Meer zorg voor kleuters via contractwerk

Als kleuterleerkracht merk je dat sommige kinderen zich niet ontplooien zoals je verwacht. Je wilt je kleuters extra zorg geven, maar het is steeds zo druk in de klas. Hoe kun je differentiëren? Hoe kun je elk kind een aanbod doen op zijn niveau? En hoe breng je het handelingsgericht werken in de praktijk?

Contractwerk
Miet Fournier beschrijf in het boek: ‘Meer zorg voor kleuters‘ een methode om doelgerichter en efficiënter te kunnen handelen, namelijk contractwerk. Via contractwerk krijgt elk kind opdrachten die aansluiten bij zijn of haar ontwikkelingsniveau. Maar er zijn nog meer voordelen. Goed contractwerk ontwikkelt de zelfsturing van kinderen en leert spelenderwijs een goede werkhouding aan.  Hierbij wordt gebruik gemaakt van een contractbord. Dit is een hulpmiddel om de opdrachten die de kinderen gaan uitvoeren visueel te ondersteunen. In België maken ze hier al volop gebruik van.



Hoekenwerk

Het is de bedoeling dat de hoeken in de klas effectief worden ingezet. Wanneer een kleuter moeite heeft met het synchroon tellen, laat je het geen werkblad maken, maar in de rekenhoek een gezelschapsspel spelen waarbij tellen belangrijk is. Werkbladen zijn volgens contractwerk uit ten boze en is geen goed materiaal om kinderen spelenderwijs dingen te leren. Het gaat om ervaringsgericht leren.

Ook leuk! Ochtendroutines bij kleuters.

Het contractbord
In de meeste groepen wordt er gewerkt met een planbord, maar dit is iets anders dan het contractbord. Op een planbord staan de hoeken/activiteiten centraal en daar moeten de kinderen hun naamkaartje bij hangen. Op een contractbord staan de namen van de kinderen centraal en daar komen de verschillende opdrachten achter te hangen. Het is de bedoeling dat je alle opdrachten in twee kleuren afdrukt. De rode plaatjes zijn de ‘moetjes’ en de blauwe plaatjes de ‘magjes’. In het begin kun je met één moet werkje beginnen om de kinderen aan het idee te laten wennen. Dit kun je langzaam uitbreiden naar bijvoorbeeld drie moet werkjes in de week. Daarnaast maak je ook een kaart met een plaatje van de juf. De kinderen zien dat dan het een opdracht samen met de juf is.
Het verschil met een planbord is dat je dus drie activiteiten voor alle kinderen bedenkt. Daarin kun je altijd wel differentiëren, maar alle kinderen moeten deze opdracht doen. Bij een contractbord moeten alle kinderen ook drie werkjes doen (al kan dit ook verschillen), maar kunnen dit hele verschillende activiteiten zijn. Om bij te houden welke opdrachten gedaan zijn druk je een heel aantal kaartjes af met een blij of verdrietig gezichtje. Deze kaartjes kunnen de kinderen dan over hun opdrachtkaartje heen hangen.

Mijn mening over het boek
Hoe je het contractwerk kunt invoeren komt heel uitgebreid en duidelijk aan bod. Welke stappen zet je eerst? Welke afspraken moet je met de kinderen maken? Wat is de rol van de leerkracht? Hoe informeer je ouders en de rest van het schoolteam?
Het contractwerk is een heel handig middel om doelgericht, maar ook handelingsgericht te werken. Op dit moment werk ik op school met een planbord, maar ik ga zeker dingen overnemen uit het contractwerk. Ik wil nu ook een kaartje ‘samen met de juf’ op het planbord hangen, zodat kinderen weten wanneer ze tijdens het spelen/werken met de juf een activiteit gaan doen.
Het boek gaat helemaal over contractwerk en is heel praktisch geschreven. Je kunt gelijk met de ideeen aan de slag. Het bestaat uit 70 bladzijden tekst en daarnaast zijn er nog een aantal handige bijlagen beschreven. Je kunt bij het boek ook een CD-ROM kopen met allerlei afbeeldingen waarmee je zelf het contractbord kunt maken.

Meer zorg voor kleuters via contractwerk
Schrijver: Miet Fournier
Uitgever: Lannoo
Prijs: €19,99

Klik hier om het boek bij Bol.com te bestellen.

Meer zorg voor kleuters via contractwerk

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *