit betekent niet dat je de kinderen los laat en wel ziet wat de dag brengt. In deze blog deel ik graag mijn ervaring hoe je kunt werken met leerlijnen in groep 3 of 4.

Werken met leerlijnen

Ik wilde graag de overgang van kleuters naar groep 3 (en later groep 4) verkleinen. Een aantal speerpunten waren; beter aansluiten bij de behoeften van de kinderen, meer rechtdoen aan de verschillen en de intrinsieke motivatie vergroten.

Ik had allerlei plannen, maar uiteindelijk is de basis het belangrijkste. Namelijk; de kinderen verdienen het beste onderwijs en een betrokken leerkracht. Mijn doel was om nog meer naar de kinderen te kijken en ze de lessen te bieden die ze op dat moment nodig hadden.

Kennis van de leerlijnen

Om mijn leerlingen het beste onderwijs te kunnen bieden moest ik allereerst echt kennis hebben van de leerlijnen. Tot die tijd volgde ik de methode trouw. Uiteraard wist ik in grote lijnen wat de kinderen eind groep 3 moesten beheersen, maar ik vertrouwde vooral op de methode.

De methode bepaalde hoe mijn lessen eruitzagen. Ik merkte dat ik hierdoor niet altijd het beste uit mijn leerlingen kon halen. Soms was er namelijk herhaling of versnelling van een lesdoel nodig.

Ik ben heel simpel begonnen met het uitschrijven van de methodedoelen. Wat moeten de kinderen eigenlijk per blok voor taal en rekenen leren? Het fijne van de methode is dat dit vaak al heel overzichtelijk per blok staat weergegeven. De doelen heb ik vervolgens vergeleken met de leerlijnen van de CED-groep.

Op deze manier kon ik de methodeontwikkelaars controleren. Waren ze niets vergeten en komt elk doel voldoende aan bod? Het was ontzettend fijn om zo grip te krijgen op het onderwijs. Ergens weet je wel dat je tot de kerst actief aan de slag gaat met de letters of dat je tot de herfstvakantie vooral bezig bent met tellen en getalbegrip. Maar nu had ik een duidelijk overzicht.

De leerlijnen plannen

Vervolgens verdeelde ik het jaar in perioden. Ik werkte meestal van vakantie tot vakantie en hier koppelde ik een centraal thema aan. Vervolgens keek ik naar de doorgaande lijn die de methodes aanhielden. Deze doelen bood ik ook aan tijdens deze periode. Soms ging ik iets sneller en een andere keer oefende ik wat langer met een bepaald doel.

Na een paar jaar kreeg ik hier veel meer gevoel (en zelfvertrouwen) in. Ik schoof soms wat met de doelen. Een voorbeeld: Volgens de methode Taal Actief 4 leren de kinderen in groep 4 de eerste schoolweken al begrippen als zelfstandig naamwoord, werkwoord en bijvoeglijk naamwoord.

Ik merkte dat dit te snel was voor onze kinderen en ik verplaatste dit daarom liever na de herfstvakantie. Dit deed ik overigens om verschillende redenen. In een groep 3/4 combinatie gaat vooral in het begin de meeste tijd naar groep 3. Hierdoor is het erg lastig om moeilijke en nieuwe lesstof aan groep 4 uit te leggen. Daarnaast vond ik het belangrijk dat ze eerst bleven oefenen met het lezen en schrijven. Een soort verlenging van groep 3. Hierdoor zullen nieuwe taalonderwerpen sneller beklijven.

Wil jij ook aan de slag met spelend leren?

In mijn online cursus deel ik al mijn bevindingen, zodat jouw school het wiel niet meer hoeft uit te vinden. Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. Maar bovenal dat je veel blije kinderkoppies in de klas hebt.

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *